بختیار رحمانی پور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: صادرات امسال کالا از گمرکات استان در مقایسه با مدت مشابه (سه ماه اول سال 96) از نظر ارزش ریالی نیز 36 درصد رشد نشان می دهد.
وی افزود: بیشترین میزان صادرات مربوط به محصولات کشاورزی است که با اختصاص 213 هزار تن به ارزش 83 میلیون دلار، رشد 162 درصدی را نسبت به سال گذشته داشته است.
مدیرکل گمرکات کردستان با اشاره به اینکه رتبه دوم کالای صادراتی از استان مربوط به مصنوعات پلاستیکی است، تاکید کرد: این بخش از صادرات با 10 هزار تُن وزن به ارزش 26 میلیون دلار در مقایسه با سال 96، چهار درصد افزایش دارد.
رحمانی پور یادآور شد: مهمترین اقلام صادراتی از گمرکات استان شامل سبزی و میوه های خوراکی، مواد معدنی، سنگ فلز جوش، محصولات سرامیکی و مواد پلاستیکی است.
وی اضافه کرد: مهمترین کشور هدف این کالاها عراق با صادرات 315 هزار تن به ارزش 159 میلیون دلار بود و سایر صادرات نیز به کشورهای افغانستان، پاکستان، رومانی و ارمنستان صادر بوده است.
مدیرکل گمرکات کردستان با بیان اینکه روند صادرات طی چند سال اخیر سیر صعودی داشته است، اظهار داشت: طی سه ماهه نخست امسال، باشماق بین 106 گمرک کشور رتبه 16 از نظر ارزشی و 15 از نظر وزنی را کسب کرد.
رحمانی پور در خصوص آمار واردات کالا به گمرکات استان نیز گفت: در سه ماه گذشته، 14 میلیون دلار کالا وارد استان شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 28 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: مهمترین کالاهای وارداتی به گمرکات استان، ماشین آلات مکانیکی و برقی، ضایعات پلاستیک، ضایعات و مصنوعات آلومینیوم و مهمترین کشور هدف کالاهای وارداتی به استان نیز کشور ترکیه با واردات 6 میلیون دلار کالا است.
وی از تزانزیت 504 هزار تُنی کالا به ارزش یک میلیارد و 161 میلیون دلار در گمرک باشماق مریوان در سه ماه گذشته از سال 97 نیز خبر داد و یادآور شد: این میزان ترانزیت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از نظر وزنی 39 درصد و ارزش دلاری هشت درصد رشد داشت.
رحمانی پور به تردد مسافران از گمرکات کردستان در این مدت نیز اشاره کرد و تاکید کرد: مرز باشماق تنها مرز رسمی استان است که از طریق آن تردد مسافر انجام می‌گیرد.
وی گفت: طی این مدت 68 هزار و 662 مسافر به کشور وارد و 67 هزار و 564 مسافر خروجی نیز از طریق این مرز به کشور عراق تردد داشتند.
به گزارش ایرنا، مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید که امسال بین 65 گمرک کشور، رتبه 2 ترانزیت خارجی مقصد را کسب کرده است.
گمرکات استان کردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه و شهر بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.
گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است؛ به طوریکه روزانه 12 میلیون دلار کالا از مرز باشماق مریوان ترانزیت می شود.
مرز سیرانبند بانه نیز دومین و نزدیک ترین مرز مشترک استان کردستان با منطقه شمال عراق است که از حیث حجم صادرات کالا و شمار فعالان و شاغلان اقتصادی رتبه دوم بازارچه های این استان را به خود اختصاص داده است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.