دکتر «امید حاج محمدی» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در فضای بحرانی کشور و مقابله با کرونا مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد شده و ما نیز تلاش کردیم با حمایت فرمانداران، دادستان، روسای دامپزشکی شهرستان ها، مرکز بهداشت، نیروهای انتظامی و سایر ادارات مرتبط اقدام به پلمب واحدهای غیرمجاز مرغ زنده و قصابی های غیربهداشتی را از سر بگیریم و در این راستا آنان را به سمت و سوی عرضه مرغ بسته بندی و بهداشتی سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه از اواخر اسفند سال ۹۸ و فروردین سال ۹۹ بیش از ۶۵۰ واحد دام غیرمجاز در استان برای مقابله با کرونا پلمب شده است، گفت: هرچند چاره‌ای جز پیشگیری از این بحران نداریم و خواهان تضرر شهروندان و تولیدکننده‌ها نبوده ایم، اما باید به سمت فروش و عرضه مرغ بهداشتی پیش برویم.

انجام بیش از ۱۲ میلیون واکسیناسیون

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه در حوزه روستایی و شهری خدمات فراوانی را ارائه می‌کنیم، گفت: در روستاها واکسیناسیون و ایمن سازی دام ها علیه بیماری ها مشترک بین دام و انسان به ویژه واکسیناسیون تب برفکی، بروسلوز، تب مالت، هاری و شاربن به صورت رایگان انجام می‌شود.

حاج محمدی با اشاره به اینکه سال قبل سالی مالی بسیار دشواری برای دامپزشکی استان کرمانشاه بود، افزود: سال ۹۸ بیش از ۱۲ میلیون و ۷۰ هزار نوبت سر واکسیناسیون برای سه میلیون و ۱۰۷ هزار دام سنگین عملکرد خوبی است.

وی ادامه داد: با همه توان و به لحاظ نیروهایی دامپزشکی که کفاف نمی‌کند، تلاش خود را به کار گرفتیم و در حال خدمات رسانی در حوزه دامپزشکی هستیم، همچنین در مبحث نظارت های شهری و فرآورده‌های خام دامی، کشتارگاه ها دام و طیور فعالیت قابل توجهی داریم.

وی اظهارداشت: سال ۹۸ چهار کشتارگاه سنتی را توانستیم به پیش سرد مجهز کنیم که در بیماری زایی گوشت نقش موثری دارد و همچنین کشتارگاه صنعتی در شهرستان کنگاور را هم افتتاح کردیم.

وی افزود: کشتارگاه صنعتی دام ماهیدشت به دلیل مشکلات آب رسانی بیش از ۱۰ سال راکد بود، که سال ۹۸ با حمایت استاندار کرمانشاه و متولیان عالی رتبه و نیز دامپزشکی توانستیم مجدد آن را به عنوان کشتارگاه فوق پیشرفته ای فعال و راه‌اندازی کنیم.

تلاش ما رساندن گوشت سالم به دست مردم است

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه این اداره کل در زمینه کشتارگاه طیور استان نیز خدمات خوبی عرضه کرده است، گفت: ما تلاش داریم گوشت سالمی را به دست مردم برسانیم.

حاج محمدی با یادآوری اینکه کرمانشاه قطب دامپروری است و مبحث جدی عرضه دام را در دستور کار دارد، افزود: در بهترین منطقه زاگرس قرار داریم و محصولات دامی به لحاظ کیفیت از ویژگی خاصی بهره‌مند است، لذا تولیدات و صادرات را داریم و در بحث مبارزه با قاچاق نیز وظایف سنگینی بر عهده ما قرار دارد.

وی اظهار داشت: بیش از ۳۲۳ هزار رأس گوسفند و بز از کرمانشاه به دیگر نقاط را به همت اداره کل دامپزشکی استان صادر کردیم و همچنین صادرات یک هزار و ۶۰۰ رأس دام سنگین را در سال قبل انجام دادیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش از فعالیت و خدمات دامپزشکی استان کرمانشاه در حوزه دارو و درمان خبر داد و گفت: ۱۶ پروانه اشتغال به امور درمانی و مایه کوبی به همراه ۲ شرکت پخش استانی دارو و هماهنگی در صدور پروانه فعالیت ۹ مورد داروخانه و آزمایشگاه  را با نظام دامپزشکی به مجموعه فعالیت ها اضافه کرده‌ایم، لذا چرخه دامپزشکی به خوبی در حال گردش است که نقش بسزایی در اشتغال جوانان دارای مدرک تحصیلی این رشته و کارآفرینی دارد.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه به اجرای گشت های بازرسی از امکان بهداشتی، دامپروری ها، کشتارگاه ها در این شهرستان اشاره و تاکید کرد: مردم می‌توانند هرگونه مشکلات و تخلفات بهداشتی را با شماره تماس ۱۵۱۲ و پل ارتباطی سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در میان بگذارند تا رسیدگی به آن در اسرع وقت انجام شود.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

سال گذشته بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.