به گزارش ایرنا، کامران کریمی روز سه شنبه در حاشیه بازدید فرماندار روانسر از طرح احداث باغات دیم این شهرستان گفت: با مساعدت های فرماندار روانسر 800 میلیون ریال از محل اعتبارات ماده 180 برای چاله کنی و 600 میلیون ریال نیز از طرف سازمان جهاد کشاورزی برای خرید نهال های مثمر اختصاص یافته است.
وی تصریح کرد: برای توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار شهرستان هم اکنون 250 هکتار زمین مستعد شناسایی شده که 100 هکتار آن توسط منابع طبیعی و آبخیزداری تایید شده و در 30 هکتار نیز چاله کنی و نهال کاری به اتمام رسیده است.
مدیر جهاد کشاورزی روانسر ادامه داد: طی چند سال گذشته 400 هکتار باغ دیم در روانسر ایجاد شده و در اختیار بهره برداران و کشاورزان این شهرستان است.
کریمی اضافه کرد: در طرح احداث باغات دیم در شهرستان روانسر اراضی شیب‌داری را که در دامنه کوه‌ها بلا‌استفاده بود و گاها برای چرای دام استفاده می‌شد در راستای کمک به طرح آبخیزداری و مهار آب‌های سطحی به‌ کار گرفتیم و با اجرای این طرح مانع حرکت روان آب‌ها شدیم و با آبگیرهایی که ایجاد کردیم آب‌های روان با جمع شدن در چاله‌های ایجاد شده مستقیما به زمین تزریق می‌شود که در نتیجه به منابع زیرزمینی آب کمک می‌کند.
وی اجرای موفق و توسعه باغات دیم در روانسر را منوط به همکاری بهره برداران این شهرستان دانست و اضافه کرد: اگر مردم در نگهداری این باغات همکاری نکنند بعد از چند سال این باغات از بین خواهد رفت .
فرماندار شهرستان روانسر نیز ضمن تقدیر از اقدام های انجام شده گفت: آب، خاک و هوای روانسر برای توسعه باغات مثمر مستعد است.
حسین ویسمرادی ارائه مشاوره های فنی و آموزشی و هم افزایی با منابع طبیعی را خواستار شد و افزود: در احداث باغات دیم، اقدام ها باید به گونه ای باشد که ضمن حفظ خاک و منابع طبیعی ، زمینه ایجاد اشتغال، تولید و درآمد بهره برداران فراهم شود.
شهرستان روانسر با 47 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.
8066/7455خبرنگار:یوسف فتاحی انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.