بهرام خانی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

وی اظهار داشت: در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزارکلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

به گفته او در استان کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می‌شود.

او در ادامه سخنان تصریح کرد که برای اجرای برنامه سه ساله بخش دامپروری، شرایط مناسب اخذ مجوز، استفاده از تسهیلات بانکی، مشاوره فنی و هدایت سرمایه گذاران و دانش آموختگان در بخش فراهم شده است.

وی ایجاد واحد پرورش گاو شیری بزرگ سه هزار راسی شرکت شیر و لبنیات بنیاد ماهیدشت، تجهیز کشتارگاه زنجیره تولید گوشت مرغ طیور بهاران به خط ۰۲ در راستای توسعه صادرات، احداث واحد گاوداری شیری ۵۰۰ راسی فرخی در اراضی شهرستان روانسر و ایجاد واحد پرورش گوسفند داشتی سه هزار راسی در شهرستان اسلام آبادغرب را از جمله طرح‌های اجرا شده دانست.

وی سپس از تشکیل پرونده تسهیلاتی طرح‌های بخش دام و طیور و تصویب در میز مشترک از محل کمک‌های فنی و اعتباری به مبلغ ۴۸۰ میلیارد ریال که به طور سرمایه‌ای و سرمایه در گردش بوده خبر داد.

او همچنین به طرح‌های دامپروری شاخص در دست اقدام اشاره کرد که شامل شروع عملیات اجرایی مجتمع پرورش گوسفند و بز نژادهای پر تولید( سانن و رومن) به ظرفیت ۱۵ هزار راس در شهرستان صحنه و در بخش دینور و بهره برداری از فاز اول، شروع عملیات اجرایی واحد پرورش دام سبک از نژادهای پربازده در ماهیدشت کرمانشاه به ظرفیت پنج هزار راس، افزایش ظرفیت گاوداری شیری شرکت شیر و دام بنیاد در شهرستان کنگاور به میزان ۳۰۰ راس و شروع عملیات اجرایی واحد مرغ تخمگذاری ۱۲۰ هزار قطعه‌ای در شهرستان اسلام آبادغرب می‌باشد.

وی همچنین از ایجاد و بهره‌برداری از ۲ مجتمع دامپروری ویژه دانش آموختگان در شهرستان‌های هرسین و روانسر خبر داد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه به موضوع طرح‌های راکد در حوزه دامپروری پرداخت و گفت: با توجه به زمینه مناسب برای فعالیت در بخش دامپروری ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با برنامه‌ریزی و برگزاری جلسات منظم با حضور مجریان طرح‌ها در حال بررسی و رفع مشکلات واحدهایی که به هر دلیل راکد، غیرفعال و یا زیر ظرفیت هستند و بازگشت آنها به چرخه تولید به صورت مستمر می‌باشد را در دستور کار قرار داده است.

خانی افزود: در توسعه بخش دامپروری آماده پذیرش پیشنهادات، راهکارها و نظرات سازنده تمام متخصصین و دست‌اندکاران این حوزه بویژه دانشجویان و اساتید فرهیخته می باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش دامپروری استان در سال‌های اخیر با شتاب در مسیر پیشرفت، توسعه و ایجاد اشتغال قرار گرفته است، گفت: بخش دامپروری استان از سال ۹۶ به بعد با توجه به پتانسیل‌های موجود در توسعه دامپروری و جذب سرمایه گذاری در این بخش با ایجاد واحدهای دامپروری صنعتی و همچنین ایجاد واحدهای کوچک روستایی و استفاده از تسهیلات بانکی از محل صندوق توسعه و اشتغال پایدار روستایی و عشایری شاهد رونق و تولید پایدار است.

وی اضافه کرد: بیشترین متقاضیان اخذ مجوز مربوط به احداث واحدهای دامپروری و بیشترین جذب تسهیلات و سرمایه گذاری در بخش دامپروری استان گزارش شده است به گونه‌ای که در سال ۹۷ با تولیدات دامی بیش از ۴۵۲ هزار تن در کشور، از استان‌های فعال و مطرح در بخش دامپروری کشور بوده ایم.

۳۰۳۳/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.