مردم ایران اسلامی که با مشقات زیادی انقلاب اسلامی را در سال 57 به ثمر رساندند در 12 فروردین 58 به پای صندوقهای رای آمدند و با رای قاطع بیش از 98/2 درصدی خود به حکومت شاهنشاهی پایان داده و ساختار جدید سیاسی و اجتماعی را بر مبنای دین مبین اسلام پایه ریزی کردند.
تشکیل حکومت جمهوری اسلامی نه تنها اراده ملی ایرانیان را بر سرنوشت خود تثبیت کرد و برای آنان استقلال و آزادی را به ارمغان آورد، بلکه این بارقه امید در دل محرومان و مستضعفان جهان درخشید که بعد از قرن ها رنج و درد، جلوه ای از وعده خداوند تبارک و تعالی را شاهد باشند.
بیش از نصف ایرانی ها در زمان انقلاب بی سواد بودند اما جمهوری اسلامی نرخ باسوادی را به 2 برابر، تعداد دانشجویان را 25 برابر و میزان تولیدات علمی را بیش از 17 برابر افزایش داد.
رتبه علمی ایران از 52 در حکومت پهلوی، اکنون به هفدهم جهان رسیده و سرعت رشد علم هم از هفدهم به اول دنیا ارتقا یافته طوری که جمهوری اسلامی در فناوری های برتر از جمله هسته ای، سلول های بنیادین، هوافضا، موشکی و چندین رشته علمی دیگر در بین 10 کشور اول دنیاست.
بخش قابل توجهی از این پیشرفت مدیون تحولی است که انقلاب اسلامی در مناطق محروم ایجاد کرد؛ مردم فراموش شده ای که در معادلات کشور جایی نداشتند اما پس از انقلاب به تدریج فاصله آنها با شهرها، کلانشهرها و پایتخت کم و کمتر شد و بسیاری از اتفاقات رویاگونه در حکومت پهلوی، در جمهوری اسلامی به یک اتفاق عادی برایشان تبدیل شد.
آمار دقیقی هم از شاخص های توسعه استان کرمانشاه در دوران حکومت پهلوی وجود ندارد اما اطلاعات موجود حاکیست که چه در شاخص های معیشتی، فرهنگی، آموزشی و چه در زمینه زیرساختی وضعیت این استان همانند سایر استان های کشور نامطلوب بوده است.
این شرایط در مناطق روستایی و محروم استان کرمانشاه بشدت اسف بار بود و تقریبا هیچ نشانی از امکانات و خدمات زیرساختی در این مناطق مشاهده نمی شد.
به عنوان نمونه در بخش گازرسانی قبل از انقلاب هیچ روستایی در کشور و استان کرمانشاه گاز نداشت و تنها پنج شهر از نعمت گاز طبیعی بهره‌ مند بودند اما اکنون حدود 900 شهر و بیش از 10 هزار روستا گازکشی شده‌اند از جمله همه شهرها و بیش از هزار روستای استان کرمانشاه.
در استان حدود 2 میلیون نفری کرمانشاه 2 هزار و 622 روستای دارای سکنه وجود دارد که در هزار و 730 مورد آنها بیشتر از 20 خانوار زندگی می کنند یعنی حدود 26 درصد جمعیت استان روستانشین هستند.

**از صفر تا صد
امیر خسروانی، مدیر کل امور روستایی استانداری کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مقایسه خدمات جمهوری اسلامی و حکومت پهلوی گفت: در دوران پیش از انقلاب حتی بسیاری از شهرها هم از امکانات زیرساختی محروم بودند یا مشکل اساسی داشتند اما به برکت انقلاب اسلامی اکنون کمترین مشکل را در زمینه دسترسی مردم استان به گاز، آب، تلفن، برق، امکانات بهداشت، راه و... داریم.
به گفته خسروانی 'اکنون تقریبا روستای بدون برق در استان کرمانشاه وجود ندارد، در آبرسانی روستایی جز در زمان اوج مصرف مشکل خاصی نداریم و دسترسی به تلفن ثابت، همراه و اینترنت پرسرعت در بسیاری از روستاهای مهیاست.'
او افزود: همه روستاهای استان به راه اصلی دسترسی دارند و بیش از 90 درصد روستاها با توجه به شرایط جمعیتی دارای خانه بهداشت هستند.
علاوه بر این موارد، افزایش امید به زندگی در میان جمعیت روستایی استان از حدود 50 سال در حکومت پهلوی به 70 سال در جمهوری اسلامی، بهبود شاخص نرخ مرگ و میر نوزادان از بیش از 111 به کمتر از هفت، پوشش صد در صدی خانه بهداشت روستایی و... از دیگر اتفاقات مثبتی است که در دوران جمهوری اسلامی در کرمانشاه رخ داده است.
بین 80 تا 95 درصد روستاهای استان دارای دهیاری و شورای اسلامی هستند که سبب بهبود خدمت رسانی در روستا شده اند.

