در این یادداشت آمده است: هویت فرهنگی هر شهر، نیازمند الگوها و نشانه‌هاست. اگر تبریز را به ‌عنوان مهد مشروطه می‌شناسند فقط به ‌دلیل اینکه ستارخان و باقرخان تبریزی بوده‌اند، نیست! دلایل مختلفی دارد، از آثار مکتوب کسروی، ملک‌زاده، امیرخیزی و... درتاریخ مشروطه، تا تولید آثار مختلف فرهنگی، هنری از تئاتر و فیلم و نقاشی و شعر و هنرهای حجمی در اعتباربخشی و اعتلای نام سردار و سالار ملی نقش و تاثیر به ‌سزایی دارد.
در کتاب‌های فراوانی که در تاریخ مشروطه نگاشته‌اند در یکی دو پاراگراف و به اختصار و غربت از سرداریار محمدخان کرمانشاهی و سردار حسین‌خان امیربرق 'ده ‌پهلوان' نامی به‌ میان آمده است و در همان یکی دو پاراگراف سهم رشادت، مجاهدت و دلاوری‌های این سرداران گمنام! کرمانشاهی،‌ به ‌وضوح روشن است.
اگر یارمحمدخان و یاران‌اش نبودند، شاید جنبش مشروطه در محاصره‌ی تبریز، شکست‌ خورده بود و تمام! اما، ما کرمانشاهیان در تمام تاریخ گذشته نسبت به ماندگاری زحمات و اسامی نامداران و بزرگان، تقریبا بیکار بوده‌ایم! به بیکاری آمار بالای امروز بیکاری جوانان و جامعه! بجز کتاب یارمحمدخان کرمانشاهی (سردار مشروطه) مرحوم دکتر علی‌اکبر نقی‌پور و رمان مطول 'تگرگ' نوشته محمود رضاخانی کرمانشاهی؛ اثر قابل اعتنایی از سهم کرمانشاه در مشروطه به نگارش درنیامده است. علاوه بر جای خالی آثار هنرمندان تئاتر، سینما، موسیقی، نقاشی، شعرا و نویسندگان کرمانشاهی در بزرگداشت سردار یارمحمدخان و یاران‌اش، مزار و آرامگاه این سردار کرمانشاهی، از 13 مهر 1291 که در بازار کلوچه ‌پزها به شهادت رسیده، تاکنون مورد بی‌توجهی قرار دارد.
در 13 بهمن سال 92 به همت نشریه نقدحال، مراسم بزرگداشت باشکوهی از سردار آزادی با حضور اساتیدی چون شهرام ناظری، محمدعلی چاوشی، فرشید یوسفی، علی‌اکبر مرادی، علی شمس‌علی‌زاده، کیومرث عباسی ‌(قصری) و جمع کثیری از هنرمندان،‌ نام‌آوران و بزرگان کرمانشاهی برای آغاز بازسازی آرامگاه سردار آزادی برگزار گردید که به‌ دلایلی ادامه نیافت.
امروز و با گذشت 105 سال از واقعه و چهار سال از بزرگداشت سردار یارمحمدخان، روزنامه نقدحال با بهره از آتش به اختیار فرهنگی اعلام آمادگی می‌کند تا زمین و محوطه آرامگاه سردار آزادی با دسترسی به خیابان نقلیه که در اختیار مرکز بهداشت و دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه است را با قیمت کارشناسی خریداری و نسبت به احداث خانه مشروطه کرمانشاه به ‌صورت عام‌المنفعه و غیرانتفاعی اقدام نماید.
8066 انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.