دکتر وریا رحیمی روز دوشنبه به ایرنا افزود: با ضدعفونی سطوح و دست‌ها، رعایت بهداشت، ماندن در منزل و حفظ فاصله فیزیکی با دیگر افراد، می توانیم کمک بزرگی به حفظ سلامت خود و خانواده مان کنیم اما در این راستا باید نکات بهداشتی مورد توجه باشد.

او گفت: باید توجه داشت که استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کند.

 او یادآوری کرد که همیشه در هنگام استفاده از فرآورده های شیمیایی و شوینده در نور کافی برچسب روی بسته بندی را مطالعه کرده سپس مصرف نمایید زیرا استفاده از داروها و موادشیمیایی در تاریکی می تواند خطرناک باشد.

وی اظهار داشت: در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های شوینده و پاک کننده، پنجره ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات مانند وایتکس (مواد با پایه هیپوکلریت سدیم) بخارات سمی ایجاد می کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می زند.

وی یادآور شد که در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلو بسته و در صورت امکان ماسک استفاده نمایید.

او اضافه کرد: از اختلاط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک و مواد سفید کننده، لک بر و الکل جداً خودداری کنید. بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه کننده می باشند.

وی در ادامه گفت: بسیاری از داروها و محصولات نظافت خانگی مانند جوهر نمک، مواد شوینده و لک بر، لاک پاک کن، سموم حشره کش و جونده کش (مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت می توانند در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس، بسیار سمی باشند.

رییس اداره تحقیق، توسعه و آموزش های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه افزود: همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را ببندید و دقت نمایید که هیچ ظرف دربسته ای از دسترسی کودکان در امان نیست.

رحیمی ادامه داد: در صورتیکه نزدیکان شما ماده ای غیرخوراکی و سمی را بلعید و یا بخارات آن را استنشاق کرد، با مرکز اورژانس ۱۱۵ و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم ۱۹۰ تماس بگیرید.

وی یادآوری کرد که محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین و داروها را همیشه در ظرف اصلی آن ها نگهداری کنید. هیچ گاه این فرآورده ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنید. این عمل سبب خورده شدن اشتباهی این مواد توسط کودکان و مسمومیت شدید آنها خواهد شد.

او تصریح کرد: داروها، محصولات شوینده و فرآورده‌های آرایشی- بهداشتی را دور از دسترس کودکان، در ارتفاع بالا و در کمد مجهز به قفل نگه‌داری نمایید.‏

او همچنین تاکید کرد: ‏قبل از دور انداختن ظروف حاوی مواد شیمیایی و شوینده داخل ظرف زباله، آن را آبکشی نمایید.‏

این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: از قرار دادن ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار موادغذایی و همچنین شعله آتش خودداری نمایید، الکل و بسیاری از ترکیبات ضدعفونی کننده قابلیت اشتعال دارند.‏

رحیمی افزود: از قرار دادن مواد شوینده، ضدعفونی کننده و الکل در کمدهای زیر ظرف‌شویی اجتناب نمایید. خطر مسمومیت در کودکان نوپا و ‏کنجکاو از ‏این طریق بسیار بالا است. ‏

وی اظهار داشت: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد شوینده و ضدعفونی کننده، مواد اسیدی و یا قلیایی، پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید.

توصیه دیگر این کارشناس این است که در صورت بلع مواد با خاصیت خورندگی مانند اسیدها و قلیاها، هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید چرا که این کار می‌تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار گردد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.