محمودرضا نیازی روز شنبه به ایرنا افزود: در راستای صیانت از حقوق مصرف کنندگان، جلوگیری از عرضه کالاهای غیراستاندارد و فاقد کیفیت، این اداره کل از تمامی محصولات عرضه شده در بازار مصرف استان به صورت دوره ای بازرسی و از کالاهای مشمول استاندارد برای آزمایش، نمونه برداری می‌کند.
وی افزود: در سال ۹۸ اداره کل استاندارد در مجموع ۹ هزار و ۲۹۴ بازرسی از واحدهای صنفی و فروشگاه‌های عرضه محصولات انجام داد که با توجه به برنامه ابلاغی این اداره کل یعنی هفت هزار بازرسی، ۱۳۳ درصد تحقق را به همراه داشته است، همچنین تعداد ۲۷۰ مورد کالا نیز به صورت تصادفی نمونه برداری و برای ارزیابی انطباق در آزمایشگاه‌های تخصصی و با هزینه داخلی سازمان مورد آزمون قرار گرفت که در برخی از فرآورده های غذایی آزمون‌هایی همچون فیزیک و شیمیایی، میکروبیولوژی، آزمون بسته بندی، فلزات سنگین، آزمون بافت شناسی و... انجام گرفت.
مدیرکل استاندارد کرمانشاه در ادامه اظهارداشت: در میان بازرسی‌های انجام شده تعداد سه هزار و ۲۱۷ کالای فاقد علامت استاندارد، فاقد کد ۱۰ رقمی منحصر به فرد و یا فاقد نشانه گذاری مشاهده که به فروشندگان اخطار داده شد و تعهد جمع آوری از آنها اخذ گردید.
وی یادآور شد: کلیه واحدهای تولید کننده محصولات مشمول مقررات استاندارد اجباری، ملزم به درج کد ۱۰ رقمی منحصر به فرد در ذیل نشان استاندارد روی بسته بندی کالا هستند. تا مصرف کنندگان بتوانند هنگام خرید کالا با ارسال آن به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ از اصالت کالا مطمئن شوند.
دبیر شورای استاندارد کرمانشاه تاکید کرد: استاندارد در زمینه سلامت و ایمنی مردم کوتاهی نخواهد کرد و در صورت مشاهده هرگونه عدم انطباق نمونه‌های آزمون شده، با واحد تولیدکننده کالا در سطح کشور برخورد قضایی خواهد شد.
نیازی در پایان افزود: این طرح در راستای تامین ایمنی و سلامت جامعه، اعتمادسازی و توجه عموم به علامت استاندارد ایران و جلوگیری از خرید و عرضه کالای بدون علامت استاندارد و با کیفیت پایین اجرا می‌شود لذا از شهروندان در خواست داریم در جهت اجرای این طرح مهم حتما به هنگام خرید، به علامت استاندارد و کد ۱۰ رقمی در زیرنشان استاندارد دقت کنند و برای اطمینان از صحت و اصالت محصول، کد درج شده را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ سازمان ملی استاندارد ایران ارسال نمایند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.