دکتر شهاب تجری روز دوشنبه به مناسبت روز ملی خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه منطقه خاورمیانه و خلیج فارس در طول چند قرن اخیر همیشه مرکز توجه بوده است، افزود: این توجه زمانی بیشتر شده که نفت کشف شد و این موضوع دست مایه ای برای آغاز تنش و رقابت در منطقه گردید.
او با بیان اینکه این منطقه همیشه هم پرتنش بوده یکی از دلایل آن را تفاوت های تاریخی و فرهنگی دانست و گفت: علاوه بر این تفاوت ها، نفت و منابع انرژی هم یکی از دلایل بروز تنش و رقابت در این منطقه شده است.
وی اظهار کرد: اکنون علاوه بر رقابت کشورها بر سر انرژی موجود در خلیج فارس، اختلاف های فرهنگی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس هم شدت گرفته است.
عضو هیات مدیره کانون وکلا کرمانشاه در ادامه گفت: ایران و عربستان به دنبال تبدیل شدن به قدرت منطقه ای هستند و از این رو رقابت بین آنها منجر به تنش شده است.
تجری مسائل پیرامون خلیج فارس در سال های اخیر از جمله تلاش کشورهای عربی برای تغییر نام آن را در نتیجه این رقابت ها و تنش ها دانست.
این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه اظهار کرد: کشورهای عربی برای اینکه اهداف خود را پیش ببرند و سیطره خود را به خلیج فارس بیشتر کنند از چند دهه پیش حاضر نیستند از نام خلیج فارس استفاده کنند.
وی با بیان اینکه نام خلیج فارس از قرن ها پیش نامگذاری شده و ربطی به دهه های اخیر ندارد، گفت: براساس برخی از منابع تاریخی موجود این نام از قبل از اسلام و در دوران اسکندر هم بوده است.
وی افزود: منابع تاریخی در سازمان ملل وجود دارد که کشورهای عربی در 60 سال پیش هم از نام خلیج فارس در مکاتبات خود استفاده می کردند.
به گفته او، براساس منابع تاریخی موجود حتی در کشور مصر هم خیابانی به نام خلیج فارس وجود داشته است.
وی تلاش برای تغییر نام خلیج فارس را نتیجه رقابت ها و تنش های کشورهای عربی با ایران بر سر سیطره بر آن دانست و گفت: این کشورها می خواهند نفوذ خود را در خلیج فارس گسترش دهند و از این رو می خواهند نام آن را هم تغییر دهند.
روز دهم اردیبهشت در تقویم ایران به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.