«هادی شریفی» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور برای حضور در این مراسم به پاوه آمدند، افزود: در روزهای آینده نیز چند روستای دیگر در شهرستان پاوه جشن انار را برگزار خواهند کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی پاوه، با اشاره به برگزاری جشن انار در جذب گردشگر به این شهرستان گفت: گردشگران بسیاری در سراسر کشور خواهان حضور در جشن انار مردم پاوه هستند.

شریفی تاکید کرد: باید از جشن های شکرگزاری برداشت انار به عنوان فرصتی برای جذب گردشگر و توسعه اقتصادی شهرستان پاوه استفاده کرد.

برداشت بیش از ۶ هزار تن انار در کرمانشاه

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه اعلام کرد که امسال از سطح ۷۶۶ هکتار باغ بارور استان بیش از ۶ هزار تن انار برداشت می‌شود.

«رضا زارعی» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اعلام اینکه ۸۹۶ هکتار باغ انار در استان وجود دارد، افزود: برداشت انار در روزهای گذشته در منطقه اورامانات آغاز شده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی کرمانشاه با بیان اینکه بیشترین باغ های انار استان در شهرستان پاوه قرار دارد، گفت: پاوه با ۶۴۵ هکتار باغ انار بیش از نیمی از انار تولیدی استان را در اختیار که بعد از آن به ترتیب شهرستان‌های گیلان‌غرب با ۲۳۰ هکتار و جوانرود با ۹۱ هکتار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

زارعی با بیان اینکه بخش اعظمی از انار تولید شده در پاوه علاوه بر توزیع در بازار توسط مردم محلی به رب انار تبدیل می شود، گفت: در استان کرمانشاه ارقام سوری، ملس، دانه قرمز، قمی، شاروان و ساوه وجود دارد.

جشن برداشت محصول فرصتی برای رونق گردشگری

یکی از کارشناسان گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز در گفت وگو با ایرنا، از برگزاری جشن های مختلف برداشت محصول به عنوان فرصتی برای رونق صنعت گردشگری یاد کرد.

به گفته «محمدجواد عظیمی» روستاهای استان کرمانشاه به واسطه گردشگری کشاورزی می توان از رکود، ایستایی و انزوا خارج شوند و به موجب ایجاد فرصت های شغلی جدید شاهد مهارت معکوس روستائیان باشیم.

وی با بیان اینکه هر روستا به مثابه یک واحد تولیدی، زراعی، باغی و دامی تلقی می شود، اضافه کرد: استان چهارفصل کرمانشاه با داشتن ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و در کل ۲۶ درصد جمعیت روستایی استان یک ظرفیت بسیار قابل توجه در حوزه گردشگری کشاورزی دارد.

این کارشناس گردشگری از جمله جنبه های گردشگری کشاورزی به آموزش، تفریح و سرگرمی، بازاریابی، تبلیغات، درمانی به معنای دوری از استرس ها و فشارهای ناشی از زندگی ماشینی و هوای آلوده کلان شهرها، رونق کسب و کارهای حوزه صنایع دستی اشاره کرد که می توان جوامع محلی از ثمرات و بهره های گردشگری کشاورزی منتفع شوند.

تنوع در اقتصاد روستایی، احیا و بازسازی نواحی روستایی، ارتقا کیفیت زندگی روستائیان و افزایش سطح امنیت اجتماعی از دیگر مواردی بود که عظیمی از آنها به عنوان توسعه گردشگری روستایی یاد کرد.

این کارشناس گردشگری در ادامه گفت: ۹۴۹ هزار و ۱۸۰ هکتار اراضی زراعی و باغی و نیز چهار میلیون و ۶۱۳ واحد دامی فعال ظرفیت عظیم گردشگری کشاورزی استان کرمانشاه را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: ۴۳ هزار و ۱۸۰ هکتار از اراضی فوق از باغات است که در این رابطه ۹ هزار و ۳۱۴ هکتار باغ انگور، سه هزار هکتار باغ سیب، ۸۹۶ هکتار باغ انار، ۹۶۷ هکتار باغ زیتون متمرکز در دالاهو، هشت هزار و ۹۶۵ هکتار باغ گردو و هفت هزار و ۷۰۰ هکتار باغ گیلاس متمرکز در شهرستان صحنه قرار دارد.

استان کرمانشاه دارای ۱۴ روستای گردشگری پیران در سرپل ذهاب، حریر در دالاهو، کندوله در صحنه، هجیج، خانقاه و شمشیر در پاوه، سراب هرسم و سرخه دیزه در اسلام آبادغرب، شالان در دالاهو، فش در کنگاور، نوژی وران در هرسین، ورمقان و چرمله علیا در سنقروکلیایی و روستای گلین در گیلانغرب است.

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۴ شهر دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.