به گزارش خبرنگار ایرنا؛ هدایت حاتمی روز جمعه در حاشیه جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان کرمانشاه با حضور استاندار در سرسرای تدبیر استانداری به خبرنگار ایرنا و صدا و سیما با اشاره به اهمیت ارتقای این بازارچه ها به گمرک رسمی، افزود: مدیریت این موضوع به صورت رسمی به اداره کل گمرک و سازمان حمل و نقل و پایانه ها داده می شود و این گام موثری برای توسعه تجارت رسمی بین ۲ کشور ایران و عراق و رونق صادرات به ویژه در استان کرمانشاه خواهد بود.

او تاکید کرد که در کنار صادرات از مرزهای استان باید مرزها را برای تامین کالاهای وارداتی را باز کنیم و کرمانشاه را به عنوان یک استان صادراتی و هم استانی که نیازهای وارداتی کشور را تامین می کند، تبدیل کنیم.

او ایجاد و تقویت زیرساخت در مرزها را خیلی مهم دانست و تاکید کرد که ما باید رفاه حال تجار، رانندگان و مدیران دفاتر تجاری را فراهم کنیم و مسئولان و ناظران دولت هم آنجا در کمال آسایش کارهایشان را پیش ببرند و از این طریق به ارتقای بهره وری کمک کنیم.

او در ادامه گفت: با اعتبارات اندک دولتی در سالیان مختلف سعی شده تا حدودی این زیرساخت ها فراهم شود ولی هیچ وقت به اندازه کافی نبوده که برای یک بار هم به نحو شایسته ای این زیرساخت ها انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در ادامه سخنان خود با اشاره به تعدد مرزهای کشورمان با عراق در مقایسه با بقیه کشورها مثل ترکیه، گفت: ما از خرمشهر تا پیرانشهر حدود ۱۵ مرز مشترک با کشور عراق داریم که دولت باید برای همه این مرزها اعتبار اختصاص دهد.

حاتمی افزود: در استان کرمانشاه از سال های گذشته به ویژه سال ۹۷، اعتبارات خوبی برای زیرساخت مرزها در نظر گرفته شده و با اقدام هایی که در دست اجرا است زیرساخت های مرزهای شوشمی، شیخ صله و تیله کوه در آینده ای نزدیک به حد قابل قبولی می رسد.

او با بیان اینکه در سومار نیز زیرساخت خوبی را شکل داده ایم، گفت: تعطیلات عید قربان فرصت خوبی برای تکمیل این زیرساخت ها است و از دستگاه های متولی درخواست می کنیم نسبت به تسریع در روند امور این مرز تلاش کنند.

او در ارتباط با وضعیت نامناسب جاده های دسترسی به بازارچه های مرزی استان کرمانشاه نیز افزود: از ۲۵ سال قبل بزرگترین پایانه صادراتی کشورمان با عراق در مرز خسروی شکل گرفته و همه امکانات لازم نیز در آن فراهم شده است اما شرایط بی ثبات کشور عراق از نظر سیاسی و ایجاد تغییرات جدی در آن به ناچار ما را به سمت ایجاد بازارچه های مرزی برده و این بازارچه ها باید از مسیرهای سخت گذر عبور کنند و از این رو جاده های آن ناهموار و سخت باشد.

او گفت: در این بازارچه ها زیرساخت ها برای عبور روزانه ۵۰۰ کامیون فراهم نیست.

در چهار ماه سپری شده از سال جاری ۸۲۱ میلیون دلار کالا به وزن یک میلیون و ۷۸۸ هزار تن از گمرکات و بازارچه های مرزی استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شد.

همچنین در این مدت ۱۸ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۸۶۷ دلار به وزن هشت هزار و ۹۳۹ تن کالا از طرق گمرکات استان کرمانشاه وارد کشور گردید.

در جلسه روز چهارشنبه ۱۶ مرداد هیات وزیران که به ریاست رئیس جمهوری برگزار شد، بازارچه کیله سردشت در آغ، نقطه مرزی شوشمی، بازارچه مرزی سومار و بازارچه مرزی شیخ صله در کرمانشاه و بازارچه چیلات دهلران در ایلام، به عنوان راه‌های مجاز گمرکی تعیین شدند.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.

۳۰۳۳/‏۸۰۶۶ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.