به گزارش خبرنگار ایرنا، این طرح صبح دوشنبه 13 شهریور با نظارت بازپرس ویژه مواد مخدر دادسرای عمومی و انقلاب مرکز کرمانشاه و رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان، توسط نیروهای دادستانی و کلانتری بعثت جعفرآباد، در این محله کلید خورد.
طرح پاکسازی در راستای اجرای 'ماده 13 قانون مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان' اجرا می شود؛ طبق این ماده قانونی 'هرگاه کسی واحد صنعتی، تجاری، خدماتی و یا محل مسکونی خود را برای انبار کردن، تولید و یا توزیع مواد مخدر یا روان‌گردان معد سازد، یا مورد استفاده قرار دهد یا در اختیار دیگری بگذارد، مکان مذکور به نفع دولت ضبط می شود.'
بر پایه همین بند قانونی بود که امروز 20 مکان عرضه مواد مخدر در جعفرآباد پلمب و به نفع دولت ضبط شد.
به گفته علی اشرف تیموری، بازپرس ویژه مواد مخدر دادسرای کرمانشاه، 300 مکان خرید و فروش مواد مخدر و 500 متهم در سطح شهرستان شناسایی شده و در مجموع تاکنون 90 مورد از این مکان‌ها به نفع دولت ضبط شده است.

** شادمانی و گِله همزمان مردم
همکاری مردمی در اجرای طرح پاکسازی طی ماه گذشته کاملا محسوس بوده است؛ ‌طوری که شاید بدون کمک اهالی دلسوز مناطق آلوده به مواد مخدر، شناسایی متهمان و نتایج طرح بسیار کمتر از شرایط کنونی بود.
شادمانی اهالی جعفرآباد و ابراز رضایت آنان از دستگیری موادفروشان هم،‌ امروز چند بار اتفاق افتاد.
ابتدا زن جوانی که دست دختربچه اش را گرفته بود، خود را به سرعت به بازپرس ویژه مواد مخدر رساند و سراسیمه گفت: چرا خانه قبلی را پلمب نکردید و رفتید سراغ خانه بعدی.
وقتی شنید که تیم شهرداری در راه است و خانه همه متهمان پلمب می شود، انگار که خیالش راحت شده باشد، ‌گفت: بخدا این افراد امنیت ما را گرفته اند؛ به آنها امان ندهید، نمی خواهیم بچه های مدرسه ای ما در هراس باشند.
لحظاتی بعد جوان حدود 20 ساله ای به نماینده دادستان نزدیک شد و آمار یکی از موادفروشان را که ظاهرا یک خانه دیگر هم داشت، ‌لو داد.
او با تقدیر پاکسازی محله جعفرآباد گفت: موادفروش ها هر کدام چند شعبه دارند و زندگی ما را حرام کرده اند.

** اتفاقات قابل تامل در عملیات امروز
مرحله قبلی طرح پاکسازی در محدوده بلوار طاق ‌بستان با دستگیری متهم معروف (کامران سوسکه)، کشف کبوترهای 'موادبَر' و بیش از 3.5 کیلو مواد مخدر صنعتی، حسابی خبرساز شد و موجی از خوشحالی را در میان اهالی محل به راه انداخت.
در محله جعفرآباد اما متهمان سرشناسی به دام پلیس نیفتادند و مواد قابل توجهی هم کشف نشد؛ گویا بیشتر مواد فروشان از آمدن پلیس بو برده بودند و مواد جاساز را منتقل کرده و در رفته بودند اما با هوشیاری نیروهای دادستانی و پلیس 2 متهم حین فرار و چند نفر هم در خانه دستگیر شدند و مکان فعالیت آنان پلمب و به نفع دولت ضبط شد.
شیوه فروش و عرضه مواد هم در این محله همانند سایر نقاط آلوده، با رعایت نکات امنیتی صورت می گرفت؛‌ یعنی تعبیه منافذی کوچک بر روی در و پنجره خانه ها که از بیرون امکان رصد داخل را نمی داد.
در جعفرآباد هم سطل های پر آب در حیاط، دستشویی و حمام خانه متهمان مهیا بود تا در مواقع اضطراری، مواد مخدر را به آب بدهند که گیر پلیس نیفتد؛ درست همان کاری که امروز یکی از متهمان زن، لحظاتی پیش از ورود ماموران انجام داد.
نکته قابل تامل اینکه برخی متهمان با تعبیه یک خروجی فاضلاب بدون سیفون در داخل اتاق خواب، برای انهدام قطعی مواد مخدر آماده بودند تا حتی امکان برگشت آن به کمک سیفون هم وجود نداشته باشد.

