امیرعلی پسر ۲ ساله ای که به همراه پدر و مادرش از کربلا برمی گردند، دچار تب شدید است که توسط تیم‌های مراقبت از سلامت مستقر در مرز خسروی به کانکس پزشک ارجاع داده می شود.

به گفته پزشک مستقر در مرز خسروی تب، گلو درد، مشکلات ریوی و تنفسی، تاول زدن پاها، حیوان گزیدگی و گرمازدگی در میان زائران مشاهده می‌شود، بهتر است زائران حتما بهداشت فردی را برای جلوگیری از این موارد رعایت کنند.

پزشک به بیماران دارو می‌دهد و افرادی که نیاز به تزریق آمپول داشته باشند به کانکس تزریقات ارجاع داده می‌شود. بیماران سرپایی در همین کانکس‌ها مداوا می‌شوند اما اگر کاری از دست اینها بر نیایید باید به درمانگاه شبانه‌روزی مستقر در مرز خسروی مراجعه کنند.

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در چند سطح به تامین سلامت زائران کمک می‌کند، کانکس‌های مستقر در محوطه پایانه سطح یک ارائه این خدمات است و درمانگاه شبانه‌روزی در سطح دوم قرار دارد. علاوه بر این بیمارستان ارتش مستقر در مرز خسروی نیز به بیمارانی که از سطوح یک و ۲ ارجاع داده شوند خدماتی مانند جراحی ارائه می‌دهد و بیمارستان حضرت ابوالفضل قصرشیرین نیز نقش پشتیبانی این مراکز را بازی می‌کند و به زوار خدمات درمانی ارائه می‌کند. 

حضور یکی از زائران در واحد بیماریابی مستقر در مرز خسروی

رضایت زائران از ارائه خدمات در مرز خسروی

عباس یکی از زائران که به همراه دوستانش از کربلا برگشته اند، می گوید برگشت به کشور از طریق مرز خسروی نزدیک است و امکانات و خدماتی که از این مرز ارائه می‌شود قابل چشمگیر و گسترده است.

جمعی از بانوان زائر در مرز خسروی نیز نحوه خدمات رسانی به زائران در مرز خسروی را مطلوب دانستند و اظهار کردند که تیم‌های زیادی از بخش‌های مختلف در مرز خسروی مشغول به خدمات‌رسانی به زائران هستند که این مساله موجب تسهیل در ورود زائران شده است.

محمدرضا نیز که حالت تهوع دارد به کانکس پزشک مستقر در مرز خسروی مراجعه می‌کند که پزشک یکی از دلایل بیماری او را احتمال مصرف اب آلوده می‌داند و او را به کانکس پایش بیماری‌ها برای ثبت‌نام و انجام آزمایش ارجاع می‌دهد.

مراجعه زوار به کانکس پزشک مستقر در مرز خسروی

تیمور بهرامی از نیروهای اعزامی شبکه بهداشت و درمان شهرستان پاوه که در کانکس بیماری‌ها در مرز خسروی مستقر است، می‌گوید: به دلیل احتمال مصرف آب آلوده توسط زائران و برای تشخیص و جلوگیری از بروز بیماری هایی مانند وبا ما اقدام به آزمایش از این افراد می‌کنیم.

او بیماریابی را یکی از اقدام های مهم در این کانکس‌ها دانست و افزود: روزانه بیش از ۱۰۰ نفر برای بیماریابی مراجعه می‌کنند و افرادی که نیاز به آزمایش داشته باشند را به آزمایشگاه ارجاع می‌دهیم.

او تمام خدمات سلامت در این مرز را رایگان دانست و گفت: هدف ما جلوگیری از بروز بیماری در بیماران و مداوای آنها است و توصیه می‌کنیم زائران هم بهداشت فردی را رعایت کنند و مراقب سلامتی خود باشند.

مراجعه روزانه ۵۰ نفر به درمانگاه

مسئول درمانگاه شبانه‌روزی خسروی به خبرنگار ایرنا گفت: این درمانگاه شبانه‌روزی از ۱۵ مهرماه فعالیت خود را آغاز کرده و تا پنجم آبان نیز دایر و آماده خدمات‌رسانی است. 

هادی الله‌وردی با بیان اینکه سه پزشک در این درمانگاه مستقر است، افزود: در این درمانگاه اقدام های مربوط به بیماریابی، پایش و نظارت، نظام مراقبت از بیماری‌هایی مانند اسهال، حیوان گزیدگی انجام می‌شود و در کنار آن ۲ آزمایشگاه فعال نیز مستقر است.

وی با بیان اینکه در این مرکز سه شیفت‌کاری به صورت شبانه‌روزی به زائران خدمات ارائه می‌دهند، گفت: مشکلی بابت نیرو، دارو و تجهیزات مصرفی نداریم و همه این موارد تامین و پیش‌بینی شده است.

وی به فعالیت واحدهایی مانند مامایی، دندانپزشکی، داروخانه و تزریقات اشاره کرد و اظهار داشت: مجموعه کاملی از خدمات بهداشتی و درمانی را در مرز خسروی مستقر کرده ایم.

