لایحه بودجه سال 1397 از خبرسازترین لوایح بودجه بوده است؛ شاید علت اصلی آن تصمیم دولت در باره سرنوشت یارانه های نقدی، قیمت بنزین و گازوئیل و عوارض خارج از کشور و مهمتر از همه بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و افزایش شفافیت و انظباط و حرکت به سمت تمرکززدایی و حذف فقر مطلق در جامعه بوده است.
در 2 هفته اخیر موج اظهارنظرها در این باره آنقدر اوج گرفته که نکات مثبت لایحه بودجه نتوانسته خود را چندان نشان دهد.
طهمورث الیاسی بختیاری، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا تلاش کرده است که ویژگی های لایحه بودجه 97 و نقاط مثبت آن را معرفی کند.

**مهمترین مزیت های لایحه
الیاسی، اصلاحات ساختاری لایحه بودجه 97، بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، افزایش شفافیت و انضباط و حرکت به سمت تمرکز زدایی را مهمترین تفاوت های لایحه بودجه 97 با سال های گذشته دانست و گفت: در گذشته لوایح بودجه مبتنی بر عملکرد دستگاه ها نبود و توزیع آن براساس پیش بینی درصدهای رشد مشخصی صورت می گرفت.
او در توضیح بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد اظهار داشت: ما براساس برنامه هایی که در چهارچوب شرح وظایف دستگاه های دولتی مشخص شده، بودجه آنها تخصیص می دهیم و بر انجام برنامه ها نظارت می کنیم.

**تخصیص بودجه بر مبنای عملکرد
الیاسی گفت: در سال 96 بودجه 6 دستگاه استان کرمانشاه بر مبنای روش بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد تخصیص یافته است اما از سال آینده تمام دستگاه‌های استانی بر مبنای این روش بودجه دریافت می کنند.
به گفته او 'در این روش اهداف کمی سالانه برای فعالیت های عمرانی و جاری دستگاه های اجرایی بر مبنای اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه مشخص می شود؛ در واقع هر سه ماه یکبار عملکرد دستگاه های مختلف دریافت و بودجه سه ماه بعدی براساس آن تخصیص می یابد.'
آنچنان که رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه بیان کرد: نظارت آسان، دیگر مزیت بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد است و سازمان برنامه و بودجه نظارت می کند که دستگاه‌های مختلف چه اندازه در عملیاتی کردن برنامه ها موفق عمل می کنند و اختصاص بودجه براساس عمل به تعهدات صورت می گیرد.
او درباره هدفمند شدن اعتبارات هزینه ای مثال زد که در این روش مشخص می شود که یک دستگاه به ازای پاسخگویی به هر ارباب رجوع چقدر هزینه می‌کند و به اصطلاح قیمت تمام شده فعالیت دستگاه‌های اجرایی چقدر است که طبعا امکان مقایسه عملکرد یک دستگاه خاص در همه استان ها با یکدیگر میسر می شود.
الیاسی افزود: هم اکنون بودجه سال 1397 آموزش و پرورش استان کرمانشاه یک هزار و 300 میلیارد تومان است که با توجه به وجود 300 هزار دانش‌آموز در استان سرانه هر دانش آموز چهار میلیون تومان خواهد بود در حالی که هزینه هر دانش آموز در بخش غیرانتفاعی و خصوصی بیشتر از نصف این مبلغ نیست؛ موضوعی که نشان دهنده اداره گران مملکت و دستگاه‌های دولتی است.
به اعتقاد او، اثر مهم دیگر بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد جلوگیری از تداخل وظیفه هاست زیرا در گذشته در موارد بسیاری ممکن بود به یک دستگاه برای انجام برنامه هایی بودجه اختصاص یابد در حالی که پیگیری و اجرای آن برنامه‌ها وظیفه دستگاه دیگری بود.
'اگر مدیر دستگاهی به هر دلیل موفق به تحقق اهداف تعیین شده و جذب بودجه مورد نظر نشود، ارباب رجوع آن دستگاه بیش از همه متضرر می‌شوند. برای این موضوع چه فکری کرده اید؟'؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این موضوع گفت: این چوب ادب بودجه است و طبیعی است که دستگاهی که خدماتی ارائه نکرده نمی تواند درخواست اعتبار داشته باشد و به طور قطع آن زمان می‌توان با مدیریت‌های ناکارآمد برخورد کرد.

**بازشدن دست استان ها
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه همچنین موضوع تمرکز زدایی لایحه بودجه 97 را هم پیش کشید و گفت: در گذشته حدود 91 درصد از بودجه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارتخانه ها تخصیص پیدا می کرد و تنها 9 درصد به صورت استانی بود اما در بودجه 97 حدود 30 درصد بودجه کشور استانی شده و تخصیص دستگاه-برنامه و پروژه ها توسط سازمان های برنامه و بودجه استان ها صورت می گیرد.

