به گزارش خبرنگار ایرنا، در سالهای اخیر پرسه سگ ها و حیوانات ناقل بیماری به ویژه در مناطق حاشیه ای شهر موجب هراس بانوان و کودکان شده بود و از سوی دیگر تهدیدی جدی برای سلامت شهروندی قلمداد می شد.
چنین نگرانی هایی، موجب افزایش حیوان آزاری و حتی گسترش مرگ و میر و مسمومیت آنان با غذاهای آلوده شده بود همین امر موجب شد تا تشکل های مردم نهاد و دوستداران حیوانات به جمع آوری و حفاظت از این حیوانات اقدام کنند.
از همین رو 'پناهگاه حیوانات زاگرس' در خرداد 94 با حمایت شهرداری و کمک های مردمی در جاده سراب نیلوفر احداث شد و با وجود مشکلات ریز و درشت توانست در جمع آوری و عقیم سازی این حیوانات موفق عمل کند و علاوه بر نظارت های بهداشتی به تهیه غذایی گرم و مکانی امن برای این حیوانات اقدام کند.
اکنون این پناهگاه که توانسته با پاره ای از کمک های مردمی پس از ماه ها به کار خود ادامه دهد برای ماندگاری نیازمند حمایت از سوی ارگان ها و واحدهای صنفی مربوطه است.

**روزانه به 700 کیلو غذا نیاز داریم
موسس پناهگاه و مدیرعامل انجمن 'حمایت از حقوق حیوانات آشیان زیست زاگرس' در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه روز به روز بر تعداد حیوانات این پناهگاه افزوده می شود ولی از سوی دیگر به شدت با معضل کمبود فضا مواجه ایم.
شیلان لرستانی با اشاره به حجم کار بالای این پناهگاه، ادامه داد: تهیه غذا برای این تعداد حیوان دشوار است و به همکاری و همراهی کشتارگاه های مرغ و مرغ فروشی ها نیاز داریم.
به گفته وی، حیوانات این پناهگاه روزانه به غذایی بیش از 700 کیلو نیاز دارند.
لرستانی افزود: استاندارد نبودن کف پناهگاه معضل دیگری است که با آن مواجه هستیم، وعده هایی از سوی شهرداری برای رفع این مشکل داده شده که در انتظار تحقق آن هستیم.
به گفته لرستانی، مبارزه با عادت های حیوان آزاری، اصلاح فرهنگ های غلط رفتار با حیوانات، کنترل جمعیت حیوانات شهری، کمک به بهداشت شهری در زمینه بیماریهای مشترک بین انسان و حیوانات شهری از جمله اهدافی است که در این پناهگاه دنبال می شود.

**پناهگاه صاحب برق شده است
لرستانی از برق رسانی به این پناهگاه به عنوان خبری خوش یاد کرد و گفت: با حمایت معاون خدمات شهری شهرداری و سخنگوی شورای شهر این مکان صاحب امتیاز برق شده و بخشی از کف پناهگاه بتن شده است.
به گفته وی، بتن ریزی بخش های دیگر در پناهگاه ضرورت دارد و از مسئولان تقاضا داریم با توجه به افزایش جمعیت این حیوانات به گسترش فضای پناهگاه اقدام کنند.

** پذیرش بیش از 600 قلاده سگ در پناهگاه
موسس پناهگاه حیوانات زاگرس با بیان اینکه در سال گذشته 612 قلاده سگ در این مکان پذیرش شده ادامه داد: 320 قلاده سگ واگذار و 370 قلاده سگ عقیم سازی شد.
وی از ساخت چهار قرنطینه ورودی، ساخت هشت توله سرا، ساخت اتاق عمل و اتاق ریکاوری، ساخت 300 متر مربع سایه بان و انجام 600 متر مربع ایزوبام به عنوان اقدام های عمرانی در این پناهگاه یاد کرد.
لرستانی خاطرنشان کرد، پس از انجام مراحل فوق، سگ های عقیم شده واکسینه شده و به باغداران و دامداران داوطلب واگذار می شود.

**کیست هیداتید بیماری مشترک انسان و حیوان
در همین راستا یک عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: پرسه حیوانات ولگرد در شهر، ممکن است بیماری های مشترکی به همراه داشته باشد که مهم ترین آن، کیست هیداتید یا اکینوکوکوزیس است که میزبان اصلی این بیماری در حیواناتی همچون سگ قرار دارد.
علی قشقایی اظهار کرد: شدت یافتن این بیماری در انسان موجب می شود که جز انجام عمل جراحی، راه دیگری برای خلاصی از آن پیدا نشود و گاه ابتلای انسان به‌ سبب بلع تخم انگل از طریق مواد خوراکی به ‌ویژه سبزیجات آلوده روی می‌دهد.

**سه اکیپ شهرداری به جمع آوری حیوانات ناقل بیماری می پردازند
در ادامه مسئول بهداشت شهرداری کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، افزود: از سوی شهرداری کرمانشاه پناهگاه زاگرس در فضایی به مساحت پنج هزار متر مربع در جاده سراب نیلوفر کرمانشاه واقع شده است.
محسن عبدی افزود: سال گذشته سقف این پناهگاه ایزوگام شده و اکنون بخش بیشتری از کف این مکان بتن شده است.
وی با تاکید براینکه پناهگاه در نوروز امسال به سیستم برق رسانی مجهز شده افزود: برای این امر بیش از 300 میلیون ریال هزینه شده است.
عبدی یادآور شد، سه اکیپ شهرداری در مناطق هشتگانه شهرداری، حیوانات را از سطح شهر جمع آوری می کنند و به پناهگاه منتقل می کنند و شهروندان نیز می توانند پس از تماس با شماره 137 کمک رسان شهرداری در این مقوله باشند.
به گفته عبدی، حیوانات جمع آوری شده، در قرنطینه پناهگاه نگهداری می شوند و پس از انگل زدایی، عقیم سازی شده و به صورت رایگان به واجدین شرایط به عنوان سگ نگهبان واگذار می شوند.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه هم در گفتگو با خبرنگار ایرنا، در خصوص اقدامات انجام گرفته در پناهگاه زاگرس اظهار داشت: متولی این پناهگاه شهرداری است و دامپزشکی نیز در بحث های بهداشتی آن همکاری دارد.
دکتر تورج کرمیان با بیان اینکه واکسیناسیون این حیوانات علیه بیماری هاری توسط دامپزشکی و به صورت رایگان انجام می گیرد، افزود: ضدعفونی و سمپاشی این مکان برای گندزدایی و بهداشتی کردن محیط نیز از دیگر اقدامات دامپزشکی است.
رییس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمانشاه خاطرنشان کرد: حیوانات نگهداری شده در این پناهگاه در صورت درخواست افراد برای نگهداری با تعهد و شرایط خاصی به آنها واگذار می شود.
کرمیان خاطرنشان کرد: علاوه بر نظارت های دامپزشکی حداقل 2 تا 3 بار در ماه، دامپزشک طرف قرارداد با دامپزشکی نیز در این پناهگاه حضور دارد.
وی همچنین بیان داشت: تاکنون بیماری خاصی در این پناهگاه مشاهده نشده و سال گذشته نیز 970 قلاده سگ علیه بیماری هاری در این مکان واکسینه شدند.
8066/7460 خبرنگار:زهره کریم زاده ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.