سعدالله رحیمی خواه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال 165 نفر در پنج رشته کُردی دوزی، قلاب بافی، سفالگری، شالبافی و کلاش بافی در دوره های مهارتی شرکت کرده اند که تا کنون 23 نفر موفق به دریافت گواهی مهارت شدند.
رحیمی خواه با اشاره به اینکه رشته کُردی دوزی در بانه برای افراد زیادی اشتغال ایجاد کرده است افزود: امسال 23 کار آموخته در این رشته موفق به دریافت گواهی صنایع دستی شدند و 95 نفر در حال گذراندن دوره آموزشی هستند.
وی یادآور شد: 15 نفر در رشته کلاش بافی و 25 نفر در رشته قلاب بافی در حال گذراندن این دوره ها هستند و بعد از پایان دوره می توانند در این رشته ها که در ردیف مشاغل خانگی است فعالیت کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه با اشاره به اینکه امسال 500 میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی به 10 متقاضی واجد شرایط پرداخت شد اظهار داشت: سال گذشته 2 میلیارد و 785 میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی به متقاضان پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: این اداره برای توسعه اموزش های مهارتی در بخش صنایع دستی با دانشگاه علمی کاربردی شهرداری، مرکز بزرگ اسلامی و اداره زندان ها تفاهم نامه همکاری برای برگزاری دوره آموزش صنایع دستی منعقد کرده است.
رحیمی خواه افزود: برای بازدهی زودهنگام حرفه های آموزشی اغلب رشته هایی که بومی است و افراد بعد از گذارندن دوره با سرمایه ای اندک برای خود اشتغال ایجاد می کنند، آموزش داده می شود.
به گزارش ایرنا، شالبافی و پستک دوزی از صنایع بومی شهرستان بانه است که شالبافی در شهر آمرده و پستک دوزی در روستای کانی گوز رواج دارد و حدود 200 نفر از مردم این منطقه در این رشته ها مشغول بکار هستند.
به دلیل علاقه مردم بانه به لباس کُردی بیش از سه هزار نفر در بانه به کُردی دوزی، قلاب بافی و منجوق دوزی که در لباس کُردی کاربرد زیادی دارد، اشتغال دارند.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
7469/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.