**مهمترین خدمت جمهوری اسلامی
آیت الله محمود محمدی عراقی، نماینده مردم استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: یکی از مهمترین خدمات جمهوری اسلامی به ایرانیان به ویژه مناطق محروم و روستایی، فراهم کردن بستر و زمینه رشد علمی و آموزشی بوده و این رشد علمی به معنی ارتقای جایگاه اجتماعی، اقتصادی و... شهروندان بوده است.
محمدی عراقی در توصیف روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی در غرب کشور و استان کرمانشاه پرداخت و گفت: بزرگترین رنج برخی مردم این منطقه در آن دوران این بود که نمی‌توانستند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند؛ ما با همکاری برخی از دوستان به فکر مدرسه سازی افتادیم اما شوق و ذوق مردم برای علم آموزی آنقدر زیاد بود که زمین مدرسه را خودشان اهدا می‌کردند و کار ساخت و ساز هم به وسیله خود آنها انجام شد و اکنون می بینیم که بسیاری از جوانان مستعد روستایی به عالی ترین درجه های علمی دست پیدا کرده اند.
او افزود: پیش از انقلاب در بسیاری از نقاط کشور پزشک ایرانی وجود نداشت و مردم مجبور بودند به پزشکان هندی، پاکستانی و بنگلادشی مراجعه‌ کنند در حالی که زبان آنها را نمی فهمیدند اما اکنون وضعیت به گونه ای است که پزشکان ایرانی در بسیاری از رشته ها از سرآمدان جهانی محسوب می شوند.
او در عین حال تاکید کرد: البته این مسیر همچنان باید ادامه پیدا کند و امکاناتی که در بهترین نقاط کشور و کلانشهرها وجود دارد برای مناطق محروم و روستایی هم بیش از پیش فراهم شود.

**روستائیان در خط مقدم تجاری سازی علم
مدیر کل امور روستایی استانداری کرمانشاه سخنان آیت الله محمدی عراقی را تایید کرد و از ورود نخبگان مناطق محروم و روستایی به عرصه تولیدات علمی پیچیده خبر داد.
خسروانی مثال زد که در روستای کاسه کران شهرستان سرپل ذهاب جوانان نخبه با ورود به صنعت پیچیده و نوپای انرژی های تجدیدپذیر، اقدام به ساخت یک توربین بادی کاملا ایرانی کرده‌اند که به تازگی در تهران هم به نمایش در آمد و چند مشتری داخلی و خارجی جذب کرده است.
به اعتقاد او 'هم اکنون نیروهای تحصیلکرده و با انگیزه بسیاری در روستاها و مناطق محروم استان وجود دارند که با اندکی حمایت می توانند گوی سبقت را از شهروندان کلانشهر و پایتخت به بربایند.'
خسروانی تاکید کرد: تسهیلات 12 هزار میلیارد تومانی که دولت برای خودکفایی و اشتغالزایی روستاییان در نظر گرفته در همین راستاست که می تواند در رونق اقتصادی، اشتغالزایی و مهاجرت معکوس به روستاها نقش موثری داشته باشد.

