یک روانشناس از والدین خواست تا از هرگونه اجبار کلاسهای مختلف آموزشی و ورزشی به فرزندان خود خودداری کرده و آنها را در انتخاب برنامه های اوقات فراغت آزاد بگذارند.

دکتر نبی بستان در گفت و گو با خبرنگار سرویس «اجتماعی» ایسنا منطقه کرمانشاه، اوقات فراغت را فرصت رهایی از انجام کارهای روزمره عنوان کرد و افزود: در این زمان فرد می خواهد فعالیتی لذت بخش بر اساس تمایلات شخصی خود داشته باشد.

وی به اجبار برخی والدین برای پُرکردن اوقات فراغت فرزندانشان با انواع کلاسهای درسی و ورزشی و... اشاره کرد و افزود: نگرانی والدین برای استفاده بهینه از این فرصت به جا است، اما باید به یاد داشته باشند اوقات فراغت مخصوص فرزندان آنها است و آنها باید برای استفاده از این زمان برنامه ریزی کنند.

بستان افزود: برخی والدین تلاش دارند آرزوهای خود را به فرزندانشان تحمیل کنند که این کار بسیار خطرناک است و درصورتی که این اجبار با علاقه فرزند آنها همخوانی نداشته باشد، می تواند آسیب های بسیاری به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان دوست دارند در اوقات فراغت خود به تفریح و سرگرمی بپردازند و این حق آنها است و نباید از این حق محروم شوند.

وی تصریح کرد: هرچند فرصت سازی از این زمان هم نباید نادیده گرفته شود و برای همین بهتر است والدین چندکلاس متنوع ورزشی، هنری، درسی و... انتخاب کرده و به فرزند خود اجازه دهند متناسب با علاقه خود از میان آنها انتخاب کند.

این روانشناس افزود: اگر کودکان و نوجوانان هم کلاس دیگری مدنظر داشتند باید اجازه بدهیم به علایق خود بپردازند و اگر شکست خوردند یا پشیمان شدند، به هیچ عنوان نباید آنها را سرزنش کرد.

بستان تفریح و سرگرمی را اولویت اصلی برنامه های اوقات فراغت عنوان کرد و افزود: اوقات فراغت بدون تفریح کارایی نداشته و موجب خستگی و فرسودگی کودکان و نوجوانان می شود.

وی افزود: برخی والدین تلاش دارند حرفه یا مهارتی را به فرزندشان یاد دهند و برای این کار باید تلاش شود تفریح محور کار قرار گرفته و در کنار آن مهارت آموزش داده شود.

این استادیار دانشگاه در ادامه با اشاره به ابداع و راه اندازی مرکز QCT (کیفیت آموزش گروهی) در استان گفت: این مراکز با هدف آموزش مهارت اجتماعی، هوش هیجانی و اعتماد به نفس برای کودکان و نوجوانان سه تا 18 ساله راه اندازی شده است.

مبدع مراکز QCT در ایران گفت: در حال حاضر 40 مورد از این مراکز در استان فعال است که هشت مورد آن در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه مستقر است و والدین می توانند فرزندان خود را به این مراکز آورده تا نحوه فعالیت های گروهی را یاد گرفته و هوش هیجانی آنها ارتقا یابد. این امر به انتخاب های درست آنها در خصوص کسب مهارت های مختلف در اوقات فراغت و نیز انتخاب حرفه وشغل آینده کمک می کند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.