در این یادداشت آمده است: توسعه در پاوه و اورامانات با توجه به ساختار طبیعی و توپوگرافی منطقه با موانع و مشکلات عدیده ای مواجه است و عملا فرصتها و گزینه های چندانی برای برون رفت از شرایط عدم توسعه پیش روی مجموعه مدیریتی استان وجود ندارد.
بافت کوهستانی فرصت سرمایه گذاری در کشاورزی را در این منطقه به صفر رسانده است.از سویی دیگر جنگلی بودن بخش اعظم منطقه با توجه به ممانعتهای سازمانهای منابع طبیعی و محیط زیست فرصت توسعه صنعتی را از منطقه اورامانات گرفته است.
باغداری و تجارت البته بیشتر از نوع قاچاق آن در سالهای گذشته همه ظرفیت اقتصادی منطقه بوده ‌است، که حوزه تجارت آن با سختگیری های خاص در مرزها و نوسانات مناسبات منطقه ای و خطرات جانی متعدد به ویژه برای کوله برآن همراه بوده و هست. این مساله متاسفانه نه تنها وجهه اجتماعی منطقه را به عنوان یک محور قاچاق خیز زیر سوال برده است بلکه کشته شدن هر از گاهی کوله برها تبعات ملی و حتی بین المللی به جا گذاشته است.
در باغداری نیز نگاه سنتی به این امر در سالهای گذشته عملا آن را به یک خرده اقتصاد در حد تامین بخش ناچیزی از معیشت مردم منطقه تبدیل کرده بود.
در سه سال گذشته تحولاتی در منطقه اورامانات رخ داد که نه تنها سبب‌ ساز شروع جریانی نو در اقتصاد منطقه است بلکه بخش باغداری و تجارت آن را نیز به تحرک در آورده است.
گردشگری به عنوان بخش مهم توسعه استان در برنامه ششم بهترین خاستگاه خود را در دل طبیعت بکر، فرهنگ غنی و جاذبه های کم نظیر اورامانات یافت.
اتفاق خوشایندی که جوانان خوش ذوق منطقه با حمایتهای دولت آن را پیش بردند و با شتاب مناسبی اورامانات را به یک دغدغه ذهنی برای گردشگران تبدیل کردند.
برگزاری مراسم های آیینی نشأت گرفته از فرهنگ غنی منطقه و بهره گیری از ظرفیتهای بومی اورامانات را بر سر زبان ها انداخت.
خدمتی که گردشگری به آوازه ملی انار پاوه کرد در طول سالیان گذشته هیچ اتفاق دیگری با آن برابری نمی کند.
مساله ای که باعث افزایش نسبی ارزش افزوده باغات، رونق گیری اقتصاد روستایی و حتی مهاجرت معکوس در روستاها گردید.
بوم گردی به عنوان یکی از جذاب ترین عناوین گردشگری که به طور رسمی از سه سال پیش آغاز شد امروز در منطقه اورامانات جدای از فعالیت غیرمجاز چند صد خانه کاشانه بیش از 170 مورد متقاضی صدور مجوز دارد.
جدای از این، سرمایه گذاران متعددی در 2 سال گذشته برای احداث پروژه های گردشگری، در حوزه هتلینگ و تاسیس مجموعه های تفرجگاهی از جمله تله کابین پا پیش گذاشته اند.
همه این اتفاقات خوشایند با محوریت مردم منطقه شکل گرفته است و دولت و نهادهای رسمی نه تنها نقش پررنگی نداشته اند بلکه در برخی از موارد خود به مانعی برای شکل گیری توسعه گردشگری در این منطقه تبدیل شده اند.
برند سازی و شکل گیری رویدادهای بزرگ لازمه و ضرورت پایدار شدن توسعه در این منطقه است. فرهنگ اصیل، طبیعت بی نظیر، محصولات باغی خاص، ظرفیتهای تجاری و… دست به دست هم داده‌اند تا اورامانات را به نگین گردشگری غرب کشور تبدیل نمایند.
در این مدت رویدادهای متعددی در منطقه شکل گرفته است که هر کدام قابلیت تبدیل شدن به یک اتفاق جذاب و محوری برای منطقه را دارند.
برگزاری جشن ثبت ملی مراسم «آگر نوروز» زردویی درسال 96 که در آن نوروز بیش از 10 هزار نفر را به این روستا کشاند، فرصتی بود که در نوروز 97 با ممانعت از برگزاری آن به رغم ثبت ملی به نام استان کرمانشاه به استان همجوار و حتی در استادیومی در قلب سنندج منتقل شد. اتفاقی که می توانست نقشی محوری در جذب گردشگران نوروزی برای استان کرمانشاه داشته باشد، اما متاسفانه با تنگ نظری از کف رفت.
برگزاری رویدادهای «آیین شکرگزاری برداشت انار» نیز در 2 سال گذشته نشان داد که تا چه حد اورامانات از توان و ظرفیت گردشگر پذیری بالایی برخوردار است. اتفاق خوشایندی که حتی ساعتها گیر کردن در ترافیک چند کیلومتری آن لذت بخش بود.اما گویا قراراست این فرصت نیز از اورامانات گرفته شود.
باید توجه کرد برخوردهای سلبی با رویدادهای گردشگری فرصت توسعه را از اورامانات حداقل در قسمت استان کرمانشاه خواهد ربود. بهتر است به جای نگاه حذفی با رویکرد توسعه محور بااین مساله برخورد شود که هم منافع مردم تامین گردد و هم نگرانیهای موردنظر امام جمعه محترم پاوه رفع گردد،نه اینکه با نگاه صفر و صدی با آن برخورد شود.
این نوع نگاه نه تنها منافع اقتصادی مردم منطقه و استان را تامین نمیکند، بلکه با فراری دادن سرمایه گذاران فرصت توسعه را از اورامانات خواهد گرفت. «شانس یک بار در خانه را می زند»بدون تردید همه شانس اورامانات برای توسعه در سبد گردشگری نهفته است، پس بیایید این شانس را از آنها نگیریم.
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.