به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند عصر شنبه در جلسه تجلیل از موکب داران استان کرمانشاه در ایام اربعین حسینی، اظهار داشت: در یک سال اخیر و پس از پایان اربعین 96 به صورت ماهیانه و هر ماه دو تا سه بار با مقامات ذیربط عراقی برای بازگشایی مرز خسروی رایزنی کردیم.
وی افزود: حتی چند ماه قبل از آغاز مراسم اربعین، تفاهم نامه ای نیز خود من با استاندار دیالی عراق منعقد و در یکی از بندهای آن آورده شد با مسئولیت مستقیم جمهوری اسلامی برای بحث امنیت زائران، امسال کار تردد زوار از مرز خسروی صورت گیرد.
بازوند خاطرنشان کرد: به دنبال آن حتی آقای رحمانی فضلی وزیر کشور نیز به عراق سفر کردند و در حضور مسئولان سیاسی این کشور توافق نامه ای مبنی بر بازگشایی مرز خسروی برای اربعین 97 به امضای طرفین رسید.
استاندار کرمانشاه یادآوری کرد: در روزهایی که کارهای مربوط به بازگشایی مرز خسروی در جریان بود بحث انتخابات عراق و پس از آن کنار رفتن حیدرالعبادی از قدرت سیاسی پیش آمد و در نهایت این امر برای اربعین امسال هم میسر نشد.
وی افزود: هرچند از حدود هشت ماه پیش تجار و بازرگانان فعالیت اقتصادی خود را از طریق مرز خسروی آغاز کرده اند و در این مدت نیز خوشبختانه هیچ مشکل امنیتی بوجود نیامده است.
بازوند در ادامه با بیان اینکه استان کرمانشاه از دیرباز پذیرای زائران کربلای معلی بوده و در مهمان نوازی نیز شهره خاص و عام است، گفت: همه مردم کشور از مهمان نوازی مردم این دیار خاطرات خوشی دارند.
استاندار کرمانشاه یادآوری کرد: موکب داران نیز در ایام اربعین امسال خاطرات مردمان قدیمی کرمانشاه در مهمان نوازی از زائران اربعین را زنده کردند و با جان و دل در شرایط بدجوی نیز به خوبی پذیرای زوار بودند.
وی با بیان اینکه حدود 90 درصد از زائرانی که مرز مهران را برای سفر به کربلا انتخاب کردند از مسیر کرمانشاه عبور کردند، یادآور شد: همه آن ها تقریبا از پذیرایی و مهمان وازی مردم این دیار رضایت کامل داشتند.
بازوند همچنین افتتاح راه آهن کرمانشاه را گام بلندی در راستای سفر راحت تر زائران به کرمانشاه برای عزیمت به مهران و شرکت در مراسم پیاده روی اربعین عنوان کرد و گفت: بسیاری از زائران به وسیله قطار از مشهد و تهران خود را به کرمانشاه رساندند و در این حرکت فرهنگی - مذهبی بزرگ شرکت کردند.
استاندار کرمانشاه از برادران اهل سنت نیز که با برپایی چند موکب به استقبال و پذیرایی از زائران اباعبدالله الحسین(ع) مشغول شدند، قدردانی کرد و گفت: امام حسین (ع) متعلق به یک مذهب و دین نیست، ایشان کشتی نجات برای همه انسان های آزاداندیش و طالب سعادت است.
وی در پایان از تمام دست اندرکاران مراسم اربعین قدردانی کرد و گفت: باید به صورت ویژه از نیروهای نظامی خصوصا پلیس که شبانه روز برای حفظ امنیت و نظم بخشی به این مراسم بزرگ تلاش کردند، تجلیل کرد.
اربعین حسینی (ع) امسال مصادف با هشتم آبان بود و براساس توافق بین مسئولان کشورمان و عراق قرار بود 500 هزار نفر از طریق مرز خسروی شهرستان قصرشیرین عازم کشور عراق شوند.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین و 196 کیلومتری مرکز استان کرمانشاه قرار دارد و از دهها سال پیش گذرگاه و دروازه عبور زائران عتبات عالیات بوده است.
7458/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.