مرادعلی تاتار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرز رسمی پرویزخان از ساعت 12 امشب (شنبه) به مدت 24 ساعت به علت یاد شده مسدود خواهد بود و تاجران و فعالان اقتصادی می توانند از روز دوشنبه هفته جاری با مراجعه به این مرز بین المللی همانند سابق به از سرگیری مبادلات مرزی و صادرات مبادرت ورزند.
وی بیان کرد: عملیات گمرکی و تردد مسافران در طول این مدت نیز در مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین متوقف می شود و تنها شهروندان عراقی داخل ایران یا ایرانی‌های داخل کردستان عراق می‌توانند از این مرز تردد کنند.
فرماندار قصرشیرین افزود: هم اکنون مرزهای خسروی و پرویزخان از فعالترین مرزهای کشور هستند و روزانه 800 کامیون حامل کالاهای صادراتی از مرز پرویزخان و 400 تا 500 کامیون کالا نیز از مرز رسمی خسروی به عراق تردد می کنند.
به گفته تاتار ، طبق بخشنامه ای که به تازگی به گمرک ابلاغ شده ، صادرات گوجه فرنگی از مرز رسمی پرویزخان تا اطلاع بعدی ممنوع شده و هم اکنون این محصول از لیست اقلام صادراتی این مرز حذف شده است.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با 186 کیلومتر مرز با عراق یکی از مهمترین شهرهای غرب کشور برای توسعه روابط اقتصادی با این کشور و اقلیم کردستان است که با داشتن 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی اکنون به مرکزی برای فعالیت های مهم اقتصادی، صادرات و واردات کالا به این کشور همسایه تبدیل شده است.
اکنون روزانه به طور میانگین 800 تا یک هزار دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی از جمله میوه و تره بار ، خشکبار ، لوازم و مصالح ساختمانی ، لوازم خانگی و دیگر کالاهای مورد نیاز مردم عراق و اقلیم کردستان از مرز پرویزخان صادر می شود.
همچنین در این مرز روزانه به طور متوسط 500 دستگاه تانکر ترانزیت سوخت ایرانی و عراقی از مبدا اقلیم کردستان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان وارد خاک ایران اسلامی می شود.
بیشترین حجم مبادلات اقتصادی به کشورعراق معادل 54 درصد کالاهای صادراتی کشورمان (یک هزار و 500 کامیون صادراتی و ترانزیتی) از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود ضمن اینکه این مرز به عنوان فعال ترین مرز کشور شناخته شده است.
7079/3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.