به گزارش ایرنا؛ این مستندساز ترکیه ای در این نشست تخصصی گفت: به واسطه تغییر ابزار، زبان و نگاه سینما هم تغییر کرده است و در نتیجه به بیان جدید تری رسیده است.
تحسین ایشبیلن افزود: زمانی که تلویزیون نبود سینما و پرده سینما و در نهایت مدیوم سینما را داشتیم. از آنجا که پرده سینما بزرگ بود مدیوم های تعریف شده و پلان بندی و نوع روایت هم تغییر می کرد. تلویزیون که وارد شد با صفحات کوچکش پلان بندی ها به ناچار تغییر کرد.
وی با اشاره به اینکه در لانگ شات های تلویزیون تعاریف آدم ها تغییر می کرد و نامشخص میماند، گفت: تکنولوژی نوع نگاه ما را تغییر داد و تلویزیون تغیرات زیادی را به زندگی ها وارد کرد ولی تغیرات حاصله ار ورود کامپیوتر به زندگی ها بیشتر از آن بود.
تحسین ایشبیلن در ادامه با معرفی دو مستند نانوک و جمهوریت بسته که به فاصله 90 سال فاصله از هم ساخته شده اند را معرفی کرد و به تفاوت هایی که به واسطه قدرت گرفتن تکنولوژی ایجاد شده است اشاره نمود.
وی افزود: در تعاریف کلاسیک کارگردان فیلم را می سازد و از فیلم به تماشاگر می رسد اما در مدیوم های تعریف شده جدید تر فیلم بی واسطه تر به تماشاگر می رسد که سینمای تعاملی عنوان می شود.
ایشبیلن در ادامه به مدیای جدید نیز اشاره کرد و گفت: مدیای جدید بسیار گسترده است از اینستا گرام تا فیس بوک همه در این دسته بندی قرار می گیرند و در این نوع از مدیا ما تماشاگر صفر نداریم بلکه کسی را داریم که با این مدیا کار می کند.
وی به این پرسش که چرا مخاطبی که می تواند به راحتی مستندی را ببیند باید خودش را در داد و ستد با فیلم و فیلمساز قرار دهد را اینچنین پاسخ گفت؟ در حال حاضر مخاطب نمی خواهد در موقعیت راحت تری قرار بگیرد و در واقع می خواهد که در پروسه جواب گیری شریک باشد. در حقیقت با مخاطبی روبرو هستیم که بسیار خوانده است و به درکی رسیده است که خواهان همراهی است.
او توضیح داد: اولین قدم این است که ما بفهمیم مدیای جدید با فرهنگ فیلمسازی چه ارتباطی دارد و شیوه استفاده از آن را یاد بگیریم و نتیجه ارتباطی آن دو را بفهمیم و به کار گیریم.
تحسین ایشبیلن به تعاریف کلاسیک و خطی و غیر خطی در روایت های مستند و درام های داستانی نیز پرداخت و گفت: اولین و اساسی ترین بیس مدیای جدید وجود اینترنت است. در واقع این مدیا باید در بستر اینترنت اتفاق بیفتد.
وی اظهار داشت: آفرینندگی شما به عنوان فیلمساز به شما این اجازه را می دهد که در این مدیوم از همه چیز اعم از عکس، فیلم و گرافیک استفاده کنید و هر چیزی را خلق کنید و بیافرینید.
وی افزود: هر روزه نرم افزارهای جدید به این سیستم اضافه می شود و در واقع به معنای خلق موقعیت بهتر و فرصت جدید تراست و ما به عنوان فیلمساز راش هایی را در اختیار داریم که در تدوین بنا به ضرورت به حذف آن می انجامد اما در این سیستم مخاطب و تماشاگر است که انتخاب می کند و پلان ها را مثل پازل کنار هم می چیند، اگرچه پرخطر است.
در این نشست به فرق های این دو شیوه هم اشاره شد. از عمر خیام تا ناظم حکمت ما قصه می گوییم در حقیقت این تغییر ناپذیر است اما می خواهیم که شیوه را تغییر دهیم.
این مستندساز ترکیه ای در ادامه گفت: واقعیت این است که مخاطب از تماشاگر مطلق بودن به انتخابگری می رسد اما هنوز انتخاب های مارا ( فیلمساز) انتخاب می کنند اما روزی میرسد که مخاطب ما انتخاب های بیشتر و جدید تری خواهد داشت و به انتخاب های ما اضافه خواهد کرد و در شیوه بیان ما به خاطر تکنولوژی و با کمک آن اتفاقات جدیدی رخ می دهد.
تحسین ایشبیلن در پایان به سوالات فیلمساز های حاضر در نشست پاسخ داد.
دومین جشنواره فیلم و عکس شبدیز روز سه شنبه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در تالار انتظار آغاز شد و تا روز جمعه ادامه دارد.
در مجموع یک هزار و 900 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده که از این تعداد 50 تک عکس و پنج مجموعه عکس، 100 عنوان فیلم و 13 عنوان فیلمنامه در جشنواره ارائه می شود.
3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.