به گزارش ایرنا؛ روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز یکشنبه به نقل از دکتر فریبا ویسی افزود: شیرخوار 'محمد صیفوری' 4 ماهه در تاریخ 15 آذر ماه 96 به دلیل تنگی نفس از بیمارستان سرپل ذهاب به بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی اعزام و در بخش مراقبت های ویژه با تشخیص عفونت شدید تنفسی بستری شد.
وی گفت: بلافاصله اقدامات درمانی، دارویی و حمایتی تنفسی برای بیمار آغاز شد و با توجه به شلی و ضعف شدید عضلانی، گردن نگرفتن تا 4ماهگی که برای والدین نیز جای سوال بود و همچنین نسبت فامیلی پدر و مادر با شک به بیماری ژنتیکی که سیستم عصبی و عضلانی را مورد هدف قرار می دهد؛ مشاوره های فوق تخصصی غدد، نورولوژی و سیتی اسکن مغز انجام گرفت.
به گفته او با توجه به جواب آزمایشات و نظر تیم فوق تخصصی مرکز، شک به بیماری وردینگ هافمن افزایش یافته و جهت تایید نهایی؛ نمونه برداری تشخیصی از عضله در این مرکز انجام و به آزمایشگاه مربوطه در تهران ارسال شد که در نهایت تشخیص اولیه تایید گردید.
دکتر ویسی ضمن ابراز تأسف از فوت این نوزاد گفت: با وجود مهار عفونت اما در پی پیشرفت بیماری اولیه؛ شیرخوار در تاریخ 23 آذر ماه دچار وقفه تنفسی، قلبی شد و متاسفانه باوجود تلاش تیم پزشکی فوت گردید.
وی در خصوص این بیماری توضیح داد: بیماری سندرم وردینگ هافمن ( SMA ) جزو بیماری های ژنتیکی تخریب پیشرونده عصبی - نخاعی محسوب می شود و بیماری در حالت شدید آن ممکن است از دوره داخل رحمی و یا هر زمان بعد از آن آغاز شده و سیری سریع یا آهسته داشته باشد.
او در خصوص انواع سندرم وردینگ هافمن افزود: این بیماری سه نوع خفیف، متوسط و شدید داشته که نوع شدید آن شایع ترین فرم بیماری بوده و از ابتدای تولد شروع می شود.
رئیس بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی عنوان کرد: در این بیماری نوزاد دچار ضعف و شلی عضلانی ، ضعف یا فلج عضلات حلق و نارسایی تنفسی شده و ممکن است به دنبال هر بار شیر خوردن به دلیل ضعف در بلع دچار سرفه شده و با ورود شیر به ریه های شیرخوار زمینه ساز عفونت های تنفسی شود و در نهایت مجموعه مشکلات فوق منجر به مرگ این شیرخواران در سال اول زندگی می شود.
وی ابراز امیدواری کرد والدین محمد در بارداری بعدی مراقبت های تشخیصی قبل از زایمان را به خوبی پیگیری کنند؛ زیرا در هر بارداری شانس بروز بیماری 25 درصد است.
شبکه های اجتماعی فضای مجازی دلیل فوت این نوزاد را سرمازدگی اعلام کرده بودند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان که در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه رخ داد باعث کشته شدن 620 تن و مصدومیت 12 هزار و 386 نفر شد.
این زلزله به 10 شهر و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 78 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
3033خبرنگار و انتشار دهنده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.