«فریدون یاوری» روز سه شنبه در نشستی خبری که به مناسبت هفته هوای پاک در پالایشگاه نفت کرمانشاه برگزار شد، اظهارداشت: در استان کرمانشاه به استثنای گردوغباری که از کشور همسایه وارد کشور می شود، از نظر دیگر پارامترهای آلودگی هوا مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با ایجاد یک ایستگاه جدید در قصرشیرین امسال آمار ایستگاه های ثابت پالایش هوای استان به ۱۰ ایستگاه رسید، اعلام کرد: امسال تا این لحظه از نظر گردوغبار هم حتی یک روز آلوده نداشتیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه، جریان های طبیعی و بارش های خوب را از عوامل کاهش محسوس گرد و غبار دانست و گفت: امیدواریم با تلاش های بین المللی ایران و عراق موضوع گردوغبار منطقه برای همیشه برطرف شود.

یاوری تاکید کرد: سازمان محیط زیست امسال اعلام کرد که در کرمانشاه هیچ کانون داخلی تولید گردوغبار وجود ندارد.

وی افزود: باید از این موضوع به عنوان یک فرصت استفاده کنیم تا با همکاری دیگر دستگاه ها در آینده نیز شاهد کانون های مولد گردوغبار نباشیم.

براساس پیش بینی کارشناسان محیط زیست گرد و غبار کشورهای همسایه معمولا در فصل گرم سال وارد استان کرمانشاه می شود و با توجه به بارندگی ها در فصل سرما این پدیده نمودی ندارد.

قره سو آلودگی صنعتی ندارد

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود در رابطه با آلودگی رودخانه «قره‌سو» گفت: در حوزه این رودخانه تقریبا مشکلی ناشی از صنعت نداریم.

یاوری عنوان کرد: آلودگی اساسی قره‌سو فاضلاب‌های انسانی است که بخشی از آن مربوط به روستاهای طول مسیر و شهرهای روانسر و کرمانشاه است.

وی عنوان کرد: در روانسر عملیات اجرای تصفیه فاضلاب شروع شده و قرار است که سیستم تصفیه فاصلاب کرمانشاه نیز در صورت تامین اعتبار احداث شود.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه افزود: اگر این ۲ تصفیه خانه به بهره برداری برسند میزان آلودگی رودخانه به شکل محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد.

یاوری با بیان اینکه آلودگی ناشی از کشاورزی نیز در مسیر این رودخانه وجود دارد، بیان کرد: باید با همکاری جهاد کشاورزی به جای سموم آفات و به جای کود شیمیایی از کودهای طبیعی استفاده شود.

رودخانه قره‌سو از سراب روانسر واقع در ۵۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه سرچشمه می‌گیرد و با جهت شمال غربی به جنوب شرقی جریان پیدا می‌کند. در ۱۵ کیلومتری کرمانشاه رودخانه رازآور و شاخه‌های فرعی آن به قره‌سو می‌ریزد.

 سپس در سطح دشت جریان یافته و در نزدیکی روستای قزانچی رودخانه «مِرِگ» نیز به آن متصل می‌شود. قره‌سو با یک شیب آرام از داخل شهر کرمانشاه عبور کرده و در این محدوده ۲ رودخانه چم‌بشیر و آبشوران نیز بدان می‌ریزند و در نهایت پس از عبور از کرمانشاه در نزدیکی فرامان به رودخانه گاماسیاب می پیوندد، این ۲ تشکیل رودخانه سیمره را می‌دهند.

 بعد از رسیدن به دریاچه سد کرخه به ۲ قسمت تقسیم شده و نیمی به سمت تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق و نیم دیگر به سمت کارون سرازیر شده و به آب‌های خلیج فارس سرازیر می‌شود.

زباله های بیمارستانی

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت های خود در رابطه با موضوع دفع زباله های بیمارستانی گفت: سال گذشته پس از مطرح شدن موضوع زباله های بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی موظف شد که از دستگاه خرد کن استفاده کند.

یاوری با بیان اینکه اکنون کار دفع زباله های بیمارستانی به صورت بهداشتی و بانظارت انجام می شود، گفت: یک سری مراکز هستند که به شکل غیرقانونی عملیات‌های پزشکی انجام می دهند و زباله های خود را نیز در سایت سراب قنبر رها می کنند.

