بخش سومار از توابع شهرستان قصرشیرین و نزدیک خط مرزی ایران و عراق قرار دارد؛ این شهر که با حدود ۱۸۰ نفر جمعیت کم جمعیت ترین شهر ایران محسوب می شود، در دوران جنگ تحمیلی از نخستین نقاطی بود که مورد حمله رژیم بعث عراق قرار گرفت.

سومار دارای یک بازارچه مرزی است که باتوجه به نزدیکی به بغداد بخش اعظمی از صادرات ایران به عراق را به خود اختصاص می دهد.

براساس اعلام مدیران استان کرمانشاه، جاده های دسترسی به سومار و بخش های بسیاری از پایانه مرزی دارای نقاط کور آنتن دهی اپراتورهای تلفن همراه هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه روز شنبه (۱۶ آذر) در نشست شورای برنامه ریزی استان که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، در این باره گفت: نقاط کور بسیاری در استان ‌به ویژه در منطقه سومار دارد که به منظور برطرف کردن مشکل آنها تمام تجهیزات و امکانات لازم خریداری شده است.

«مهرداد سالاری» با بیان اینکه تاکنون ۱۴ دکل در نقاط مختلف استان نصب شده است، اظهارداشت: در مسیرهای مختلف به خصوص منطقه سومار در حال بررسی و مکان‌یابی هستیم تا در چند ماه آینده کل مشکل آنتن دهی تلفن همراه را برطرف کنیم.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه، در بیش از ۲۰ کیلومتر از جاده های دسترسی به سومار اپراتورهای تلفن همراه آنتن دهی ندارند.

«هدایت حاتمی» چندی پیش در این باره اظهارداشت: در بخش های بسیاری از مسیرهای گیلانغرب و زرنه به سومار تلفن همراه اصلا آنتن دهی ندارد.

وی افزود: در منطقه مرزی سومار نه تنها اینترنت همراه نداریم بلکه آنتن دهی اپراتورهای تلفن همراه نیز با مشکلات بسیاری روبرو است که باید هرچه زودتر بررسی شود.

معاون استاندار کرمانشاه با بیان اینکه حوزه ارتباطات استان نشان داده است که همتی برای برطرف کردن مشکل ارتباطی سومار ندارد، عنوان کرد: در جاده زرنه به سومار حداقل روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ کامیون به منظور صادرات کالا تردد دارند و اگر با مشکلی در طول مسیر روبه رو شوند نمی توانند ارتباطی برقرار کنند.

میدان مین سر راه فیبرنوری

به گفته مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کرمانشاه، برای برطرف کردن مشکل ارتباطی سومار باید طرح انتقال فیبرنوری به منطقه تکمیل شود.

«شهریار بهنیا» چندی پیش در این باره گفت: ارتش به دلیل برخوردن مسیر انتقال فیبرنوری به یک میدان مین جلوی اجرای پروژه را گرفته و کشیدن فیبرنوری را منوط به مین روبی کرده است.

وی افزود: تاکنون حدود هفت میلیارد تومان برای انتقال فیبرنوری به سومار هزینه شده است اما ادامه پروژه به دلیل تامین نشدن ۳۰۰ میلیون تومان بودجه برای مین زدایی متوقف است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در صورت مین روبی فیبرنوری به سرعت به سومار می رسد، گفت: اکنون با کمک شبکه های رادیویی ارتباط تلفن های همراه در سومار تامین می شود که جوابگو نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.