به گزارش خبرنگار ایرنا، علیمراد مرادی مجد روز دوشنبه در چهارمین نشست تخصصی زلزله کرمانشاه که 'با رویکرد بررسی نقش صنعت برق در مدیریت بحران و بازسازی مناطق زلزله زده' در دانشگاه رازی برگزار شد، اظهار داشت: شرکت توزیع برق استان پس از وقوع زلزله 7.3 ریشتری همانند دیگر ارگان های مربوطه، پرکارترین روزهای خدمت رسانی را پشت سرگذاشت و توانست ظرف مدت 24 ساعت برق شهرستان ها و در محدوده زمانی 72 ساعته با همکاری 15 اکیپ از دیگر استان ها، برق روستاهای سرپل ذهاب را برقرار کند.
وی از فعالیت این شرکت در سه حوزه خبر داد و اظهار داشت: تولید، انتقال و توزیع از جمله این فعالیت ها است که در کرمانشاه مسئولیت توزیع برق برعهده ما قرار دارد.
وی با اشاره به بحران های به وجود آمده در مناطق زلزله زده ادامه داد: 43 نوع بحران طبیعی در دنیا وجود دارد که از این میزان 33 نوع در ایران اتفاق می افتد و قربانی می گیرد.
مرادی مجد با تاکید براینکه زیرساخت ها باید در برابر بحران مقاوم باشد، ادامه داد: ابعاد بحران وسیع تر است و فراتر از استان را در بر می گیرد از همین رو آمادگی مقابله و سپس بازسازی در چنین شرایطی اهمیت دو چندان دارد.
به گفته وی، پس از زلزله در سرپل ذهاب، قصرشیرین و ثلاث باباجانی با خاموشی های صد درصدی مواجه شدیم و این زلزله به صورت مستقیم 40 هزار مشترک برق در شهرستان ها و و 470 روستا را تحت تاثیر قرار داد.
وی با اشاره به اینکه خطوط فشار متوسط و ضعیف نیز از آسیب های زلزله بی نصیب نماند به آسیب جدی این بحران به 2 نیروگاه نیز اشاره کرد.

**ضرورت بومی سازی ساخت دستگاه های هشداردهنده زلزله
در ادامه رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه رازی کرمانشاه با تاکید براینکه زلزله قابل پیش بینی و پیشگیری نیست و تنها می توان با استفاده از ابزارهای نوین در زمان وقوع آن هشدارهایی داد، افزود: این تجهیزات در برخی کشورها ساخته شده که می تواند به بررسی امواج درونی و سطحی زمین بپردازد.
محسن حیاتی، از امواج (s ) اس به عنوان موج درونی زمین با سرعت کم و تخریب بالا یاد کرد و افزود: تجهیزات طراحی شده برای شناسایی امواج (p ) پی که نوع دیگری از امواج درونی و هشداردهنده است ولی سرعت آن بالا و تخریبش کمتر است کاربرد دارد و می تواند تلفات را کاهش دهد.
رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه رازی کرمانشاه بر بومی سازی ساخت این دستگاه در کشور تاکید کرد و گفت: از سوی دیگر ساخت ربات‌های ردیاب براساس گاز دی اکسید کربن و حمایت از بومی سازی آن در کشور حایز اهمیت است.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
8066/7460
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.