وی در رابطه با تاخیر بیش از یک ساله در جابجایی سایت دفع زباله های بیمارستانی گفت: اختلافات ایجاد شده بین ادارات استان بر سر متولی دفع این زباله ها تاکنون مانع از جابجایی مخل دفع زباله های بیمارستانی شده است.

مردادماه سال گذشته خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، گزارشی از رهاسازی زباله های بیمارستانی در جنوب شهر کرمانشاه منتشر کرد که واکنش های بسیاری را در میان جامعه و مسوولان در پی داشت.

پس از انتشار این گزارش، اداره کل محیط زیست و دستگاه قضایی استان علیه شرکت های دفع زباله اعلام جرم کردند و مقصران رهاسازی زباله های بیمارستانی تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

در کارگروه هایی که به منظور بررسی گزارش ایرنا تشکیل شد، دانشگاه علوم پزشکی موظف شد که حداکثر تا پایان آبان ماه سال ۹۷ محلی را برای دفع بهداشتی زباله های بیمارستانی مشخص کند.

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مهرماه سال گذشته مکان جدید دفع زباله های بیمارستانی را در منطقه ماهیدشت و پایین دست سایت دفع زباله جنوب شهر معرفی و تاییدیه های لازم زیست محیطی را نیز دریافت کرد.

با این حال به دلیل بروز برخی اختلافات بین ادارات استان از جمله آب منطقه‌ای و منابع طبیعی با دانشگاه علوم پزشکی موضوع دفع زباله های بیمارستانی در مکان مخصوص برای بیش از یک سال بلاتکلیف باقی ماند.

مرگ ماهی ها در قره سو

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه در بخش دیگری از نشست خبری در رابطه با مرگ ماهیان در رودخانه های رازآور و قره سو در پاییز امسال گفت: کارخانه روژین تاک به دلیل ریختن حجم زیادی از پساب گوجه به داخل رودخانه عامل مرگ این ماهی ها بود.

یاوری افزود: پرونده این تخلف در دستگاه قضایی تشکیل شده است و ما منتظر اعلام رای قاضی در این زمینه هستیم.

اواخر مهر ماه امسال هزاران قطعه ماهی و دیگر آبزیان به دلیل ورود پساب صنعتی به داخل رودخانه قره سو تلف شدند.

پس از بالا آمدن این حجم عظیم از ماهی در رودخانه قره سو سازمان حفاظت از محیط زیست از این اتفاق به عنوان یک «فاجعه زیست محیطی» یاد و تحقیقات به منظور مشخص شدن علت مرگ ماهی ها را آغاز کرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کرمانشاه دوم آبان به خبرنگار ایرنا، گفت: یک واحد صنعتی که در منطقه سرابله قرار دارد، پساب صنعتی خود را از طریق یک کانال به رودخانه «رازآور» می ریزد که در نهایت وارد قره سو می شود.

یاوری عنوان کرد: ورود حجم عظیمی از مواد آلی پساب این واحد صنعتی به رودخانه باعث شد که پدیده اکسیداسیون به صورتی طبیعی در آب رخ دهد و ماهی ها به دلیل کاهش اکسیژن آب دچار خفگی شوند.

وی یادآور شد: انجام پدیده اکسیداسیون امری زمان بر است از این رو پساب های کارخانه، در رودخانه رازآور منجر به مرگ ماهی ها نشدند و پس از رسیدن به قره سو اکسیژن آب راه کاهش دادند.

سایت پرندگی هشیلان تکمیل می شود

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه در بخش دیگری از نشست خبری امروز به موضوع تکمیل سایت پرنده نگری هشیلات پرداخت و گفت: این سایت با  ۸۵ درصد پیشرفت متوقف شده است اما با پیگیری های انجام شده یک ‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این آن دریافت کرده ایم که پس از تخصیص کار تکمیل آن آغاز خواهد شد.

تالاب هشیلان کرمانشاه با ۱۱۰ جزیره و برکه کوچک و بزرگ، ۲ هزار و ۲۰ هکتار مساحت دارد و یکی از منحصر به فردترین تالاب های غرب ایران است.

هشیلان واژه ای کُردی است که از ۲ کلمه (هشی) به معنی مار و (لان) به معنای لانه تشکیل شده و به معنی لانه مار است.

این تالاب از گذشته محل تجمع مارهای فراوانی بوده و اکنون به عنوان تالاب هشیلان شناخته می شود.

تالاب هشیلان در فاصله ۳۱ کیلومتری شمال غربی شهر کرمانشاه و در مسیر جاده کرمانشاه - روانسر واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.