به گزارش ایرنا، محمودرضا مرادی روز شنبه در نخستین دوره آموزشی تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی استان که در محل مجتمع علمی و فرهنگی بوستان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: تاکنون 156 مورد پیوند قرنیه، 88 مورد پیوند مغز و استخوان در استان انجام شده است.
وی ادامه داد: این جلسه که با حضور همکاران تهران و متخصصان و پزشکان رسمیت یافته این مجوز را به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه داده که فراهم آوری اهدای عضو از دهندگان مرگ مغزی استان انجام شود تا زمینه ساز راه اندازی پیوند قلب در دانشگاه شود.
وی از وجود بیش از 32 هزار نفر بیمار دیالیزی در کشور خبر داد و گفت: هزینه هر بار دیالیز نزدیک به 400 هزار تومان است و تعداد پیوند کلیه در سال به میزان 2 هزار و 500 مورد است.
مرادی از شیوه هشت درصدی نارسایی های قلبی خبر داد و ادامه داد: از زمانی که پیوند کبد در ایران راه اندازی شده بیش از 6 هزار نفر پیوند کبد انجام شده است.
وی یادآور شد، این آمارها نشان دهنده شیوع بالای بیماری هایی است که نیاز به درمان مناسب دارند و اکنون 2 روش برای پیوند عضو بدن وجود دارد که یک راه استفاده از دهنده زنده و دیگری استفاده از جسد است.
وی ادامه داد: استفاده از دهنده زنده با عوارضی همراه است که باید بیمار اهدا دهنده عضو، بیهوشی را تحمل کند و بستری شود و از سوی دیگر عوارض جراحی و نقاهتی موجب بیکارشدن و خانه نشینی موقت وی می شود و ممکن است با مشکلات روحی برای بیمار همراه باشد.
وی از محدودیت در اهدای ارگان ها به عنوان یکی دیگر از مشکلات اهدای بدن از دهنده زنده یاد کرد.
مرادی ادامه داد: بنابراین باید دنبال جایگزینی دیگر بود که در سطح دنیا و در سطح کشور استفاده و برداشت از جسد مناسب که در چنین شرایطی می توان از ارگان های بیشتری مثل ریه، پانکراس، کبد و قرنیه استفاده کرد.

** 25 هزار بیمار در لیست دریافت عضو
این مسئول ادامه داد: از جمعیت 81 میلیون نفری کشور، 16هزار نفر به دنبال تصادفات جان می دهند که از این میزان بین پنج تا هشت نفر دچار مرگ مغزی می شوند که قابلیت اهدای عضو در این افراد وجود دارد و بیش از 25 هزار نفر بیمار نیازمند دریافت عضو هستند.
وی با بیان اینکه در ایران 11.5 به ازای هر میلیون نفر اهدا انجام می شود، از پیوند 45 هزار مورد کلیه به عنوان بیشترین اهدای عضو یاد کرد و گفت: مغز و استخوان و کبد نزدیک به پنج هزار نفر و پیوند قلب حدود 900 نفر انجام شده است.
مرادی اظهار داشت: آمارها نشان می دهد وضعیت کشور این مورد را قبول کرده و به سمت احیای بیماران مغزی حرکت کرده است.
وی یادآور شد، روزانه هفت تا 10 نفر به دلیل نبود دهنده برای دریافت عضو از بین می روند.
مرادی ادامه داد: نخستین بار امام راحل در اردیبهشت 68 به دنبال صدور فتوا، مجوز اهدای بدن را صادر کردند که به عنوان جزیی از قانون در سال 79 به تصویب رسید و اجازه پیوند اعضا صادر شد.
مرادی اضافه کرد، مقام معظم رهبری در جلسه ای که شرایط و وضعیت بیماران مغزی برای ایشان از لحاظ علمی تشریح شد، نیز مجوز این کار را صادر کردند.
7460/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.