صادق خدادادی روز سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت روز ملی ثبت احوال در سرسرای اداره کل ثبت احوال کرمانشاه برگزار شد؛ میانگین ولادت استان را نسبت به میانگین کشوری پایین تر دانست و افزود: ولادت در کرمانشاه ۲ درصد از میانگین کشوری کمتر است و این زنگ خطری برای جمعیت استان در سال‌های آینده است.

وی با بیان اینکه جمعیت استان از مرز ۲ میلیون نفر گذشته است، تاکید کرد کرمانشاه از استان های مهاجرفرست است و به دلیل ثبت نشدن مهاجرت و آدرس افراد در کشور آمار دقیق از جمعیت کنونی استان در دسترس نیست و آخرین آمار مربوط به سرشماری سال ۹۵ است.

خدادادی یکی از مهم ترین برنامه های سازمان ثبت احوال در سال آینده را راه اندازی سامانه ثبت آدرس و مهاجرت در کشور عنوان کرد و گفت: با راه اندازی این سامانه آمار دقیق جمعیتی هر شهر و منطقه به روز در اختیار ارگان ها و سازمان ها برای برنامه ریزی و سیاست‌گذاری دقیق تر که بسیار بااهمیت است، قرار می گیرد.

او در ادامه میزان وفات ۹ ماه سپری شده از سال جاری در کرمانشاه را  هشت هزار و ۵۳۸ مورد اعلام کرد که نسبت به میانگین کشوری بالاتر و رتبه چهارم دارد.

وی ۷۵ درصد وفات استان را مربوط مناطق شهری و ۲۵ درصد روستایی عنوان کرد و گفت: آمار بالایی فوتی استان ناشی از سبک زندگی به ویژه در مصرف غذاهایی مانند مصرف بیش از حد شیرین‌جات، کباب و کله پاچه است که منجر به بیماری های قلبی عروقی، سرطان و تومور می شود.

مدیرکل ثبت احوال کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود تعداد ازدواج های استان از ابتدای سال جاری تاکنون را ۱۲ هزار و ۹۳۴ مورد ذکر کرد و گفت: در این مدت سه هزار و ۵۳۱ مورد طلاق نیز ثبت شده است.

خدادادی با اشاره به کاهش آمار طلاق استان در سال های گذشته اظهار داشت: آمار طلاق در یک سال به معنای آن نیست که ازدواج های همان سال منجر به طلاق شده بلکه ممکن است زوج ها پس از ۲۰ سال زندگی باهم، در این سال از هم جدا شده باشند.

تعداد ولادت پسران از دختران بیشتر است

وی در  ادامه آمار ولادت پسران نسبت به دختران را ۱۱۰ به ۱۰۰ اعلام کرد و بیان داشت: ۹۳ درصد ولادت ها در بیمارستان ها اتفاق می افتد.

خدادادی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تا آخر پاییز ولادت ۱۰ هزار و ۵۵۸ پسر و ۹ هزار و ۵۹۴ دختر ثبت شده که هزار و ۵۷ مورد آنها چند قول بوده است، ۲۳ مورد هم سه قول ثبت شده است. 

او با با بیان اینکه ۵۰ درصد ولادت ها از شهرستان کرمانشاه است، اضافه کرد: ۸۲ درصد ولادت ها شهری و ۱۸ درصد روستایی است که نشان از عدم توازن و فاصله بسیار زیاد جمعیتی شهری و روستایی استان است.

خدادادی همچنین محبوب ترین اسامی که در سالجاری برای نوزادان انتخاب شده را آوا، باران، هانا، نیلا و نیکا برای دختران و  آراد، سامیار، امیرعلی، محمد و امیرعباس برای پسران نام برد

در سال آینده از کارت ملی هوشمند بهره برداری می شود

 مدیرکل ثبت احوال استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آمار حیاتی و هویتی ۱۵۰ میلیون نفر در پایگاه های الکترونیکی سازمان ثبت احوال آرشیو و ذخیره سازی شده و همزمان در هر ثانیه ۶ نوع استعلام و خدمات می توان  از این پایگاه گرفته شود.

خدادادی با بیان اینکه کارت ملی کاغذی جوابگو دولت الکترونیکی نیست، افزود: کد ملی از سال ۶۸ در کشور برای یک میلیارد نفر پیش بینی شده  و از سال ۸۰ تا ۹۰ کارت ملی کاغذی برای افراد بالای ۱۵ سال صادر شد اما با توجه به نیاز زیرساختی دولت الکترونیکی صدور کارت ملی هوشمند از الزامات مهم حاکمیتی است که در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۶۰۹ هزار و ۳۴۰ تقاضا کارت ملی هوشمند در استان ثبت شده، افزود: یک میلیون و ۴۰۸ هزار نفر کارت هوشمند خود را دریافت کرده، ۹ هزار نفر نیز با وجودی که کارت های هوشمند آنها در دفاتر ثبت موجود است ولی هنوز مراجعه نکرده اند و ۲۰۰ هزار نفر نیز هنوز برای اخذ کارت هوشمند اقدامی نکرده اند که امیدواریم تا پایان سال مراجعه کنند.

از سوم دی ماه سال ۱۲۹۷ سازمان ثبت احوال در ایران راه اندازی شد و در طول این ۱۰۰ سال به تدریج تحول یافته است.

هم اکنون در ۱۴ شهرستان و ۲ منطقه استان کرمانشاه دفاتر وجود دارد، همچنین ۴۰ دفتر پیشخوان و ۱۵ دفتر پستی در سطح استان برای ارایه خدمات کارت ملی هوشمند با ثبت احوال همکاری می کنند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۱۴ شهرستان، ۳۴ شهر  و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.