طهمورث الیاسی بختیاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با احتساب افراد دارای اشتغال ناقص تعداد کل شاغلان استان 556 هزار و 952 نفر است.
به گفته وی، نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال گذشته 21.6 درصد و سهم اشتغال ناقص از اشتغال استان 16.4 درصد بوده است.

** ایجاد 42 هزار شغل در سال 96
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمانشاه گفت که طبق آمار اعلامی مرکز آمار، تعداد شاغلان استان در سال 96 نسبت به سال پیش از آن 42 هزار و 231 نفر افزایش یافته است.
او افزود: نرخ بیکاری استان در سال گذشته نسبت به سال 95، چهار دهم درصد کاهش یافته؛ همچنین نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نیز بیانگر آن است که 37.4 درصد از فعالان این گروه سنی در سال ٩٦ بیکار بوده‌اند که نسبت به سال قبل 1.5 درصد کاهش یافته است.
به گفته الیاسی، روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی هم حاکی از آن است که این نرخ در سال 96 نسبت به سال قبل از آن برابر 2.6 درصد افزایش یافته است؛ همچنین 41.5 درصد جمعیت ١٠ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.
وی افزود : براساس اعلام مرکز آمار ایران، نسبت اشتغال استان کرمانشاه در سال 96 به 32.5 درصد رسید که نسبت به سال 95 به میزان 2.2 درصد افزایش داشته است.

** شاغلان کم ‌کار
آنچنان که الیاسی توضیح داد، بررسی سهم اشتغال ناقص هم نشان می‌دهد که 16.4 درصد جمعیت شاغل در سال 96، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌ تر) کمتر از 44 ساعت در هفته کار کرده و برای انجام کار اضافی آماده بوده‌اند.
دیگر نکته قابل توجه در بررسی اشتغال بخش‌های عمده اقتصادی استان کرمانشاه که الیاسی به آن اشاره کرد، این است که در سال ٩٦، بخش خدمات با 50 درصد بیش‌ ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است.
از آنجا که مرکز آمار تعریف کار را براساس استانداردهای سازمان بین المللی کار ارائه می دهد، بیکار مطلق به کسانی اطلاق می شود که حتی یک ساعت در هفته هم کار نمی کنند.
اشتغال ناقص هم بنابر اعلام مرکز آمار برهمین اساس بین یک تا 44 ساعت کار در هفته را در برمی‌گیرد و اشتغال کامل 44 ساعت در هفته یا بیشتر را در شامل می شود.
کسی که اشتغال ناقص دارد جزء جمعیت بیکار محسوب نمی شود، هرچند که ضروری است میزان اشتغال ناقص هم در برنامه ریزی ها مدنظر قرار گیرد.

** پنج سال تا نرخ بیکاری کشوری
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه در انتهای سال 93 نرخ بیکاری 15.7 درصد را تجربه کرد، در سال 94 به 17.6 درصد رسید و در سال 95 رکورد 22 درصد را ثبت کرد؛ کرمانشاه در سال 96 نیز همچنان از پیشتازان میدان بیکاری کشور بود.
البته به اعتقاد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمانشاه 'اگر اشتغالزایی در استان با روند کنونی ادامه یابد تا پنج سال آینده به نرخ بیکاری 12 درصد (میانگین کشوری) می رسیم.'
این در حالی است که استان کرمانشاه در کنار امتیاز همسایگی با عراق و داشتن 6 مرز و بازارچه، راه آهن و فرودگاه بین المللی، دارای مزیت های منحصر به فردی هم در صنایع تبدیلی کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی، معادن طبیعی و... است که البته چندان مورد توجه تصمیم گیران و مردم قرار نگرفته است.
7444/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.