به گزارش خبرنگار ایرنا، از آنجایی که ایجاد اشتغال پایدار از اصلی ترین شروط توسعه است، در کشور در حال توسعه ما نیز شاید مهمترین دغدغه دولت هایی که بر سر کار می آیند توجه به اشتغال و بخصوص اشتغال جوانان و دانش آموخته گان دانشگاه هاست.
در سال های اخیر بسیاری از کشورها توانسته اند با توسعه مشاغل خانگی در ایجاد اشتغال موفق عمل کنند آنها خانه های خود را به یک کارخانه کوچک تبدیل کرده اند؛ نمونه موفقش هم کشور چین است.
با بومی سازی این طرح در کشور ما نیز از سال 1390 افراد بیکار توانستند تسهیلاتی با عنوان مشاغل خانگی دریافت کنند.
آخرین اتفاق در این رابطه نیز به همین مهر ماه بر می گردد که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم انعقاد قرارداد توسعه مشاغل خانگی در هشت استان آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه و لرستان گفت: تا پایان سال 96 برای اشتغال 20 هزار نفر حدود هشت هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
او با بیان اینکه مساله اصلی امروز ما رسمی و پایدار کردن مشاغل خانگی است؛ گفت: به زودی از نوعی بیمه تامین اجتماعی ارزان قیمت رونمایی خواهیم کرد تا بتوانیم از این طریق گام بزرگی به سمت رسمی کردن مشاغل برداریم.
حال سوال اینجاست که سهم استان کرمانشاه از توسعه مشاغل خانگی چه میزان بوده است؟
معاون اشتغال و کارآفرینی اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در این خصوص به ایرنا می گوید: در فاصله سال های 90 تا 96 بیش از 34 هزار متقاضی برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی در استان کرمانشاه ثبت نام شده اند و از این تعداد حدود 13 هزار نفر تسهیلاتشان را دریافت کرده اند.
به گفته مختار احمدی، در این مدت بیش از 16 هزار فقره وام مشاغل خانگی به ارزش 570 میلیارد ریال پرداخت شده است.
احمدی بیان می کند که برای راه اندازی یک کسب و کار خانگی از 50 میلیون ریال تسهیلات با اشتغالزایی یک نفر تا 750 میلیون ریال با اشتغالزایی 15 نفر پرداخت می شود.
وی از قالیبافی، گلیم بافی، ساخت و سازهای سنتی، ابزار آلات فلزی، البسه محلی و ارغوان بافی به عنوان رشته های دارای مزیت در استان کرمانشاه نام برد و گفت: رشته ارغوان بافی بازار بین المللی نیز دارد؛ او اما آمار ثبت نام تسهیلات قالی بافی را بیش از سایر مشاغل عنوان می کند.
ارغوان بافی نوعی هنر دستی است که از به هم تنیده شدن تار و پود ترکه های نازک درختچه های ارغوان درست می شود.

**صندوق کار آفرینی امید
مسعود خاکسار رییس صندوق کار آفرینی امید استان کرمانشاه نیز به ایرنا می گوید: از سال 90 تاکنون بیش از سه هزار فقره وام مستقل به ارزش بیش از 136 میلیارد ریال پرداخت شده است.
او افزود: سهم دولت تدبیر و امید از این تسهیلات از شهریور 92 تاکنون حدود هزار و 800 فقره به ارزش 115 میلیارد ریال است.
علاوه بر این خاکسار می گوید که در این مدت حدود هزار و 400 فقره تسهیلات مشاغل خانگی نیز در قالب طرح پشتیبان به ارزش 43 میلیارد ریال پرداخت شده است.
در طرح پشتیبان کارگاه مشاغل خانگی مانند فرش بافی توسط یک نفر راه اندازی و برای چندین نفر ایجاد اشتغال می شود.
خاکسار در خصوص وضعیت بیمه افرادی که تسهیلات مشاغل خانگی دریافت می کنند نیز گفت: بیمه این افراد برای دریافت تسهیلات اجباری نیست هر چند که آمار آنها در سایت رصد توسط اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر دریافت تسهیلات اشتغال ثبت می شود.
او فرش بافی و خیاطی را پر طرفدار ترین مشاغل خانگی بخش شهری برای دریافت تسهیلات عنوان می کند و می گوید: در بخش روستایی نیز طرح های دامداری بیشترین متقاضی دریافت تسهیلات هستند.

**صنایع دستی
پروانه حیدری معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در خصوص پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی این ارگان به ایرنا می گوید: در فاصله سال های 90 تا 95 حدود هزار نفر تسهیلاتی به ارزش بیش از 48 میلیارد ریال دریافت کرده اند.
به گفته او، متوسط پرداختی تسهیلات به هر نفر 50 میلیون ریال بوده و این افراد بیشتر متقاضی رشته های گیوه بافی، البسه محلی، معرق، منبت ساز سنتی و گلیم بافی بوده اند.
آن گونه که حیدری می گوید: مقرر شده تا در سال جاری نیز مبلغ 20 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار این اداره کل قرار بگیرد.

**ایجاد شبکه بازاریابی و فروش
اما در کنار این آمار ها اصلی ترین نکته توجه به بازار فروش است، اینجاست که در کنار توسعه اینگونه مشاغل به نظر می رسد طراحی شبکه بازاریابی و فروش از ضروری ترین اقدامات است که باید به آن توجه شود.
همچنین بسیاری از افراد بیکار ممکن است از وجود تسهیلاتی با عنوان مشاغل خانگی بی خبر باشند که اطلاع رسانی گسترده بخصوص در بین اقشار بی سواد و ضعیف جامعه را لازم دارد و نیز توجه به آموزش افراد برای ایجاد شغل نکته دیگری است که با قوت باید دنبال شود چرا که یکی از دلایل اصلی بیکاری افراد شاید بی هنری آنها باشد.
ضمن اینکه با وجود این آمارها آیا می توان ادعا کرد که تسهیلات پرداختی منجربه اشتغال پایدار شده است؟ تسهیلات کوچکی که شاید خیلی از افراد آن را به زخم دیگری از زندگی می زنند.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت در انتهای جدول بیکاری کشور است؛ ضمن اینکه طبق آمارهای بانک مرکزی متوسط درآمد یک خانوار کرمانشاهی حدود دو سوم درآمد متوسط کشوری و متوسط هزینه یک خانوار در سطح استان برابر 62 درصد متوسط کشوری است.
7457/8066 خبرنگار:جواد الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.