به گزارش خبرنگار ایرنا، در دومین شب برگزاری جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی چهار گروه موسیقی از مناطق مختلف کشور به اجرای موسیقی پرداختند که این برنامه ها برغم همزمانی با زمان مسابقات جام جهانی فوتبال 2018 روسیه با استقبال خوب مردم و شهروندان سنندجی روبرو شد.
گروه دیلمون، حسین بهروزنیا، کانی و ئاگرین گروه هایی بودند که با اجرای چندین قطعه موسیقی از نواحی مختلف ایران، هویت، اصالت و هنرمندی خود را نشان دادند.
اجرای برنامه های موسیقی گروه ها یکشنبه شب تا پاسی از بامداد ادامه داشت و شهروندان با اشتیاق تمام برای تماشای هنرنمایی گروه ها در سالن حضور داشتند.
در پایان هر اجرا تماشاگران تا آماده شدن گروه ها به سالن انتظار می رفتند و هر بار به جمع حاضران در سالن اضافه می شد و پس از تکمیل ظرفیت سالن، چندین ردیف صندلی اضافی نیز در گوشه و کنار سالن چیده شد البته برخی از حاضران نیز بدلیل کمبود جا به صورت ایستاده برنامه ها را تماشا کردند.
نخستین اجرا مربوط به گروه دیلمون گیلان بود، این گروه چند قطعه موسیقی محلی مناطق شمالی با گویش گیلکی را اجرا کردند که مورد استقبال تماشاگران حاضر در سالن قرار گرفت.
گروه موسیقی دیلمون در سال 1380 و در شهر گیلان تاسیس شد، این گروه در زمینه تحقیق، پژوهش و بازآفرینی آیین ها، اسطوره ها و آواهای گیل و دیلم فعالیت دارد.
اعضای این گروه آرش عشقی، سبحان سوده سرابی، رضا فکوری، محمود فرضی نژاد، کورش بزرگ پور، منیژه واحد و علی اکبر محمد نژاد بودند.
دومین اجرا نیز توسط گروه استاد حسین بهروزی نیا اجرا شد، این گروه چند قطعه موسیقی بدون کلام اجرا کردند که با استقبال گرم و پرشور حاضران روبرو بود، اعضای این گروه نیز شامل اقبال خدامرادی و پژمان نقشبندی بودند.
سومین گروه هم که به اجرای برنامه پرداخت کانی از قوچان بود که اعضای آن متشکل از مسعود خضری، امید صابریو فرزاد عندلیبی بودند.
چهارمین گروه نیز گروه ئاگرین کردستان بود که با اجرای چند قطعه موسیقی از نواحی مختلف از جمله هوره، سیاچمانه و حیران با گویش های سورانی، کرمانجی و هورامی با ملودی های قدیمی و سنتی حال و هوایی دیگری به فضای سالن بخشید و تشویق های حاضران پس از اجرای هر قطعه نشان از تاثیر عمیق این آوازهای کهن در بین آنها داشت.
اعضای این گروه عادل نادری، پژمان نقشبندی، حامد پیرا، زانیار پندار، فراز معروفی و حمید حاصلی بودند.
در سومین و آخرین شب این جشنواره (امشب) نیز گروه های هزار آواز از تهران، آوای دل از سیستان و بلوچستان، پاییز از اقلیم کردستان عراق و خوش نوایان از کردستان اجرا دارند.
گروه های شرکت کننده در این جشنواره در طول سه روز برگزاری در مجموع 16 اجرای عمومی خواهند داشت و پنل های تخصصی موسیقی با حضور کارشناسان و صاحب نظران برگزار می شود.
مجوز اصلی جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی که دبیرخانه دایمی آن در اداره کل امور اجتماعی استانداری کردستان قرار دارد از آذر 1393 در 15 رشته مختلف فرهنگی و هنری اخذ شده است.
جشنواره نخست سال 1393 برگزار شد و جشنواره دوم نیز اردیبهشت 95 با حضور گروه های داخلی و خارجی در سنندج مرکز استان کردستان برگزار شد.
سومین جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی روز شنبه دوم تا دوشنبه چهارم تیر ماه در سنندج در حال برگزاری است.
سنندج با حدود 500 هزار نفر جمعیت به عنوان پایتخت جهانی دف معرفی شده و هنرمندان برجسته ای از جمله عندلیبی ها و کامکارها را به جامعه هنری ایران تقدیم کرده است.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.