کرونا، نامی که این روزها بیش از هر اسم دیگری شنیده می شود، بیماری نوظهوری که طی روزهای اخیر به بحث اول کشور ما و حتی بسیاری از کشورهای دیگر تبدیل شده است، همه به دنبال راهکاری برای ریشه کنی آن بوده و پزشکان و متخصصان امر نیز توصیه هایی برای پیشگیری از ابتلا ارایه می کنند.

شاید مهمترین توصیه ای که این روزها مطرح می شود ماندن در خانه و به حداقل رساندن رفت و آمد در فضای عمومی است تا مانع از شیوع این بیماری نوظهوری باشیم که از چین آغاز شد.

شیوع و قدرت انتشار بالای کرونا از یک طرف و دوره نهفتگی معمولا طولانی که این ویروس دارد باعث شده مردم از ترس ابتلا به آن خود را در خانه قرنطینه کرده و به ندرت و تنها برای کارهای ضروری از منزل خارج شوند.

همین موضوع باعث شده تا بسیاری از اصناف در حوزه های مختلف عملا فعالیت و تولیداتشان به نصف و حتی کمتر از آن برسد در حالی که تا همین یک ماه پیش همه آنها منتظر آمدن اسفند بودند و شلوغی بازار ولی این روزها شرایطی کاملا متفاوت در حال رقم خوردن است.

سال های قبل در این روزها از مقابل هر مغازه ای که عبور می کردی خیل جمعیتی را می دیدی که در حال خرید عید و سفارش کالای موردنظر خود بودند اما ورود مهمانی ناخوانده به کشور که تقریبا به همه جای کشور نیز سرک کشیده همه را از ترسش خانه نشین کرده است.

شیرینی فروشی ها، آجیل فروشی ها، رستوران ها و غذاهای آماده، آرایشگاه ها و ... همه اسیر و گرفتار این مهمان ناخوانده شده اند که به راحتی قابل انتقال و انتشار است و تقریبا دوام خوبی هم روی بسیاری از سطوح دارد.

خبرنگار ایرنا به میان برخی از واحدهای صنفی یاد شده رفت تا صحبت های آنها را در خصوص وضعیت بازار فروش و کسب و کارشان در این روزهای کرونایی جویا شود، هرچند هیچ کدامشان دل خوشی از این ویروس نداشتند و به اتفاق از زیان هایی صحبت کردند که در سال های گذشته همه سود و منفعت بوده است.

مشتری های شیرینی فروشی ها به نصف رسیده است

آقای صابری صاحب یکی از شیرینی فروشی های شهر است که مغازه اش خالی از مشتری است، وقتی با او هم کلام شدم از کاهش مشتری ها سخن گفت و افزود: سال گذشته در چنین ایامی علاوه بر فروش خوبی که داشتیم سفارشات بسیاری نیز برای روزهای پایانی سال دریافت می کردیم اما امسال هم فروش و هم سفارش های دریافتی کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته مشتری ها تقریبا به نصف رسیده اند، گفت: اواسط اسفند سال گذشته روزانه بین ۲۵ تا ۳۵ مراجعه کننده و در هفته پایانی این ماه که به عید نوروز منتهی می شد، تعداد مشتریان به حدود ۶۰ نفر هم می رسیده است اما امسال و در این ایام به طور میانگین روزانه ۱۰ تا ۱۵ مراجعه کننده داریم.

صاحب این قنادی می گوید: از آنجایی که مردم به دنبال شیرینی تازه هستند و از سوی دیگر عمر آن هم کوتاه است برای تولید دچار مشکل شده ایم، چرا اگر تولید کنیم و به فروش نرسد روی دستمان می ماند و اگر هم تولید نکنیم مشتری شیرینی کهنه را از ما قبول نمی کند.

صابری ادامه داد: با این اوصاف مجبور شده ایم تولیدات خود را به حداقل برسانیم تا هم با بتوانیم به نیاز مشتریان اندک این روزها پاسخ دهیم و هم دچار زیان نشویم.

او، ترس مردم از ابتلا به کرونا را عامل کسادی این روزهای بازار کرمانشاه می داند و گفت: با اینکه روزانه در ۲ نوبت مغازه را ضدعفونی کرده و همه جوانب بهداشتی را نیز در نظر گرفته ایم ولی ترس مردم از ابتلا به این بیماری باعث شده کمتر سراغ شیرینی فروشی ها بیایند.

مردم رغبت کمتری برای خرید آجیل نشان می دهند

منوچهر متقی، صاحب یک مغازه خشکبار فروشی در محله معروف به خیابان آجیل فروش های شهر کرمانشاه است که اوهم از وضعیت این روزهای بازار چندان راضی نیست.

وی می گوید: با شیوع بیماری کرونا و اینکه بسیار هم سریع منتقل می شود مردم تاکنون رغبت کمتری برای خرید آجیل از خود نشان داده اند.

متقی تصریح کرد: سال گذشته با وجود افزایش قیمت همه نوع آجیل، وضعیت بازار و فروش بهتر از این روزها بود اما اکنون مردم از ترس مبتلا نشدن به کرونا خانه نشین شده اند که البته آنها نیز تقصیری ندارند.

صاحب مغازه که به گفته خود بیش از ۴۰ سال از عمرش را در واحدهای صنفی آجیل و خشکبار گذرانده است، گفت: البته هنوز تا عید نوروز فرصت باقیست و معمولا مردم خرید خود را یک هفته مانده به پایان سال انجام می دهند.

کرونا آرایشگاه ها را خلوت کرده است

همه او را با نام نیما می شناسند، او صاحب یک آرایشگاه مردانه در شهرک فرهنگیان فاز ۲ است که به گفته خودش مشتری های زیادی در طول روز دارد ولی آن طور که می گوید بیماری کرونا این روزها آرایشگاه های مردانه از جمله آرایشگاه خودش را خلوت کرده است.

