به گزارش خبرنگار ایرنا؛ موفقیت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در اجرای این طرح مورد تقدیر دکتر سیاری معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت قرار گرفت و در سخنانی با قدردانی از رییس و معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در جهت توسعه روستایی پایدار تاکید کرد همه دانشگاه های علوم پزشکی کشور باید در این مسیر حرکت کنند و کرمانشاه به عنوان الگو در این زمینه قرار گیرد.
پروژه روستای سالم به عنوان یکی از اولویت های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در راستای برنامه های طرح تحول نظام سلامت با اهداف ایجاد محیط زیست تمیز و امن برای روستاییان، تقویت جلب همکاری های بین بخشی و مشارکت های مردمی، تأمین نیازهای اساسی روستاییان (مسکن، بهداشت، آب آشامیدنی سالم و...)، دسترسی مناسب به خدمات بهداشت عمومی و تحقق استراتژی سلامت برای همه، الگوپذیری مناسب برای دیگر برنامه های مشارکتی توسعه و ارتقا سلامت جامعه روستایی هم اکنون در حال اجراست.
به اعتقاد کارشناسان حوزه بهداشت محیط، هرگونه سرمایه گذاری در بخش سلامت با رویکرد عوامل موثر بر آن در همه ابعاد جامعه می تواند نقش موثری در توانمندسازی قشرهای مختلف جامعه به ویژه روستاییان داشته باشد و وجود پروژه های مشترک بین دانشگاه علوم پزشکی و سایر سازمان های مرتبط از جمله پروژه روستای سالم می تواند نقش موثری در کاهش مهاجرت روستائیان و توسعه پایدار داشته باشد.
در استان کرمانشاه که بیش از 24 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد؛ حدود 2 میلیون نفر جمعیت در 14 شهرستان و بیش از 2 هزار و 600 روستا سکونت دارند.
تعداد ساکنان در روستاهای استان 586 هزار و 621 نفر است که معادل 30 درصد جمعیت استان را شامل می شود.
اغلب روستاهای استان کرمانشاه به دلیل واقع شدن در دامنه های زاگرس و مناطق جنگلی و یا محصور شدن در باغات، چشم اندازهای بسیار زیبایی دارند به طوریکه 14 روستای این استان از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست روستاهای هدف گردشگری قرار گرفته است.
در راستای اجرای طرح سالم سازی روستا اقدام هایی مانند بهسازی منابع آب، دفع صحیح زباله و فضولات حیوانی، احداث و بهسازی توالت بهداشتی، بهسازی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی انجام می شود.
با توجه به نتایج بدست آمده از اجرای طرح روستای سالم در استان کرمانشاه، پیشنهاد می شود این پروژه در سطح ملی و در راستای توانمندسازی جوامع محلی نیز مورد توجه قرار گیرد.
برخورداری از سلامت به مفهوم رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی از شاخص های اصلی توسعه محسوب می شود، تامین حفظ و ارتقا سطح سلامت جامعه مقوله چند بُعدی و مسوولیتی همگانی است و با هماهنگی های بین بخشی و مشارکت عمومی حاصل می گردد که در صورت برنامه ریزی و مداخله مناسب می توان بار بیماری ها و خسارات ناشی از این عوامل را به حداقل رساند و موجب کاهش مرگ و میر، افزایش طول عمر و کیفیت زندگی را فراهم آورد.
با توجه به بررسی های صورت گرفته از وضعیت بهداشتی روستاها و پایین بودن شاخص های بهداشت محیط روستا (بهسازی توالت، جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، زباله و فضولات حیوانی و...) از شاخص های میانگین کشوری، پایین بودن همکاری بین بخشی و مشارکت های مردمی در راستای اجرای پروژه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی،... عدم توانایی جوامع محلی در جهت شناخت نیازها، مشکلات و پیدا کردن راه حل توجه به منابع انسانی جامعه و پتانسیل آنها جهت مشارکت و همراهی در برنامه ریزی ها و اجرا، بیش از پیش ضروری است.
با این اوصاف برای بهره مندی درصد بیشتری از روستاییان به محیط سالم تر، ایجاد برنامه روستای سالم با در نظر گرفتن نیازهای اساسی توسعه در سطح روستاها ضمن ارتقای وضعیت روستایی که طرح در آن به اجرا در می آید، می تواند به فرهنگ سازی و جلب حمایت ساکنان سایر روستاها و سیاستگذاران و مدیران استان منجر شود.
استفاده از ظرفیت مردم و جذب مشارکت های مردمی در سالم سازی محیط روستاها نکته کلیدی اجرای این طرح است که خوشبختانه زمینه همکاری و مشارکت مردم در کل کشور در اجرای چنین طرح هایی فراهم است و تنها با هدایت ظرفیت های مردمی می توان در راستای اجرای این طرح از توان مردمی استفاده کرد.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.