**تاکید بر اشتغالزایی؛ سهم کرمانشاه 22 هزار شغل
الیاسی بر این باور است که نکته اساسی و محوری بودجه 97 توجه ویژه به تولید و اشتغال است؛ حدود سه میلیون و 200 هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد که 42 درصد آنان دارای تحصیلات عالی هستند و طبعا باید برای این افراد فکری شود.
به گفته او، برای اشتغال فراگیر در کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که سهم استان کرمانشاه از این رقم 895 میلیارد تومان خواهد است؛ همچنین برای اشتغال روستایی یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی(حدود 6 هزار میلیارد تومان) در نظر گرفته شده که سهم کرمانشاه از آن بیش از 1200 میلیارد تومان است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان عنوان کرد: در مجموع بیش از 2 هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار از محل طرح اشتغال فراگیر، روستایی و حمایتی در سال 97 برای اشتغالزایی در استان کرمانشاه اختصاص پیدا می کنند.
او در باره سهم استان کرمانشاه از میزان اشتغالزایی گفت: در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است که 985 هزار شغل در کشور ایجاد شود که سهم کرمانشاه از این رقم حدود 22 هزار شغل است.

**حرکت به سمت حذف فقر مطلق
توجه ویژه به عدالت اقتصادی و تلاش برای حذف فقر مطلق دیگر هدف لایحه بودجه 97 است که الیاسی آن را بیان و اظهار کرد: طبق آمارهای موجود حدود 12 تا 13 میلیون نفر در کشور دچار فقر مطلق و نسبی هستند که تلاش بودجه 97 کاهش این رقم و از بین بردن فقر مطلق است.
او گفت: سازمان هدفمندی یارانه ها به صندوق رفاه اجتماعی با مأموریت حذف فقر مطلق تبدیل می شود که بخشی از منابع حذف یارانه بگیرها در این زمینه مصرف خواهد شد.
این مسئول اظهار داشت: پیش بینی می‌شود که در سال 97 بین 600 تا 800 هزار خانوار در کشور مشمول دریافت کمک هزینه شوند که شناسایی این افراد با کمک بانک های اطلاعاتی صورت می گیرد.

**دیگر مزیت ها؛ از حذف موازی کاری تا شفافیت
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه در ادامه عنوان کرد: بخش آب، محیط زیست، راه و حمل و نقل عمومی و ریلی، توجه به مسکن و بافت های فرسوده و بهبود وضعیت بهداشت و سلامت جامعه از دیگر محورهای مورد توجه در لایحه بودجه سال 97 است.
امکان حذف موازی کاری و صرفه جویی در دستگاه های اجرایی، امکان نظارت بهتر به دلیل کمی بودن فعالیت ها و برقراری ارتباط نظام‌مند بین عملکردها در تخصیص بودجه، شفافیت و حسابداری تعهدی، ایجاد انگیزه در مدیران برای افزایش بهره وری و کاهش اعتبارات متفرقه از 20 به 11 درصد دیگر ویژگی های بودجه 97 و مورد اشاره الیاسی است.
او افزود: در بودجه سال 97 مکانیزمی پیش‌بینی شده است که اگر دستگاهی موفق به کاهش هزینه های جاری خود شود، می توانند از محل صرفه جویی در این هزینه ها به کارکنان خود پرداخت و پاداش داشته باشد.

**سهم کرمانشاه از بودجه 97
تجهیز حداکثری منابع مالی ممکن برای طرح‌های عمرانی از محل های پیش بینی شده در بودجه موضوع دیگری است که الیاسی به آن اشاره و اضافه می کند: حدود 71 هزار طرح نیمه‌ تمام در کشور وجود دارد که 6 هزار مورد آن ملی و 65 هزار طرح هم استانی است؛ در استان کرمانشاه هزار و 800 طرح نیمه تمام وجود دارد که 600 مورد آن طرح های متوسط و بزرگ یا به اصطلاح اولویت دار هستند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه سهم این استان را از بودجه سال آینده 2 هزار و 500 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که این رقم نسبت به امسال 9.8 درصد رشد دارد.
الیاسی گفت: در لایحه بودجه سال 97، 690 میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) و یک هزار و 790 میلیارد تومان هم اعتبارات هزینه‌ای(جاری) است.

**پیش‌بینی اتفاقات شیرین در کرمانشاه
'با توجه به تغییرات لایحه بودجه 97 نسبت به لوایح گذشته انتظار دارید که در پایان سال آینده چه اتفاقاتی در استان کرمانشاه رخ دهد'؛ الیاسی در پاسخ به این سوال گفت: بی شک شفافیت و پاسخگویی بیشتر می شود و بهره وری، کارایی و اثربخشی دستگاه های اجرایی افزایش پیدا خواهد کرد.
رئیس جمهوری 19 آذرماه لایحه بودجه 1397 کل کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، این لایحه در حال بررسی جزئیات در کمیسیون های مجلس است.
استان کرمانشاه حدود 2 میلیون نفر جمعیت دارد و قرار داشتن در رتبه های آخر اشتغال و کسب و کار مهمترین مشکلات اقتصادی آن است.
7444/3033 خبرنگار:عبدالله الماسی ** تنظیم کننده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.