مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه دوشنبه شب در نشست ستاد مدیریت بحران که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهارداشت: از ابتدای مهر تا امروز ۲۳۰ میلی متر باران در کرمانشاه باریده است که نسبت به سال قبل ۵۳ درصد و نسبت به بلندمدت ۲۰ درصد کاهش را نشان می دهد.
محمد خسروی افزود: بیشترین بارش با ۳۳۶ میلی متر مربوط به پاوه است و میانگین مرکز استان نیز ۲۶۰ میلی متر است.
وی عنوان کرد: در روزهای آینده بارش شدیدی در سطح استان خواهیم داشت که متجر به آب گرفتگی، سیلاب و ایحاد رواناب می شود.
مدیرکل هواشناسی کرمانشاه افزود: این سامانه در روزهای اخیر بسیار قدرتمندتر شده است که به نظر می رسد ۱۲۰ میلی متر بارش در سطح استان داشته باشد.
خسروی اظهارداشت: اوج بارش ها از بامداد سه شنبه تا بامداد چهارشنبه است که پیش بینی می‌شود در روز چهارشنبه شدت بارش کاهش پیدا کند و پیش بینی می شود در پی فعالیت این سامانه ۹۰ میلیمتر باران در شهر کرمانشاه ببارد.
به گفته وی، از فردا بعداز ظهر تا فردا شب در ۱۲ ساعت ۵۰ تا ۶۰ میلیمتر بارش خواهیم‌ داشت که احتمال سیلاب را بالا می برد.
مدیرکل هواشناسی کرمانشاه گفت: بارش در ارتفاعات و نواحی سردسیر به شکل برف نمود پیدا خواهد کرد و احتمال وزش باد شدید و تگرگ نیز وجود دارد.
رودخانه‌ها و سدهای کرمانشاه ظرفیت پذیرش باران را دارند
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه نیز این نشست گزارشی از وضعیت رودخانه ها و سدهای استان ارایه کرد و گفت: ۸۱ کیلومتر لایروبی رودخانه های استان انجام شده است که شامل مناطقی می شود که در فروردین ماه مشکل ساز بودند.
بهرام درویشی افزود: مرکز رصد داده های کرمانشاه راه اندازی شده است و اعلام خطرهای لازم از تمام ایستگاه ها گرفته می شود.
وی با بیان اینکه ۱۲ مخزن سد در استان کرمانشاه داریم، گفت: این سدها یک‌ میلیارد و ۳۵۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارند که اکنون ۴۰۰ میلیون متر مکعب حجم دخیره ایجاد شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه با بیان اینکه دریچه های سدهای آسیب دیده استان بیش از ۹۰ درصد اصلاح شده اند، اظهارداشت: پیش بینی کرده ایم‌ که اگر ۱۰۰ میلیمتر باران داشته باشیم ۱۵۰ میلیون‌متر مکعب وارد سدها می شود از این رو با توجه به بارندگی های ضعیفی که از ابتدای امسال داشتیم، بارش های پیش رو نگرانی چندانی برای سدها ندارند.
درویشی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۴۰ کیلومتر مطالعه حریم بستر رودخانه در استان انجام شده است و ۱۱۵ کیلومتر اعلام‌ حریم‌ خطر داشته ایم.
سپاه و ارتش در آماده باش
در این نشست فرمانده قرارگاه نجف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر آمادگی نیروهای تحت امر خود برای مقابله با سیل احتمالی خبر داد و گفت: در سیل گذشته مدیریت بسیار خوبی در استان داشتیم و امیدواریم این اتفاق تکرار شود.
سردار سرتیپ‌محمدنظر عظیمی با بیان اینکه در سیل پیش رو ما با محدودیت زمانی روبه رو هستیم، افزود: تمام رده های سپاه در استان به منظور کمک در بحران سیل در آماده باش هستند.
سردار بهمن ریحانی فرمانده سپاه نبی اکرم کرمانشاه نیز در این نشست بر آمادگی نیروهای بسیج و پایگاه ها برای رویارویی با سیل احتمالی خبر داد.
فرمانده قرارگاه عملیاتی ارتش در غرب کشور نیز در این رابطه گفت: تمام رده های ارتش در استان کرمانشاه برای رویارویی با سیل احتمالی در آماده باش هستند.
امیر سرتیپ دوم فرهاد آریانفر از ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه خواست که مکان هایی که احتمال وقوع سیلاب دارند را از پیش اعلام کنند تا نیروهای ارتش به منظور امدادرسانی در مناطق موردنظر حاضر شود.
ورودی و خروجی سدها کنترل شود
استاندار کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به بارندگی های قابل توجه پیش رو گفت: ورودی و خروجی سدهای استان توسط آب منطقه ای کاملا تحت کنترل و مدیریت باشد.
هوشنگ بازوند افزود: فرمانداران در ۴۸ ساعت پیش رو بصورت میدانی بحران احتمالی را مدیریت کنند.
وی با اعلام اینکه ارتش، بسیج و سپاه مثل همیشه به یاری دستگاه‌های خدمات رسان خواهند آمد و کمک خواهند کرد، افزود: هلال احمر نیز در صورت لزوم کمک ها و لوازم امدادی را در اسرع وقت در دسترس مردم قرار دهد.
استاندار کرمانشاه تاکید کرد: مدیران استان در صورت وقوع سیل از تجارب قبلی بخوبی استفاده کنند.
وی اظهار داشت: شهرداری های استان بصورت دقیق منازل واقع در حریم رودخانه ها را آگاه کرده و اگر لازم شد با همکاری دیگر دستگاه‌های مرتبط نسبت به جابجایی آنها اقدام کنند.
بازوند گفت: پیش بینی ها حاکی از حجم بارش ها به میزان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلی متر در سطح استان است که به نظر می‌رسد با اقدامات پیش بینی شده و همکاری مردم در استان دچار مشکل حاد و غیرقابل حل نخواهیم شد.
استاندار کرمانشاه گفت: همه این موارد در حالی توصیه می شود که موکدا به مردم یادآور می شود که نگرانی به خود راه نداده و خدمتگزاران خود را برای اجرای اقدامات یاری داده و مطمئن باشند که مثل گذشته با تمام توان در کنارشان خواهیم بود. 
 سیلاب فروردین ۹۸، رودخانه های قره‌سو و گاماسیاب طغیان کرد و ده‌ها منزل مسکونی واقع در حریم این رودخانه ها در شهرستان های کرمانشاه، هرسین و صحنه زیرآب رفت و مردم خسارت‌های بسیاری دیدند. 
بنابر اعلام استانداری کرمانشاه در فروردین امسال براثر بارش‌های فراوان و جاری شدن سیل، هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان خسارت به این استان وارد شد که بخش قابل توجهی از آن مربوط به بخش کشاورزی است.
جمعیت ۲ میلیون نفری استان کرمانشاه در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا سکونت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.