تزریق سُرم به یکی از زواری که دچار افت فشار شده است

اعزام بیماران به بیمارستان های قصرشیرین و ارتش

مسئول درمانگاه شبانه روزی خسروی در ادامه این گفت و گو اعزام بیمارانی که نیاز به جراحی دارند را یکی از اقدام های این درمانگاه اعلام کرد و گفت: تاکنون چهار بیمار به بیمارستان های ارتش و حضرت ابوالفضل العباس(ع) قصرشیرین برای اعمال جراحی اعزام شده اند.

الله وردی افزود: در بیمارستان ارتش مستقر در مرز خسروی عمل جراحی انجام می شود.

او به سه مورد موش گزیدگی در این مدت نیز اشاره کرد و گفت: این افراد در درمانگاه خسروی مداوا شدند. 

او به فعالیت واحد سلامت محیط در مرز خسروی نیز اشاره کرد و گفت: همه زباله‌های عفونی در این مرز جمع آوری و به مراکز امحاء در قصرشیرین ارجاع داده می شود و سایر زباله ها نیز با نظارت بهداشت در منطقه جمع آوری می شود. 

وی نظارت بر فعالیت موکب‌ها در زمینه تهیه و توزیع مواد غذایی را نیز جزو وظایف این درمانگاه دانست و گفت: غذاهای پخته‌شده در این موکب ها به صورت مستمر و دقیق مورد بازدید تیم‌های بهداشتی قرار می‌گیرد.

بیماریابی توسط تیم های سلامت در پایانه مرز خسروی

تیم‌هایی با کاورهای آبی که ارم دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر روی آن حک شده در پایانه مرزی خسروی در حال پایش هستند که به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قصرشیرین این افراد در قالب تیم های مختلف اقدام به بیماریابی در میان زائران می کنند.

دکتر رضا منصوری افزود: این تیم ها زائرانی را که حالت جسمی مناسبی ندارند را شناسایی و به تیم های بهداشتی درمانی برای مداوا ارجاع می دهند.

وی همچنین مراقبت از افراد خردسال، کهنسال و زنان را به دلیل آسیب پذیری بیشتر را در دستور تیم های بهداشتی مستقر در مرز خسروی دانست و اظهارداشت: در این مرز واحد مامایی و زنان، اطفال و همچنین دندانپزشکی در کنار سایر بخش ها مستقر شده است. 

تحویل دارو به زوار در یکی از کانکس های مستقر در مرز خسروی 

زائران آب بسته بندی و غذای سالم مصرف کنند

 رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قصرشیرین که در مرز خسروی مستقر است در ادامه از زائران خواست حتما آب بسته بندی مصرف کنند و تا جایی که امکان دارد آب تانکر مصرف نکنند.

دکتر منصوری استفاده از غذای موکب های را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: این موکب ها زیرنظارت بهداشت هستند و زائران از مصرف غذایی که توسط دوره گرده‌ها عرضه می شود خودداری نمایند.

او مصرف آب و غذای آلوده را منجر به اسهال دانست و گفت: توصیه ما رعایت نکات بهداشتی و مراقبت فردی به زوار است و از بیمارشدن خودشان جلوگیری کنند.

وی با اشاره به همراهی کودکان و افراد مسن و سالخورده با کاروان های زائران، گفت: این افراد جزو گروه های اسیب پذیر هستند و باید بیشتر از آنها مراقبت شود.

او پوشیدن کلاه لبه دار برای جلوگیری از گرمازدگی را نیز توصیه کرد و افزود:  گزش توسط جانوران موزی مانند موش نیز زائران را تهدید می کند که باید مراقب باشند. 

براساس آخرین آمار تا پایان روز پنجشنبه (۲۵ مهرماه) ۹ هزار زائر از این مرز وارد کشور شدند که این حجم از ورودی موجب ترافیک شدید در مسیرهای منتهی به شهر کرمانشاه شد.

زوار اربعین حسینی (ع) علاوه بر برگشت از مرز خسروی، این مرز را برای ورود به خاک عراق نیز انتخاب می کنند و روز گذشته ۲ هزار زائر هم از طریق این مرز عازم کربلای معلی شدند.

حضور زوار در درمانگاه شبانه روزی خسروی

امسال چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه برای تردد زائران اربعین حسینی باز است.

مرز خسروی به عنوان نزدیکترین مسیر عبور زوار عتبات‌ عالیات به عراق پس از سال‌ها انتظار ۱۵ شهریور امسال با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد، به همین علت مسئولان استان تمام تلاش خود را برای میزبانی هرچه بهتر از زوار به کار گرفته‌اند.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۲۲۸، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

براساس اعلام ستاد اربعین کشور، خدمات‌دهی به زائران در قالب موکب‌ها در داخل کشور از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه و در داخل عراق از ۱۶ تا ۲۷ مهر برنامه‌ریزی شده است.

شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.         

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.