** از عرضه قرص‌های ممنوعه تا بهانه مشترک متهمان
عرضه غیرقانونی قرص های خواب آور دیگر فعالیت متهمان در کنار فروش مواد مخدر بود که مثل نقل و نبات فروخته می شد؛ قرص هایی که فقط با تجویز پزشک و نسخه قابل فروش است.
اما بهانه متهمان برای فرار از اتهام موادفروشی جالب بود؛ همه آنها مدعی بودند که یکی دو هفته است که به این مکان آمده اند و ساکن قبلی آنجا موادفروش بوده و آنان گناهی ندارند.
چهره و لحن سخن گفتن برخی از آنان البته، جایی برای باور این ادعا باقی نمی گذاشت؛ چند نفرشان حتی به زور سرپا بودند و از فرط اعتیاد هر لحظه امکان داشت تعادل خود را از دست بدهند و نقش زمین شوند.

** صحنه های متاثرکننده
به گفته یکی از نیروهای پلیس، بیشتر موادفروشان محله جعفرآباد، ‌معتادانی هستند که در ازای دریافت مواد مخدر و اندک پولی، برای توزیع کننده های اصلی کار می کنند.
همانند پسری حدود 10 ساله که به گفته یکی از اهالی محل در خانه ای کوچک حبس شده و تنها فعالیت او فروش مواد مخدر برای یک توزیع کننده بزرگتر است.
اوضاع زندگی برخی از متهمان اسف بار بود بویژه آنجایی که بچه‌های چند ساله‌شان مجبور بودند در میان دود و دم و انواع مواد مخدر کودکی کنند و بزرگ شوند؛ کودکانی که بی شک سرنوشتی بهتر از پدر یا مادر ندارند.
خبرنگار ایرنا با مشاهده وضعیت متاثرکننده زن و سه بچه یک متهم از بازپرس ویژه مواد مخدر دادسرای کرمانشاه پرسید که گناه این افراد چیست و چه تدبیری برای جلوگیری از لطمه به آنان اندیشیده شده است.
تیموری پاسخ داد که 'طرح پاکسازی پس از انجام اقدام های اطلاعاتی شبانه ‌روزی آغاز شده و اطلاعات ما در خصوص عناصر متهم کامل است؛ بسیاری از متهمان منازل دیگری در سطح شهر و حتی مناطق گرانقیمت دارند و محل زندگی آنها با مکان فعالیت‌شان متفاوت است.'

** موادفروشان شناسنامه‌دار می شوند
او همچنین در جمع خبرنگاران عنوان کرد: برخورد و مبارزه با عناصر و توزیع‌کنندگان مواد مخدر از دغدغه‌های مهم مردم و اولویت‌های دادسرای کرمانشاه است و این طرح با توجه به مزاحمت های مکرر متهمان در محلات مختلف شهر و نارضایتی و ناامنی ایجاد شده برای مردم، اجرا می شود.
به گفته تیموری 'مبارزه با عناصر و توزیع‌کنندگان مواد مخدر در قالب 2 طرح پاکسازی و ناامن سازی مناطق آلوده در راستای اجرای ماده 13 و با دستور دادستان کرمانشاه از اوایل مرداد 96 آغاز شده و دادسرای کرمانشاه در این زمینه جدی و پیگیر است.'
تیموری علاوه بر پلمب و ضبط اماکن خرید و فروش مکان مخدر، تشکیل بانک اطلاعاتی فعالان خرید و فروش و توزیع کنندگان مواد را دیگر اقدام دادسرای مرکز کرمانشاه عنوان و اظهار کرد: این عناصر فعال شناسنامه‌دار و فعالیت و عملکرد آنها ثبت و ضبط می شود که چنانچه بر رویه غیرقانونی خود اصرار داشته باشند، قطعاً آثار منفی مضاعفی در زندگی اجتماعی آنان خواهد داشت.
تیموری در پایان از همه رسانه ها به دلیل پوشش خبری اقدام های دادسرای مرکز کرمانشاه در مبارزه با مواد مخدر تشکر کرد و از همه شهروندان خواست که به همکاری خود با نیروی انتظامی و دادستانی کرمانشاه در مبارزه با مواد مخدر ادامه دهند و اطلاعات خود را به پلیس مبارزه با مواد مخدر یا شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز کرمانشاه انتقال دهند.
پیش از این،‌ سرهنگ حسین براری، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه به خبرنگار ایرنا گفته بود که شهروندان می‌توانند به صورت شبانه روزی با شماره 128 یا خط جدید مبارزه با مواد مخدر به شماره 38234190 تماس بگیرند و اطلاعات خود را در باره توزیع کنندگان مواد مخدر در اختیار پلیس قرار دهند.
بنابر اعلام پلیس مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه در سال 95 حدود 2 تن و 300 کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف و هشت هزار نفر در این رابطه دستگیر شدند که این آمار در چهار ماهه نخست سال 96 با رشد 177 درصدی کشفیات و دستگیری 2 هزار و 200 نفر همراه بوده است.
اعتیاد یکی از دغدغه های مهم مردم استان است و بنابر اعلام دادستانی کرمانشاه، رتبه استان در این آسیب اجتماعی بین هفت استان اول کشور است.
طبق آمار سال 1390 استان کرمانشاه 50 تا 55 هزار معتاد دارد اما آمار غیررسمی بیشتر از این رقم است.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.