به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل طرح  "ائتلاف امید" تامین امنیتی مستقل از سوی کشورهای پیرامون منطقه خلیج فارس را مطرح کرد.

«حشمت الله فلاحت پیشه» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، این طرح ایران را فداکارانه توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران یک کشور قدرتمند در شمال خلیج فارس و تنگه هرمز است که با توجه به موقعیت راهبردی و قدرت نظامی خود به تنهایی می تواند امنیت منطقه را تامین کند.

وی با بیان اینکه دیگر کشورهای حاشیه ای خلیج فارس در قالب ائتلاف ها و با کمک دیگر کشورها امنیت را تامین می کنند، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران با مطرح کردن طرح ائتلاف امید برای تامین امینت خلیج فارس و تنگه هرمز حسن نیت خود برای همکاری با کشورهای منطقه را نشان داد.

نماینده مردم اسلام آبادغرب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید مقدماتی برای بیان طرح ائتلاف امید اندیشیده می شد، گفت: انتظار می رفت که این طرح پیش از حضور روحانی در نیویورک در اختیار دولت های منطقه قرار گیرد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه روحانی باید دیدارهایی را با سران کشورهای منطقه در حاشیه اجلاس سازمان ملل انجام می داد، افزود: به منظور بررسی طرح ائتلاف امید شاید نتوانیم با عربستان و بحرین دیدار داشته باشیم اما به منظور دیدار با سران دیگر کشورهای منطقه مشکلی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: باید به خوبی بر روی این طرح کار کرد تا بتوان از آن برای رسیدن به صلح و امنیت پایدار منطقه ای بهره برد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود اتفاقات رخ داده در پی حضور روحانی در نیویورک را پرچالش ترین دوران دیپلماسی ایران پس از انقلاب توصیف کرد و گفت: اتفاقات اخیر نشان می دهد که اروپایی ها در موضوع برجام مجبور به گام برداشتن در زمین و ادبیات آمریکایی هستند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با دست خالی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد نرفته است، اظهارداشت: ایران اعلام کرده است که تسریع در برجام را به شرط برداشتن تحریم ها می پذیرد که این موضوع نشان می دهد ما به دنبال اعتمادسازی هستیم.
۸۰۶۶/۹۶۱۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.