رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه علت آلودگی منابع آبی روستای «شیخ صله» را عدم وجود کلر مناسب و آلودگی با فاضلاب اعلام کرد.

رییس مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: بنابر نمونه‌برداری‌های علمی و آزمایش‌های دقیق در مراکز پیشرفته آزمایشگاهی حوزه بهداشت استان، آلودگی منابع آبی روستای «شیخ‌صله» در ثلاث‌باباجانی به دلیل عدم وجود کلر مناسب و آلودگی آن با فاضلاب قطعی است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز پنجشنبه به نقل از دکتر ابراهیم شکیبا افزود: این نمونه برداری ها یک روز قبل از طغیان و روز بعد از آن از آب مصرفی در مناطق مختلف روستا جمع آوری شده و همه این آزمایش ها نشانگر آلودگی آب به دلیل عدم وجود کلر مناسب و آلودگی آب‌ با فاضلاب است.

شکیبا گفت: از بررسـی مسـتندات و بازدیـدهای میدانی مشـخص شد که از سه ماه گذشـته نوسانات کلر باقی مانده بـدلیل نقص فنی سیسـتم سـالم سازی آب، ثبت و به شـرکت آبفا گزارش شده؛ همچنین وجود منابع آلاینـده در پیرامون منبع تـامین کننـده آب و عـدم بهسازی و لایروبی مخزن جمع آوری آب چشـمه و عـدم رعایت حریم بهداشتی منبع تامین کننده آب مشهود بوده است.

او با بیان اینکه کلرسنجی روزانه طی دوهفته پیش از بروز طغیان صفر بوده است، اظهار داشت: آخرین نتیجه میکروبی قبل از بروز طغیان در تاریـخ ۱۵ شـهریور از روسـتای شـیخ صله و بازارچه مرزی از نظر اشریشـیاکلی و آلودگی آب بـا فاضـلاب توسط آزمایشـگاه آب و فاضلاب مرکز بهـداشت ثلاث باباجانی مثبت گزارش شده است.

به گفته او، منبع آب دارای دریچه نفوذپذیر بـا امکان نشت رواناب سـطحی است و از زمان ساخت مخزن جمع آوری آب چشمه، لایروبی آن انجام نشده است.

شکیبا گفت: در صـبح روز شروع طغیان میزان کلر باقی مانده در شبکه توزیع صفر گزارش و ثبت شده بود و بعدازظهر با انجام کلرزنی بصورت دستی و اسـتفاده از قرص های کلر میزان کلر به ۲ پی پی ام در ابتدای شبکه توزیع و ۰/۷ پی پی ام در فاصـله زمانی کوتاه در انتهای شـبکه رسـید که این میزان کلر خواهی می تواند نشانه وجود ماده آلی در شبکه و آلودگی آب بوده باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اضافه کرد: همچنین نمونه برداری از آب شـبکه توزیع در حین طغیان در تاریخ ۱۷ شهریورماه انجام گرفت که بر اساس نتایج بدسـت آمده در تاریخ ۱۹ شهریورماه، دارای آلودگی باکتریولوژیکی و غیرقابل استفاده برای شرب می باشد.

او عنوان کرد: طی بررسـی های به عمل آمـده در سـطح روسـتا در چنـد روز اخیر ، مراسم خاص و دارای تجمع و همچنین توزیع مواد غـذایی و نذورات در بین خانوارهای روسـتائیان وجود نداشـته است و بنابراین احتمال طغیان در اثر مصرف مواد غذایی منتفی می باشد.

آنچنان که شکیبا گفت، مـدرسه روسـتا دارای مخزن آب است و با باز بودن مـدرسه و اسـتفاده دانش آموزان از آب لوله کشـی، موارد بیماری زیادی میان دانش آموزان مشاهـده شده که تا اطلاع ثانوی و با هماهنگی شورای تامین شهرسـتان، مدرسه تعطیل شده است.

او همچنین گفت: دفع فاضـلاب توالت در خانوارهـا بصورت چاه جـذبی است و تعـدادی از این خانوارها در بالادست مظهر چشمه تامین کننده آب روستا قرار دارند؛ بنابراین سامانه آبرسانی به دلیل عدم کلرزنی، عدم بهسازی منبع و امکان نشت فاضـلاب به علت بالا بودن سـطح آب زیرزمینی، با ریسک زیاد ارزیابی می شود.

شکیبا گفت: با دلایل و مستندات موجود بر اساس معیارهای علمی وزارت بهداشت ،آلودگی منابع آب قطعی است و با توجه به این امر در روزهای اخیر تلاش های خوبی توسط فرماندار و مجموعه آبفا برای اصلاح و بهینه سازی آب روستا انجام گرفته است.

او با تشکر از مسئولان استان در پیگیری این موضوع در پایان گفت: اعزام تیم واکنش سریع معاونت بهداشتی، اقدامات درمانی به موقع و مناسب برای درمان بیماران بستری و سرپایی، تهیه نقشه اپیدمیولوژی و گروه های سنی، نمونه برداری باکتریولوژیک آب در مراحل متعدد، تهیه نمونه های التور و ارسال به آزمایشگاه شهرستان، تهیه نمونه های استول جهت آزمایشات باکتریولوژیک، انگل شناسی و کشت مدفوع، تهیه و ارسال به آزمایشگاه تحقیقات گوارش و کبد تهران، بیماریابی فعال بصورت خانه به خانه، تشدید نظام سندرمیک بیماری های واگیر در منطقه بروز طغیان و کل شهرستان، درمان کلیه بیماران بستری سرپایی و پیگیری آنها تا حصول نتیجه قطعی، اعزام و استقرار اتوبوس آمبولانس در شهرستان و اعزام بیماران و پذیرش و درمان بیماران در بیمارستان های مربوطه از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در این مدت بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.