**خدمات قابل مقایسه نیست
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقد است: جمهوری اسلامی طی چهار دهه گذشته، خدمات قابل قبول و گسترده‌ای به مناطق محروم استان کرمانشاه ارائه کرده است.
مهرداد سالاری به توسعه چشمگیر خدمات پزشکی و ایجاد صدها مرکز درمانی در سراسر استان از روستاها تا مرکز استان اشاره کرد و گفت: تحولات مثبتی که در این زمینه در جمهوری اسلامی اتفاق افتاده قابل مقایسه با پیش از آن نیست.
اشاره دیگر او توسعه راه های ارتباطی در سراسر استان به ویژه مناطق محروم بود که در باره آن گفت: در دوران پیش از جمهوری اسلامی در بسیاری از روستاها هیچ راه ارتباطی وجود نداشت و مسیرها مالرو بودند اما اکنون برای دسترسی به دورترین نقاط استان راه های مناسبی وجود دارد.
رشد شگرف در زمینه آبرسانی، برق رسانی، گازرسانی، ایجاد شبکه های ارتباطی، بهداشت، آموزش و سواد آموزی، حمل و نقل از دیگر مواردی بود که به گفته معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه در دوران انقلاب اسلامی اتفاق افتاده و مردم از آن بهره منده شده اند.
یکی از مهمترین مواردی که به اعتقاد سالاری در مقایسه استان کرمانشاه در دوران کنونی و پیش از انقلاب، قابل توجه است 'کاهش ضریب جینی' است: 'نمی‌گویم که نقاط محرومی در سطح استان کرمانشاه وجود ندارد اما شکاف طبقاتی و نابرابری بین طبقات مختلف مردم استان نسبت به پیش از انقلاب کاهش قابل توجه پیدا کرده است.'
معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه در عین حال راهکاری هم برای توسعه عدالت و کاهش بیشتر شکاف طبقاتی ارائه کرد و گفت: برای کاهش نابرابری ها باید به سمت سطح بندی خدمات حرکت کنیم به این معنی که برای جمعیت کمتر خدمات کوچکتر و برای جمعیت بیشتر خدمات بزرگتری در نظر گرفته شود زیرا امکان ایجاد همه امکانات در همه نقاط استان وجود ندارد.
سالاری گفت: برخلاف استان های شمالی کشور پراکندگی جمعیت در استان کرمانشاه به گونه ای که 50 درصد آن در یک نقطه شهری (مرکز استان) قرار گرفته و سایر شهرها با فاصله زیادی از این نقطه قرار دارند.


**در کنار خدمات، مشکلات هم فراموش نشود
البته انبوه خدمات ارائه شده به مناطق محروم استان کرمانشاه طی چهار دهه گذشته هرگز به معنی انکار نقص و مشکلات متعدد موجود بویژه در مناطق روستایی نیست بلکه نشانده این است که جهت گیری کلی و اولویت راهبردی جمهوری اسلامی بر خدمت رسانی به مردم مناطق محروم کشور است.
این جهت گیری البته برای موفقیت در مرحله اجرا باید نکات و نواقص مهم موجود را در نظر بگیرد از جمله: فقدان الگو و برنامه یکپارچه توسعه روستایی، فقدان مشوق های موثر در جلب و جذب سرمایه گذاری (از قبیل مالیات صفر درصد، تسهیلات ارزان قیمت، کاهش سهم بیمه کارفرما)، پائین بودن سرانه سرمایه گذاری دولت در فعالیت های اقتصادی روستائی، نفوذ پائین فناوریهای نوین و اقتصاد دانش بنیان در تولید و خدمات مناطق روستائی، عدم تناسب های (درآمدی، اشتغال، سواد، بهداشت و درمان) اجتماعی، اقتصادی و فضایی بین مناطق روستائی و همچنین مناطق روستائی و شهری، روند منفی نرخ رشد و کاهش جمعیت روستایی و تشدید مهاجرت، ضعف نظام حمایت های اجتماعی کارآمد روستایی و عشایری، تخریب محیط زیست و بهره برداری نامتناسب از قابلیت های محیطی روستاها و تاب آوری پائین و آسیب پذیری سکونتگاههای روستائی در مقابل مخاطرات طبیعی.
نکته مهم دیگر در باره کسب و کار و درآمدزایی در مناطق روستایی این است که با وجود حدود 950 هزار هکتار زمین های زراعی و باغی در استان کرمانشاه، نمی توان بهبود زندگی اقشار کم درآمد و روستایی را تنها به واسطه اتکا به کشاورزی امکانپذیر دانست و این موضوع با توجه به تهدید کمبود آب، محدودیت برداشت در واحد سطح و محدودیت های متعدد دیگر موضوعی اثبات شده است.
بنابراین برای کمک به توسعه روستایی و بهبود زندگی در مناطق محروم باید به سمت کسب و کارهای غیرزراعی از جمله گردشگری روستایی، بازارچه های مرزی، صنایع تبدیلی، صنایع دستی، پرورش گلخانه ای، نگهداری و پرورش دام و آبزی پروری هم رفت که همه آنها از نقاط قوت مناطق روستایی استان کرمانشاه محسوب می شوند.
گزارش از عبدالله الماسی
7444/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.