دکتر «جواد امینی‌سامان» روز شنبه به ایرنا افزود: این افراد براثر مسمومیت با الکل به بیمارستان امام خمینی (ره) مراجعه کرده‌اند که متاسفانه ۲ تن از آنان جان خود را از دست دادند.

وی اظهارداشت: برخی از افرادی که مسموم شدند در بیمارستان بستری و بیشتر آنها هم به صورت سرپایی درمان و ترخیص شده‌اند.

به گفته او، تمام افرادی که مسموم شده بودند از بیمارستان ترخیص و اکنون فرد مسمومی که بر اثر مصرف الکل مسموم شده باشد در این بیمارستان بستری نیست.

ویروس کرونا با نوشیدن الکل از بین نمی‌رود

یک داروساز نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه این روزها شاهد فوت تعدادی از هموطنانمان نه بر اثر کرونا، بلکه بر اثر مصرف الکل متانول هستیم، گفت: اساسا این موضوع که با نوشیدن الکل می‌توان ویروس کرونا را از بین برد، غلط است.

دکتر «شیما اسفندیاری» افزود: مردم بدانند که اگر ویروس وارد بدن شده باشد نه نوشیدن الکل و نه ضدعفونی کننده‌های دیگر قادر به از بین بردن آن نیستند.

این داروساز در ادامه به سه نوع الکل رایج در داروخانه ها اشاره کرد و گفت: اکنون در داروخانه‌ها الکل اتانول، ایزوپروپیل الکل و الکل‌های صنعتی (متانول یا اتانول) وجود دارد که از الکل اتانول و ایزوپروپیل الکل برای ضدعفونی کردن پوست و سطوح می‌توان استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: اما الکل‌های صنعتی حاوی ناخالصی‌هایی از قبیل تولوئن و متانول هستند که به هیج وجه برای ضدعفونی کردن پوست و یا سطوح مناسب نیستند.

اسفندیاری تاکید کرد که در شرایط کنونی ما برای ضدعفونی کردن سطوح یا پوست بدن با الکل‌ها، مجاز به استفاده از اتانول یا ایزوپروپیل الکل با غلظت خاص  هستیم.

این داروساز در ادامه گفت: الکل متانول بسیار سمی است، به طوری که مصرف تنها ۱۵ میلی لیتر الکل متانول خالص، کوری و ۳۰ میلی لیتر از آن موجب مرگ فرد می‌شود.

وی اضافه کرد: متانول در بدن ما در اثر متابولیسم به دو ماده فرمالدهید و فرمیک اسید تبدیل می شود که اینها متابولیت هایی سمی برای سیستم اعصاب مرکزی انسان و اعصاب بینایی است.

 اسفندیاری در ادامه اظهار داشت: علاوه بر سمی بودن بسیار بالای متانول در مصرف خوراکی، باید بدانید استشمام مزمن بخارات آن نیز بسیار خطرناک است و از این رو به همین خاطر مصرف متانول خالص و الکل اتانول صنعتی (که حاوی مقادیری متانول نیز هست) حتی برای ضدعفونی کردن سطوح نیز توصیه نمی‌شود.

الکل صنعتی براس سلامت خطرناک است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه الکل صنعتی برای سلامتی خطرناک است، گفت: به هیچ وجه از الکل‌های صنعتی برای ضدعفونی استفاده نکنید.

دکتر قباد محمدی افزود: الکل‌های صنعتی (الکل های زرد و قرمز) دارای ناخالصی هایی از قبیل تولوئن هستند که سرطان زا بوده و برای سلامتی خطرناک است.

وی تصریح کرد: به هیچ وجه نباید از الکل صنعتی برای ضدعفونی دست و سطوح استفاده کرد زیرا می تواند سلامت افراد را به مخاطره بیاندازد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: برای ضدعفونی فقط باید از الکل هایی که از سازمان غذا و دارو مجوز تولید داشته و از طریق شرکتهای پخش مورد تایید این سازمان توزیع می شوند، استفاده شود.

محمدی افزود: با توجه به کمبود اقلامی از قبیل ماسک و مایع ضدعفونی کننده تلاش ما بر این است که در اسرع وقت این موارد را تهیه و در اختیار مراکز درمانی و نیز عموم مردم قرار دهیم.

وی اظهار داشت: استفاده از ماسک فقط برای بیماران و مبتلایان به این ویروس برای جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس کاربرد دارد و برای افرادی که مبتلا نیستند کارایی چندانی ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.