به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند شامگاه دوشنبه در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه که با حضور محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس در سرسرای شهدای دولت استانداری برگزار شد، اظهار کرد: زلزله کرمانشاه در نوع خود یک حادثه کم نظیر بود که در حدود 20 ثانیه خسارات بسیار زیادی از خود به جا گذاشت.
وی ادامه داد: زلزله قدرتمند 7.3 ریشتری که یک هزار و 920 روستا و 9 شهرستان را تحت تاثیر قرار داد موجب وارد آمدن آسیب به بسیاری از شهرها و یک هزار و 582 روستا شد به گونه ای که این روستاها از 20 تا 100 درصد تخریب شدند.
بازوند یادآور شد: در این زلزله مهیب به حدود 79 هزار واحد مسکونی خسارت وارد آمد که نزدیک به 21 هزار واحد از این تعداد به صورت کامل و صد درصدی تخریب شدند و حدود 58 هزار نیز نیاز به تعمیرات اساسی دارند.
استاندار کرمانشاه همچنین مجموع خسارت های وارد آمده به استان کرمانشاه در اثر زلزله مهیب 7.3 ریشتری را بالغ بر 50 هزار میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: 12 هزار و 410 میلیارد ریال از این خسارات به زیرساخت های استان وارد شده است.
وی در ادامه با قدردانی از اهتمام رئیس و نمایندگان مجلس برای کاهش مشکلات مردم در مناطق زلزله زده کرمانشاه، سهم استان از بودجه سال 97 را 6 هزار و 520 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: با توجه به وسعت تخریب زلزله و خسارت های به بار آمده این اعتبار کفاف بازسازی کرمانشاه را نمی دهد.
بازوند گفت: با توجه به برآورد خسارت وارد آمده که به صورت کاملا کارشناسی انجام شده، تامین اعتبار برای جبران آسیب ها نیاز به یک ردیف بودجه مستقل دارد که البته دولت آن را به مجلس پیشنهاد داده بود و از نمایندگان ملت می خواهیم که این موضوع در صحن علنی مطرح و به تصویب برسد.
مدیر ارشد استان کرمانشاه همچنین با اشاره به برخی مشکلات که هنوز در مناطق زلزله زده پابرجاست، گفت: یکی از آن ها بحث اسکان موقت افراد حادثه دیده است که امیدوارم با درایت بنیاد مسکن تا پایان هفته آینده کانکس در اختیار افراد زلزله زده که واحدهای مسکونی آن ها کاملا تخریب و یا نیازمند تعمیرات اساسی است، قرار گیرد.
وی همچنین خواستار نیمه رایگان شدن برق مصرفی خانوارهای مناطق زلزله زده استان کرمانشاه تا پایان عملیات بازسازی مجدد واحدهای مسکونی آن ها شد.
بازوند در بخش دیگری از سخنانش به موضوع بیکاری استان کرمانشاه نیز اشاره و اظهار کرد: در این استان و در هر خانه ای یک یا 2 جوان بیکار وجود دارد که می طلبد برای حل این مشکل نیز اقدامی اساسی و تدبیری منطقی اندیشیده شود.
استاندار کرمانشاه همچنین با بیان اینکه بخش خصوصی بیشتر تمایل دارد در جاهایی که از دوره بازگشت سرمایه اش مطمئن باشد، سرمایه گذاری کند، گفت: مجلس باید این اجازه را به دولت بدهد تا خلأ سرمایه گذاری بخش خصوصی را در استان پوشش دهد.
وی در ادامه به پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه اشاره و اظهار کرد: 11 سال از کلنگ زنی این پروژه می‌گذرد اما هیچ اقدام مفیدی برای راه اندازی آن صورت نگرفته است در حالی که بهره برداری از آن می تواند تاثیر بسزایی در رونق استان ایفا کند.
بازوند در پایان موضوع مرزهای استان را نیز یادآور شد و گفت: فراهم کردن امکان تردد و تجارت در این مرزها می تواند بیش از هشت هزار شغل ایجاد کند که البته با دکتر ظریف وزیر امور خارجه در خصوص لزوم استفاده از ابزار دیپلماسی برای بازگشایی مرز خسروی نیز صحبت کرده ام.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.