به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر ابراهیم شکیبا روز شنبه در نشست تدوین برنامه های بهداشتی مناطق زلزله زده کرمانشاه که با حضور رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سرسرای اجتماعات معاونت بهداشتی این شهر برگزار شد، افزود: ما پیشتر هم در مورد این نگرانی ها هشدار داده ایم.
او در ادامه گفت: زلزله 7.3 ریشتری استان کرمانشاه بزرگترین زلزله ایران در قرن اخیر بود که با عزم تمامی خادمان سلامت به اذعان همگان و سازمان بهداشت جهانی برگی زرین در تاریخ خدمات بهداشت و درمان کشور بر جای نهاد.
وی اظهار کرد: بیش از 10 هزار و 300 تن در این زلزله آسیب دیده و بلافاصله پس از این حادثه خدمات امداد و نجات آغاز شد و خوشبختانه در انتقال مصدومان به مراکز درمانی و مرکز استان شاهد هیچ گونه مشکل و فوتی نبودیم که این خود جای تقدیر دارد.
وی افزود: در روزهای نخست وقوع زلزله بیش از یک هزار و 800 عمل جراحی به صورت رایگان در بیمارستان های استان انجام گرفت و بیش از 120 میلیارد ریال دارو و تجهیزات پزشکی رایگان در این مناطق توزیع و در اختیار نیازمندان قرار گرفت.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: در ساعات اولیه بروز این حادثه تمام پرسنل فراخوان شده و کمیته بهداشت در حوادث و بلایا با حضور معاونان، مدیران و کارشناسان تشکیل شد.
او اضافه کرد: تصمیم گیری به هنگام، تشکیل و اعزام تیم های عملیاتی، ارزیاب و واکنش سریع به مناطق زلزله زده، فعال سازی سامانه فرماندهی، تهیه گزارش های لحظه ای و عزم همگانی جهادگران بهداشت و درمان تمامی دست به دست هم داده که خوشبختانه امروز شاهد هیچ گونه اپیدمی در مناطق زلزله زده استان نیستیم.
شکیبا افزود: برقراری زنجیره سرما در شهرستان های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی در ساعات اولیه وقوع زلزله با وجود قطع برق در منطقه، انجام واکسیناسیون روتین برای گروه های هدف در 24 ساعت اول، پیش بینی و تامین سرم ضد عقرب و مار برای موارد احتمالی، راه اندازی مرکز پیشگیری و درمان هاری در شهرستان های زلزله زده به صورت تمام وقت و انجام واکسیناسیون کزاز برای مصدومان زلزله زده در مناطق آسیب دیده از جمله اقدام هایی است که به سرعت در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به وقوع پیوست.
او گفت: اطلاع رسانی و آموزش به مردم منطقه، تشکیل تیم های واکنش سریع سلامت محیط و کنترل و بازرسی از منابع آب آشامیدنی، سالم سازی آب و انجام بیش از 15 هزار و 700 مورد کلرسنجی با همکاری مراکز روستایی و شهری، انجام بیش از یک هزار و 500 نمونه برداری میکروبی آب آشامیدنی برای اطمینان از سلامت آب و نظارت مستمر بر تانکرهای سیار آب رسانی از جمله اقدام های انجام شده در حوزه آب آشامیدنی مناطق زلزله زده در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی است.
وی یادآوری کرد: از همان ابتدا در مناطق زلزله زده استان بر تهیه و توزیع مواد غذایی، وضعیت حمام ها و سرویس های بهداشتی و پساماندهای محل اسکان، نظارت و کنترل به عمل آمد و شرایط در این مناطق به صورت لحظه ای مورد پایش قرار گرفت و همچنان این روند ادامه دارد.
به گفته او، بیش از یک هزار و 700 مادر باردار به منظور اسکان مناسب ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب در مناطق زلزله زده شناسایی و مورد پیگیری قرار گرفتند.
وی ادامه داد: با اعزام مستمر کادر متخصص و ماما به مناطق زلزله زده استان، وضعیت مادران باردار در این مناطق مورد پایش قرار گرفت و انجام بیش از 14 هزار و 300 مراقبت بهداشتی، 114 زایمان و توزیع سه هزار بسته بهداشتی در میان مادران باردار از جمله اقدام های انجام شده توسط این تیم ها است.
وی گفت: 35 تیم بهداشتی و درمانی متشکل از پزشک، کارشناس بهداشت محیط و بیماری ها و ماما با اعزام به مناطق روستایی زلزله زده به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی پرداخته اند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه افزود: در زلزله بم 'نظام شبکه' پس از یک سال تشکیل شد، این در حالی است در زلزله اخیر کرمانشاه در 6 روز نخست وقوع زلزله شاهد استقرار نظام شبکه از خانه های بهداشت تا مراکز جامع سلامت بودیم و این خود از افتخارات نظام سلامت است.
شکیبا اظهار کرد: واکسیناسیون آنفلوآنزا برای بیش از 25 هزار نفر از گروه های آسیب پذیر در شهرستان های حادثه دیده انجام شده است.
وی اضافه کرد: چهار دستگاه کلینیک سیار دندانپزشکی به شهرستان های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی اعزام و به ارائه خدمات درمانی و توزیع اقلام بهداشتی پرداخته اند.
وی افزود: با تشکیل تیم های متعدد تعداد 73 هزار نفر از نظر مسایل روانی غربالگری شدند و 13 هزار نفر در برنامه حمایت روانی قرار گرفتند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.