به گزارش خبرنگار ایرنا، فرهاد کاویانی روز یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان در سرسرای اجتماعات پالایشگاه کرمانشاه، افزود: علاوه بر پنج محصول اصلی، ۱۲ فرآورده ویژه شامل یکسری حلال ها، پنتان، هکزان، ام سی ۱۶۰، ۵۰۳ و ۵۰۴ نیز در این پالایشگاه تولید می‌شود.

وی در ادامه میزان ورود نفت خام به این پالایشگاه در روز ۲۳ هزار بشکه اعلام کرد و افزود: تا ۲۵ هزار بشکه هم ظرفیت داریم.

او به تولید پنج محصول اصلی شامل گاز مایع، بنزین، نفت سفید و گازوئیل در این پالایشگاه اشاره کرد و گفت: روزانه در این پالایشگاه ۱۰۰ مترمکعب گاز مایع، چهار هزار بشکه بنزین، حدود چهار هزار بشکه نفت سفید و چهار هزار بشکه هم گازوئیل تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه بنزین تولیدی در این پالایشگاه اکنون یورو ۲ است، گفت: با راه اندازی واحدهای کیفی‌سازی می‌توانیم بنزین یورو ۴ و ۵ در این پالایشگاه تولید کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه قبل از خصوصی شدن این پالایشگاه سالانه ۷۰ میلیارد تومان فرآورده ویژه به فروش می رساند، گفت: پس از خصوصی‌سازی این رقم به یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

چهار طرح توسعه ای در دست اجرا است

مدیرعامل پالایشگاه نفت کرمانشاه در ادامه سخنانش به طرح های توسعه‌ای در دست اجرا در این پالایشگاه اشاره کرد و گفت: اکنون چهار طرح توسعه‌ای با سرمایه گذاری ۳۲۰ میلیون دلار در این پالایشگاه در دست مطالعه و اجرا است.

کاویانی این طرح‌ها را شامل تولید هکزان بدون بنزن، افزایش ظرفیت تولید محصولات، واحد تقطیر در خلاء و واحدهای کیفی‌سازی اعلام کرد و افزود: با راه‌اندازی این واحدها برای حدود ۱۰۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

وی اعلام کرد که این واحدها حداکثر تا سه سال آینده به بهره برداری می رسند.

ساخت کاتالیست های تزریقی لجن های نفتی برای اولین بار 

مدیرعامل پالایشگاه نفت کرمانشاه در ادامه این نشست وجود لجن نفتی در پالایشگاه را معضلی برای این مجموعه دانست و گفت: برای رفع این معضل با یک شرکت دانش بنیان برای این موضوع شریک شدیم. 

کاویانی افزود: با ساخت انواع کاتالیست‌های تزریقی لجن‌های نفتی توسط این پالایشگاه، این مجموعه به عنوان تنها تولیدکننده این محصول در جهان شناخته شد و معضل زیست محیطی را در این شرکت برطرف کردیم.

وی میزان لجن باقی مانده از فرآورده‌های نفتی در این پالایشگاه را سالانه ۵۰۰ بشکه اعلام کرد و گفت: از طریق کاتالیست‌های تزریقی این لجن را تبدیل به مازوت و نفت کوره می‌کنیم.

خصوصی سازی منجر به پیشرفت پالایشگاه شده است

رئیس هیات مدیره پالایشگاه نفت کرمانشاه نیز در ادامه این نشست خبری با اعلام اینکه از سال ۹۵ این پالایشگاه به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: از زمان تحویل این مجموعه براساس یک برنامه منسجم و مدون فعالیت می‌کنیم و اکنون پالایشگاه از یک واحد زیان‌ده به مجموعه‌ای موفق و سودده تبدیل شده است.

سهراب براندیشه با اعلام اینکه در زمان واگذاری این پالایشگاه شاهد اظهارنظرهای فراوانی در ارتباط با آینده این مجموعه بخصوص دغدغه و نگرانی بابت پرسنل بودیم، افزود: با ورود بخش خصوصی به این پالایشگاه نه تنها کسی را اخراج نکردیم بلکه ۷۰ نفر نیز به مجموعه اضافه شده و ۴۵۰ نفر از نیروهای شرکتی و پیمانکاری را نیز به قراردادی تبدیل کردیم.

وی با بیان اینکه بعد از واگذاری پالایشگاه به بخش خصوصی تنها ۲ نفر به این مجموعه اضافه شده است، گفت: از توان پرسنل و نیروهای این مجموعه برای اداره و مدیریت آن استفاده می‌شود.

