در این یادداشت آمده است: کابوس خیلی‌ها شده است، از پیر تا جوان. پیرانی که اصطلاحا آرد خود را بیخته و الک خود را آویخته‌اند، نگران اشتغال فرزندان و نوه‌هایشان هستند و جوانان هم با فراغت از تحصیل یا حتی بدون اتمام دوران تحصیل به دنبال کار می‌گردند؛ همه آن‌ها کابوسی دارند به نام بیکاری.
این کابوس گرچه در ایران، بسیاری را رنج می‌دهد؛ اما این رنج اثرات و دامنه وسیعی‌تری در کرمانشاه دارد. سال‌هاست استان کرمانشاه در صدر استان‌های بیکار کشور قرار دارد و از صدرنشینی خود دل نمی‌کند. کار از به قول فوتبالی‌ها «هت تریک» هم گذشته است.
در بالا بودن نرخ بیکاری رقیب کم داریم. با این حال در 2 سال اخیر، نرخ بیکاری در کرمانشاه کاهش داشته است. به عنوان مثال سال گذشته نرخ بیکاری در استان کرمانشاه دو و نیم درصد کاهش تجربه کرد تا از 21/2 به 18/7 درصد برسد. با این حال تغییری در جایگاه کرمانشاه در رده‌های بالای استان‌های بیکارنشین ایجاد نشد.
حالا استاندار کرمانشاه در جمع ائمه جمعه استان گفته است که برای سال 98 به دنبال ایجاد 46‌‌‌‌ هزار شغل هستند. بازوند گفته است: امسال با توجه به تاکید رهبر انقلاب بر رونق تولید، برنامه‌ای با 20 محور تدوین شده که نشأت گرفته از بیانات رهبری در فروردین‌ ماه بوده است. براساس این محورها سندی در حال تهیه است که چشم‌انداز ایجاد 46 هزار شغل در سال 98 برای استان ترسیم شده است که ایجاد این مقدار شغل با وجودی است که امسال هفت هزار نفر نیز بر تعداد متقاضیان کار در استان افزوده می‌شود.
این در حالی است که محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه کشور وعده داده در سال 98 برای ایجاد یک‌ میلیون و 77 هزار شغل، مبلغ 65 هزار و 300 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
گفته‌های بازوند حاکی از این است که سهم کرمانشاه از این وعده اشتغال‌زایی نوبخت چیزی در حدود 4/2 درصد خواهد بود که در صورت تحقق برای استان کرمانشاه که سیزدهمین استان پرجمعیت کشور است، رقم به نسبت مناسبی است؛ اما اگر نرخ بیکاری در استان نیز در نظر گرفته شود، بایستی حداقل تلاش کرد که این وعده روی کاغذ نماند و حتما به صورت عینی تحقق یابد.
مسئولان استان امیدوار هستند با تحقق این میزان شغل در استان، نرخ بیکاری در کرمانشاه کاهش محسوسی داشته باشد و کرمانشاه از رده‌های بالای استان‌های بیکارنشین فاصله بگیرد.
براساس آنچه خبرگزاری ایرنا گزارش داده، بازوند در بخشی دیگر از سخنان خود گفته است: نرخ بیکاری استان در سال 97، نسبت به سال 96، 2/5 درصد کاهش پیدا کرد و از21/2 به 18/7 رسید.
به گفته او برای کاهش بیکاری در استان سندی 9 برنامه‌ای تهیه شد که نتیجه آن کاهش بیکاری بود و ما نخستین استان در کاهش بیکاری در کشور بوده‌ایم.
وی ادامه داده است: برای موضوع رونق تولید باید فرهنگ‌سازی کرد و تبدیل به گفتمان مردم شود تا از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان حمایت بیشتری شود. از ائمه جمعه استان در بحث اشتغال‌زایی و رونق تولید انتظار می‌رود که از برنامه حمایت و همراهی داشته باشند.
پیش از این و در ابتدای سال، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمانشاه به خبرگزاری ایرنا گفته بود: تا پایان سال 98 دیگر کرمانشاه جز چند استان اول بیکار کشور نخواهد بود و با ادامه روند فعلی نرخ بیکاری آن کاهش ملموسی خواهد یافت. در کنار این برنامه‌ریزی و وعده نباید فراموش کرد که امسال، سال مالی بسیار سختی است و تحقق بودجه و تخصیص اعتبارات ممکن است به‌طور کامل انجام نشود. تمرکز ویژه، کار و تلاش جدی، برنامه‌ریزی دقیق، پیگیری و استفاده از نفوذ و اعتبار نمایندگان استان و دیگر شخصیت‌های ذی‌نفوذ کرمانشاهی در دولت می‌تواند در این مسیر کمک بسیاری به تحقق وعده‌ها نماید.
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.