بهرام بهروش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: چوب کشی، طناب کشی، هفت سنگ، دال پلان، دوزپا، خروس جنگی، گلزان، زوران، قلان و قمچان از مهمترین این بازی ها به شمار می روند که در کرمانشاه طرفداران بیشتری دارد.

وی همچنین به مهمترین اقدامات سال گذشته هیات ورزش های روستایی کرمانشاه اشاره کرد و گفت: اعزام به مسابقات منطقه ای و کشوری جام خوشه چین به عنوان مهمترین رویداد ورزشی در بازی های بومی و محلی از جمله آنها بود.

بهروش افزود: کرمانشاه در همه رشته های این جام که شامل والیبال، فوتسال، دو و میدانی، چوب کشی، طناب کشی و هفت سنگ بود نمایندگانی اعزام کرد.

رییس هیات  ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی کرمانشاه ادامه داد: در مسابقات منطقه ای که با شرکت تیم های کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، کردستان و اراک برگزار شد ورزشکاران استان در مجموع ۱۳ مدال طلا، نقره و برنز کسب و در رتبه بندی تیمی نیز مقام سوم را به خود اختصاص دادند.

وی یادآور شد: ورزشکاران ما در مرحله کشوری این رقابت ها که به میزبانی شیراز برگزار شد، مدالی کسب نکردند.

بهروش خاطرنشان کرد: اعزام به مسابقات کشتی سنتی از دیگر اقدامات هیات بود که ورزشکاران کرمانشاه موفق به کسب ۲ مدال نقره و یک برنز شدند.

این مقام مسوول در هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی کرمانشاه تصریح کرد: حضور در جشنواره حرکت - برکت شهر که نوعی جشنواره آیینی برای معرفی آداب و سنن، غذا و شیرینی ها و لباس های محلی است از دیگر برنامه های اجرا شده در سال گذشته بود که از استان کرمانشاه ۹ نفر حضور یافتند.

برگزاری بیش از ۳۰ جشنواره در سال ۹۸

وی همچنین با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۳۰ جشنواره درون استانی برگزار شده، گفت: برگزاری جشنواره گیلاس در صحنه، جشن خرمن در ماهیدشت، جشن بلوط در بیلوار، جشن دا در قصرشیرین و ... از جمله آنها بوده است.

بهروش ادامه داد: همچنین سال گذشته جشنواره ای با حضور ژائون رییس فدراسیون جهانی بازی‌های بومی محلی و آقای پتروف کارشناس یونسکو در سرسرای ده پهن کرمانشاه برگزار و ورزش زوران به ثبت جهانی رسید.

رییس هیات ورزش های روستایی کرمانشاه افزود: برگزاری مسابقات جام نوروز، جام رمضان، جام محرم و گرامیداشت ایام الله دهه فجر در رشته های مختلف ورزشی از جمله فوتبال، فوتسال و والیبال را یکی دیگر از برنامه های این هیات در سال گذشته برشمرد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته تجهیز ۱۵۰ خانه ورزش در سطح استان با ۵۰ تا ۷۰ میلیون ریال برای هر خانه ورزش بود که خوشبختانه انجام شد.

میزبانی جام خوشه چین را می خواهیم

بهروش در ادامه و با اشاره به رکود ورزش های بومی محلی در پی شیوع کرونا، گفت: با این حال میزبانی مسابقات منطقه ای جام خوشه چین را جزو برنامه های امسال خود قرار داده ایم که امیدوارم فدراسیون با آن موافقت کند.

رییس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی کرمانشاه همچنین از فعالیت بیش از سه هزار و ۵۰۰ ورزشکار سازمان یافته در این هیات خبر داد و گفت: ۷۰ درصد آنها را آقایان و ۳۰ درصد را نیز بانوان تشکیل می دهند.

وی در پایان با اشاره به فعال بودن هر ۱۴ هیات شهرستان، از فعالیت ۱۰۰ داور در رشته های مختلف بازی های بومی محلی خبر داد و گفت: کرمانشاه همه ساله در ارزیابی های صورت گرفته فدراسیون در ردیف هیات های برتر کشور قرار گرفته است.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.