محمدصالح احمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مجموع 2 هزار و 61 هکتار زمین زیر کشت دانه روغنی رفته بود که بخاطر سرمازدگی و آفت علف هرز، فقط یک هزار و 810 هکتار ان قابلیت برداشت داشت.
وی افزود: با مدیریت خوب مزارع، بارش باران بهاره مناسب و مبارزه با آفت شته و علف هرز، متوسط برداشت محصول در هر هکتار زمین 500 کیلوگرم نسبت به سال قبل افزایش یافت.
احمدی تاکید کرد: طبق برنامه پیش بینی شده متوسط برداشت دانه روغنی 2 هزار و 200 کیلوگرم در هکتار است که امسال این مقدار در مزارع کردستان به 2 هزار و 700 کیلوگرم رسید.
وی یادآور شد: سال گذشته در 2 هزار هکتار از مزارع استان کلزا کشت شده بود ولی در مجموع 2 هزار تُن محصول برداشت شد.
احمدی گفت: کشت دانه های روغنی از جمله کلزا از برنامه های وزارت جهادکشاورزی برای خودکفایی در تولید روغن خوراکی در برنامه ششم توسعه قرار دارد تا با تلاش کشاورزان و حمایت دستگاه های اجرایی بتوان از چالش های جدی تولید دانه های روغنی و روغن خوراکی خارج شد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: در این راستا علاوه بر حمایت وزارت جهاد کشاورزی از بهره برداران کشت کلزا، تمامی محصول نیز در به صورت تضمینی به قیمت 28 هزار 660ریال خریداری می شود که در استان کردستان هفت مرکز برای این کار شامل سنندج، کامیان، مریوان، بیجار، قروه، دهگلان و سقز راه اندازی شده است.
وی اضافه کرد: تاکنون 50 درصد قیمت تضمینی معادل 65 میلیارد ریال آن به کشاورزان پرداخت شده که مابقی مطالبه آنها نیز به زودی پرداخت می شود.
احمدی با اشاره به فعالیت 600 بهره بردار در بخش کلزا کردستان اظهار داشت: کامیاران با 520 هکتار سطح زیر کشت بیشترین میزان کشت را به خود اختصاص داد و قروه و دهگلان هر کدام با 500 هکتار و مریوان و سقز هر کدام با 150 هکتار در رتبه های بعدی قرار دارند، سروآباد نیز با 13 هکتار کمترین میزان زمین زیر کشت را دارد.
به گزارش ایرنا، دانه روغنی کلزا به صورت آبی و در پاییزه کشت می شود، کشت این محصول به صورت مکانیزه بوده و در برداشت آن نیز در خردادماه انجام می شود.
استان کردستان دارای یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.
در کردستان حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باغی مربوط به بخش زراعت است.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.