به گزارش خبرنگار ایرنا، شهاب نادری دوشنبه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هر ساله از سوی سازمان جهانی گردشگری (یونسکو) یک سهمیه به جمهوری اسلامی برای معرفی یک اثر جهت ثبت جهانی اختصاص می یابد که خوسبختانه با تلاش های فراوان موفق شدیم این یک سهمیه را امسال برای منطقه اورامانات بگیریم.
وی با بیان اینکه جهانی شدن اورامانات می تواند این منطقه را شکوفا کند، افزود: اگر این اتفاق مبارک رخ دهد که احتمال آن نیز بسیار زیاد است در اقتصاد مردم منطقه و حتی استان تاثیرات شگرفی خواهد داشت.
نادری با اشاره به عضویت 193 کشور در سازمان جهانی گردشگری، گفت: قرار گرفتن منطقه اورامانات در فهرست یونسکو، به منزله حمایت همه کشورهای عضو از این اثر ثبت شده است.
نماینده پاوه و اورامانات در مجلس همچنین از تلاش های استاندار کرمانشاه برای جهانی شدن منطقه اورامانات قدردانی کرد و گفت: وی از ابتدای این موضوع بسیار پیگیر ماجرا بوده و برای تحقق این مهم تلاش بسیاری کرده است.
وی گفت: منطقه اورامانات فعلا به ثبت موقت رسیده و کارشناسایی از یونسکو به زودی به این مناطق سفر کرده و آخرین ارزیابی ها را برای ثبت دائم آن انجام خواهند داد.
نادری تصریح کرد: استان کرمانشاه رویداد گردشگری جهانی روستایی 2020 را نیز پیش رو دارد که این موضوع هم می تواند در معرفی جاذبه های گردشگری استان به دنیا بسیار اثربخش باشد.

اورامانات به منطقه ای در شمال غربی استان کرمانشاه شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد. 

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است. 

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ اثر آن ثبت ملی شده است. 

سنگ نگاره و کتیبه داریوش هخامنشی در شهر بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است. 

8066/7458

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.