جمال ارشدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این جشنواره می تواند برای تقویت هویت قومی و ملی و انسجام فرهنگ ایرانی اسلامی در بین اقشار مختلف موثر باشد.
وی افزود: برگزاری این جشنواره سه روزه در سنندج فرصت خوبی ایجاد کرد تا اقوام مختلف ایران در کنار هم به اجرای برنامه بپردازند و با آداب، رسوم و فرهنگ و هنر یکدیگر آشنا شوند.
ارشدی تاکید کرد: گردهمایی سه روزه 15 گروه موسیقی از مناطق مختلف و اجرای 12 برنامه، در کنار راه اندازی 35 غرفه صنایع دستی مربوط به هنرمندان 25 استان کشور گام بسیار مهمی در تقویت و احیای هویت ها است.
وی یادآور شد: در سطح ایران کمتر جشنواره ای با این تنوع خوب قومی و مشارکت گروه های مختلف برگزار می شود و لازم است بسترهای لازم برای برگزاری منظم و سالانه آن انجام شود.
رئیس دبیرخانه سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی اضافه کرد: یکی از مشکلات این جشنواره کمبود اعتبارات است که می تواند با توجه به ملی بودن از بودجه سالانه بهره مند شود و یا در قالب برنامه های ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحت حمایت این نهادها قرار گیرد.
ارشدی گفت: اگر مسئولان جشنواره بتوانند برای آن حامی مالی از بخش خصوصی پیدا کنند و برنامه ریزی و انتخاب گروه ها توسط اداره کل امور اجتماعی استانداری باشد می توان مشکل اعتباری را نیز حل کرد.

**استقبال از جشنواره بسیار خوب بود
رئیس دبیرخانه جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی اظهار داشت: هر چند در آیین افتتاحیه به دلیل ارسال دیر هنگام دعوت نامه ها تعدادی از مهمانان موفق به حضور نشدند اما در کل استقبال خوبی از جشنواره صورت گرفت.
ارشدی یادآور شد: در 2 روز پایانی جشنواره و در سانس های آخر اجرای موسیقی های محلی با مشکل فضا برای شرکت کنندگان روبرو شدیم و پس از تکمیل ظرفیت سالن، 150 تا 200 صندلی را در فضاهای خالی سالن برای استقرار تماشاگران در نظر گرفتیم.
وی تاکید کرد: پیش بینی می شد همزمانی این جشنواره با رقابت های جام جهانی 2018 روسیه باعث ریزش تعداد تماشاگران شود، اما دوستداران فرهنگ و هنر با حضور باشکوه خود، سنگ تمام گذاشتند.
ارشدی در خصوص بیشترین استقبال مردم از گروه های موسیقی محلی افزود: اجرای برخی از گروه ها مخاطبان خاص خود را دارند و نمی توان انتظار داشت عامه مردم برای تماشای اجرای موسیقی آنها در سالن حضور داشته باشند.
رئیس دبیرخانه سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی با اشاره به برگزاری سه پانل تخصصی در حاشیه این جشنواره گفت: این پانل ها به صورت تخصصی موضوع موسیقی محلی و پژوهش های این حوزه را مورد بررسی علمی قرار دادند.
به گزارش ایرنا، سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی روز شنبه دوم تا دوشنبه چهارم تیر ماه در سنندج برگزار شد.
11 گروه برتر موسیقی نواحی مختلف کشور از جمله اوای موج از بوشهر، شاخوه شین از کرمانشاه، تال از لرستان، دیلمون از گیلان، کانی از قوچان، هزار آواز از تهران، اوای دل از سیستان و بلوچستان و گروه های ئاگرین و خوش نوایان از کردستان و چند گروه دف نوازی، هه لپرکی، سنتور نوازان و ارکستر کوکان در این جشنواره حضور دارند.
مجوز اصلی این جشنواره که دبیرخانه دایمی آن در اداره کل امور اجتماعی استانداری کردستان قرار دارد از آذر 1393 در 15 رشته مختلف فرهنگی و هنری اخذ شده است.
/9102/3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.