جلال قلعه شاخانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تکریم و بزرگداشت مفاخر استان یکی از اولویت این اداره کل است و این همایش در این راستا برگزار می شود.
وی اضافه کرد: پیشینه غنی و تاریخی موسیقی در کردستان و ظرفیت‌های این استان در عرصه‌ موسیقی در سطح کشور شناخته شده است.
قلعه شاخانی با بیان اینکه آخرین زمان ارسال مقاله 15 مهر خواهد بود، افزود: همایش جریان شناسی موسیقی کُردی با هدف تجلیل و بزرگداشت بزرگان موسیقی کردستان با همکاری انجمن موسیقی ایران برای آبان پیش بینی شده است.
وی گفت: پیش از این همایش شورای شهر و شهرداری سنندج هم با کمک اهالی روستای صلوات آباد بزرگداشتی را برای سیدعلی اصغر کردستانی برگزار می کنند.
وی به محورهای این همایش اشاره کرد و افزود: زندگی و آثار ظهور سیدعلی اصغر کردستانی، دوره تاریخی و زمینه های اجتماعی ظهور سیدعلی اصغر کردستانی، طرح مسئله در باب مکتب و شیوه آوازی، شعر و نسبت های موسیقایی در آواز وی، ویژگی های فنی (ملودی، مد، ریتم، متر، دینامیک، تمپو) با نگاه به ابداعات سیدعلی اصغر از جمله محورهایی است که برای این همایش تعریف شده است.
وی روش اجرای نوازندگان آثار این هنرمند، بررسی تطبیقی شیوه آوازی سیدعلی اصغر کردستانی در قیاس با موسیقی ردیف دستگاهی، زمینه های احیا، آموزش و ترویج روش آوازی سیدعلی اصغر کردستانی و ماخذشناسی (دیسکو گرافی، متون و روایت ها) از دیگر محورهای این همایش برشمرد.
سیدعلی اصغر کردستانی از هنرمندان اهل سنندج و از استادان آواز دوران قاجار است که وسعت صدا، تحریرهای ریز پی ‌درپی در صدای اوج و ادای تحریر روی واج های زمینه نامأنوس در آواز ایرانی همچون 'ای' (با بسامد بسیار بالا)، 'او' و حتی صامت های 'م' و 'ن'، از ویژگی‌های آواز او است.
مزار این هنرمند در آرمستان (زیارتان سیده کان) روستای صلوت آباد در 9 کیلومتری شرق سنندج واقع شده است.
6108/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.