به گزارش ایرنا، جلال قلعه شاخانی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این اداره کل با حمایت معاونت امور هنری و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن موسیقی ایران شعبه استان کردستان هفتمین جشنواره موسیقی کُردی را چهار تا 6 دی ماه امسال در سنندج برگزار می کند.
وی اظهار داشت: هفتمین جشنواره موسیقی کُردی در 2 بخش مسابقه و جانبی با هدف فراهم کردن زمینه مناسب برای ترویج گنجینه ارزشمند موسیقی کُردی و ارج گذاری به تلاش هنرمندان برگزار می شود.
قلعه شاخانی با اشاره به اینکه بخش مسابقه این جشنواره شامل آواز و نوازندگی است و در چهار بخش و سه رده سنی برگزار می شود، اضافه کرد: آوازهای موسیقی کُردی، سازهای بادی، سازهای زهی و سازهای کوبه ای در بخش مسابقه قرار دارند.
وی یادآور شد: در بخش آوازهای موسیقی کُردی اجرای مقام، بیت، لاوک، حیران، سیاوچمانه، آوازهای خانواده گورانی و یا دیگر آوازهای رایج در سنت موسیقایی منطقه شرکت کننده نیز در برنامه این جشنواره قرار دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه سازهای بادی که در جشنواره حضور دارد شامل شمشال، سرنا، نرمه نای، دوزله و قشمه است؛ گفت: سازهای زهی در جشنواره نیز شامل تنبور، دوتار، دیوان، عود و کمانچه و سازهای کوبه ای هم شامل دهل، تنبک و دایره است.
وی تاکید کرد: رده های سنی 14 تا 17 سال، 18 تا 22 سال، 23 تا 28 سال و متقاضیانی که سن آنها کمتر از 14 سال است در صورت تایید آمادگی و توانایی می توانند در این جشنواره شرکت کنند.
قلعه شاخانی با بیان اینکه بخش جانبی هم شامل گروه نوازی می شود و تعداد اعضای گروه باید حداقل چهار و حداکثر هشت نفر باشد، افزود: باید حداقل 30 دقیقه اجرای گروه هم به صورت تصویری برای داوری به جشنواره ارسال شود و گروه ضروری است آمادگی 2 اجرای 45 دقیقه ای را در زمان برگزاری جشنواره داشته باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: اولویت پذیرش با گروه هایی است که از گونه های بخش آوازی و سازهای مندرج در فراخوان (بخش مسابقه) خلاقانه بهره بگیرند و تنوع در ساز آرایی داشته باشند.
قلعه شاخانی تاکید کرد: کلام قطعات آوازی باید متاثر از ادبیات کلاسیک و وزین کُردی باشد و شعر قطعات آوازی (تایپ شده) به همراه مدارک ارسال گردد.
وی گفت: داوری نهایی در هر بخش و در هر رده سنی جشنواره، به صورت جداگانه انجام می شود. و به نفرات منتخب اول تا سوم لوح تقدیر جشنواره و جوایز زیر اهدا خواهد شد.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.