 وی با بیان اینکه پالایشگاه حرکت رو به جلوی دارد، گفت: برابر قانون وارد مجموعه شده ایم و تابع محض قانون نیز هستیم و به همه نظرات هم احترام می گذاریم.

وی با بیان اینکه طرح‌های توسعه‌ای خوبی در پالایشگاه در دست اجرا و مطالعه است، گفت: یکی از مهمترین طرح‌ها افزایش ظرفیت تولید از ۲۵ هزار بشکه در روز به ۴۰ هزار بشکه است.

پالایشگاه جزء صنعت سبز است

رئیس هیات مدیره پالایشگاه نفت کرمانشاه در ادامه سخنانش یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم کرمانشاه را آلودگی‌های زیست محیطی پالایشگاه با وجود قرارگرفتن آن در داخل شهر دانست و گفت: خوشبختانه با تجهیز پالایشگاه به امکانات و تجهیزات روز نه تنها جزء صنایع آلاینده نیستیم بلکه در زمره صنعت سبز قرار گرفته‌ایم.

براندیشه با بیان اینکه هشت دودکش در این پالایشگاه وجود دارد، افزود: برای هر کدام از این دودکش‌ها یک دستگاه آنالیزور به قیمت هر کدام ۳۰۰ میلیون تومان نصب شده است.

به گفته او فعالیت این پالایشگاه کاملا زیرنظر محیط زیست است و فعالیت های آن مستمر پایش و ارزیابی می شود.

فروش محصولات شرکت ۱۷۳۰ درصد افزایش یافته است

عضو هیات مدیره و معاون اداری و مالی پالایشگاه نفت کرمانشاه نیز در ادامه این نشست خبری گفت: این شرکت در پایان سال ۹۵، بیش از ۵۳۵ میلیارد تومان معادل چهار برابر سرمایه شرکت انباشت سرمایه داشت و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت یعنی انحلال شده بود.

هوشنگ دامیار با اشاره به واگذاری این پالایشگاه به بخش خصوصی در سال ۹۵، افزود: میزان فروش محصولات این شرکت در سال ۹۵ حدود ۷۱ میلیارد تومان بود که در سال ۹۷ این رقم به یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی اظهار داشت: در مجموع با اقدامات موثری که در راستای بهبود وضعییت شرکت انجام شده از ابتدای سال ۹۶ و بعد از واگذاری سهام شرکت به بخش خصوصی اکثر شاخص‌های مالی روند رو به رشدی را در پیش گرفته و این امر منجر به اصلاح ساختار مالی شرکت، اجرای تعهدات در مقابل تمام ذینفعان شرکت شده است.

او دیگر شاخص مالی این شرکت را فروش دانست و گفت: این شاخص در سال ۹۵ معادل ۲۰ درصد و در سال ۹۷ به ۱۰۱ درصد افزایش یافته است.

پرداخت ۳۰ میلیارد تومان ارزش افزوده هر سه ماه یکبار توسط شرکت

یکی دیگر از اعضای هیات مدیره شرکت پالایشگاه نفت کرمانشاه در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه خصوصی‌سازی دستاورد خوبی داشته است، گفت: یکی از دستاوردهای خوب خصوصی سازی جلوگیری از انحلال شرکت بود.

آریان پور، شناسایی بازارهای داخلی و خارجی را یکی دیگر از برنامه‌های بعد از خصوصی‌سازی اعلام کرد و افزود: شناسایی این بازارها منجر به افزایش فروش محصولات شرکت شده است. 

وی به پرداخت ارزش افزوده از محل فروش محصولات شرکت نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷ هر سه ماه یکبار شرکت پالایشگاه نفت کرمانشاه ۳۰ میلیارد تومان در قالب مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه یک مرحله نیز سود سهام عدالت را پرداخت کردیم، گفت: در سال ۹۷ این شرکت ۳۲ میلیارد تومان سود سهام عدالت پرداخت کردیم و اکنون شرکت از پرداخت این سود خارج شده است.

او شاخص حاشیه سود یعنی نسبت سود خالص به کل فروش را از دیگر شاخص‌های عملکردی در حوزه مالی دانست و افزود: این شاخص از ۳.۶ درصد در سال ۹۵ به ۸.۳ درصد در سال ۹۷ افزایش یافته است که این امر بیانگر سودآوری شرکت و اصلاح ساختار مالی و بهبود وضعیت مالی شرکت می‌باشد.

پالایشگاه کرمانشاه با بیش از ۱۰۰ سال قدمت بعد از پالایشگاه آبادان قدیمی ترین پالایشگاه کشور است. 

۳۰۳۳/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.