این پیرایشگر میانسال با بیان اینکه در ۲ هفته اخیر تعداد مشتری هایش کمتر از قبل شده است، گفت: معمولا همه ساله از نیمه اسفند تعداد مشتری هایمان رو به افزایش است و تقریبا همه مردم برای مرتب کردن موهای خود در آستانه سال جدید هم که شده سری به آرایشگاه می زنند.

نوذر سلطانی اضافه کرد: با شیوع کرونا در کشور و استان کرمانشاه از آنجایی که آرایشگاه ها معمولا محیطی عمومی دارند و افراد زیادی در آن تردد می کنند خیلی ها فعلا ترجیح داده اند به این مراکز مراجعه نکنند.

وی گفت: در اسفند سال گذشته و تقریبا از دهم اسفند به بعد روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ نفر مراجعه کننده داشتم اما در این چند روز اخیر تعداد افراد مراجعه کننده به حدود ۲۰ تا ۲۵ نفر رسیده است.

سلطانی ادامه داد: شیوع بیماری کرونا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است و مردم برای مبتلا نشدن کمتر از منزل خارج می شوند که البته این از یک جهت برای حفظ سلامتی افراد و کل جامعه مناسب است اما از طرف دیگر باعث کسادی کار بسیاری از واحدهای صنفی از جمله آرایشگاه های مردانه شده است.

پس از اظهار نظر ۳ نفر از بازاریان کرمانشاهی در حوزه های مختلف، خبرنگار ایرنا تلاش کرد تا با روسای اتحادیه های آنان نیز صحت کند که در این میان تنها موفق شد پای اظهارات رییس اتحادیه قنادان کرمانشاه بنشیند.

کاهش ۲۰ درصدی فروش شیرینی در کرمانشاه

محمدرضا ناصری در گفت و گو با ایرنا، از کاهش حدود ۲۰ درصدی فروش شیرینی در کرمانشاه طی اسفند امسال و پس از شیوع و انتشار بیماری کرونا نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با پیدایش این بیماری مراجعه مردم به شیرینی فروشی ها کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: با توجه به انتشار سریع بیماری کرونا مردم طی روزهای اخیر تردد خود را در بازار که شیرینی فروشی ها نیز جزیی از آن محسوب می شوند کاهش داده اند و همین نیز باعث خرید کمتر آنها شده است.

ناصری در عین حال یادآوری کرد: از آنجایی که شیرینی ها در درجه حرارات بالا پخت و تهیه می شوند و ویروس کرونا نیز در برابر دمای تولید شیرینی تاب مقاومت ندارد بنابراین احتمال نفوذ آن در شیرینی های تولیدی تقریبا صفر است.

رییس اتحادیه قنادان کرمانشاه همچنین بر رعایت کامل بهداشت در همه شیرینی فروشی های مجاز و دارای پروانه کسب تاکید کرد و گفت: محوطه شیرینی فروشی ها روزانه ضدعفونی شده و شیرینی ها تولیدی در نهایت پاکیزگی و رعایت بهداشت به دست مردم می رسد.

وی در ادامه به عموم شهروندان توصیه کرد تا شیرینی های خود را با توجه به انتشار ویروس کرونا از شیرینی فروشی های معتبر تهیه کرده و تحت هیچ شرایطی از دست فروشی ها که می تواند ناقل همین بیماری باشد خودداری کنند.

ناصری در پایان گفت: برای ایام عید نوروز هم هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهیم داشت و همه نوع شیرینی در روزهای پایانی سال با قیمت فعلی توزیع می شود.

هم اکنون بیش از ۲۰۰ قنادی در کرمانشاه فعالیت می کند.

رضا سلیم ساسانی رییس اتاق اصناف کرمانشاه روز گذشته در نامه ای به استاندار کرمانشاه خواستار توجه ویژه به مشکلات بازاریان و صنعتگران کرمانشاهی به دلیل بحران کرونا شد و پیشنهاد داد که وام‌های این قشر بین سه تا ۶ ماه امهال شود.
استاندار کرمانشاه نیز به ایرنا گفت: تاکنون تصمیمی برای امهال وام‌های واحدهای اقتصادی استان که در این ایام تعطیل شده‌اند، گرفته نشده است.

هوشنگ بازوند افزود: به منظور کمک به واحدهای اقتصادی که در این ایام تعطیل شده‌اند از اداره مالیات استان خواستیم که دریافت مالیات از آنها را ۲ ماه به تاخیر بیندازد.
براساس اعلام دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه اکنون ۴۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند و تاکنون آزمایش‌ کرونا ۱۲ بیمار در استان مثبت اعلام شده که ۲ نفر از آنان فوت کرده است.
از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۲۶۶ نفر بیمار مشکوک به کوئید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند که ۲۱۶ نفر از آنان ترخیص شده اند.
از ابتدای شناسایی ویروس کرونای جدید در کشور تاکنون بیش  از هشت هزار و ۵۳۲ نفر به علت ابتلا به این ویروس بستری شدند که برای پنج هزار و ۷۳۷ نفر تست انجام شده و ۲ هزار و ۳۳۶ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.
۷۷ نفر تاکنون در کشور به علت ابتلا به بیماری ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.
ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون به حدود ۵۰ کشور از جمله آمریکا، فرانسه، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا و امارات گسترش یافته است.
تاکنون ۹۱ هزار و ۳۱۸ نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده اند، از این تعداد سه هزار و ۱۳۱ نفر جان خود را به علت بیماری کووید ۱۹ از دست داده اند و ۴۸ هزار و ۲۹۱ نفر بهبود یافته اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.