در این مطلب آمده است: تیتر، پیشانی مطالبی است که در نشریات منتشر می‌شود و اولین محل درگیری مخاطب با مطلب است. تیتر، مجموعه‌ی چند واژه‌ی کلیدی است که در صورت موفقیت، می‌تواند خواننده را به سوی متن بکشاند.
دکتر مجید رضاییان، نویسنده‌ی کتاب «تیتر نویسی» 11 ویژگی را برای تیتر بیان کرده که عبارتند از: خلاصه بودن‌، کوتاه بودن‌، موزون بودن‌، داشتن استحکام ادبی‌، ایهام داشتن، تعقیب ‌‌کنندگی، برخورداری از ارزش خبری‌، برخورداری از وجه تصویری، برخورداری از جنبه تحلیلی، عکس خوان بودن و عنصر مکمل.
اگر موارد ذکر شده، در انتخاب تیتر به کار گرفته شوند، دیگر شاهد تیترهای بلند و نامفهوم نیستیم. تیتر به اندازه‌ای مهم است که در نشریات بزرگ و تاثیرگذار و سایت‌های خبری و نامدار جهان رسانه، شورایی برای انتخاب آن، تشکیل می‌شود تا با چینش بهترین واژه‌ها در کنار هم، ذهن مخاطب را درگیر کرده و او را مجاب به خواندن متن کنند.
یکی از ویژگی‌های تیتر، ایهام است. آن هم ایهامی که با ایجاد درگیری ذهنی، شانس خوانده‌شدن مطلب را بالا می‌برد. در بسیاری از روزنامه‌های ایران، به‌ویژه کرمانشاه به‌جای ایهام، از ابهام استفاده می‌شود به ‌طوری که مخاطب آن را نمی‌فهمد و معمولا متن ناکام می‌‌ماند.
در تیتر، می‌توان از انواع صنایع ادبی استفاده کرد، بنابراین کسی که مسوول انتخاب تیتر است باید بداند، جناس، استعاره، ایهام و... چه کارکردی دارد و چگونه می‌تواند از آن استفاده کند تا تیتری خلاصه، جذاب، موزون و ماندگار را در ذهن مخاطب به یادگار بگذارد. تیتر خوب، معناآفرینی می‌کند و اطلاعاتی را به مخاطب انتقال می‌دهد که او را ترغیب می‌کند تا متن را بخواند و یا هشداری جدی‌ست که احساس نیاز به خوانده‌شدن متن را آن‌چنان در ذهن پدید می‌‌آورد که گریزی جز خواندن متن نیست.
تیتر باید چشم‌نواز باشد و از فونت مناسب استفاده شود. تمام این موارد در نهایت بر فروش، تاثیرگذار است. همان‌طور که در شماره‌های پیشین گفته شد، سرمقاله، یادداشتی است که توسط مدیرمسوول یا سردبیر یک نشریه نوشته می‌شود و چراغ راهی است برای مخاطب تا از تفکرات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گردانندگان نشریه آگاهی پیدا کند.
سرمقاله نیز مانند تمامی مطالب نشریه، دارای تیتری مستقل و راهنمای متن است. در برخی از نشریات کرمانشاهی دیده می‌شود، تیتری که برای سرمقاله در نظر گرفته شده است، به‌عنوان تیتر اصلی در صفحه گذاشته می‌شود و گاهی با علامتی! عکس بزرگ صفحه‌ی اول را به متن سرمقاله، پیوند می‌زنند که حتی در روزنامه دیواری‌های دانش‌‌آموزان مدارس نیز چنین چیزی وجود ندارد.
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.