محمدسعید کریمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت، یک هزار و 605 داوطلب به مرکز انتقال خون سنندج، 365 نفر به تیم های سیار مستقر در بیجار و سریش آباد و 459 داوطلب نیز به مرکز انتقال خون سقز مراجعه کردند.
وی افزود: پس از انجام معاینات پزشکی، یک هزار و 173 داوطلب، سالم و دارای شرایط اهدای خون تشخیص داده شدند و 489 داوطلب اهدای خون بار اولی نیز پس از دریافت نمونه خون به جامعه آماری اهداکنندگان در استان اضافه شدند.
کریمیان تاکید کرد: در مرحله معاینه پزشکی، داوطلب می تواند مجاز به اهدای خون شده و یا براساس نظر پزشک به صورت موقت یا دائم از اهدای خون معاف شود.
وی یادآور شد: از یک هزار و 704 واحد خون دریافت شده، یک هزار و 604 واحد مربوط به اهدا کنندگان مرد بود و 100 واحد خون نیز توسط اهدا کنندگان زن اهدا شده است.
مدیرکل انتقال خون کردستان یادآور شد: از این تعداد خون جمع آوری شده، یک هزار و 697 واحد خون کامل (450 سی سی) دریافت و به سه فرآورده پلاکت، گلبول قرمز فشرده و پلاسما تفکیک شد.
کریمیان نقش زنان کردستان را در اهدای خون کمرنگ دانست و گفت: بیش از نیمی از فرآورده های حاصل از خون های اهدایی به مصرف زنان بیمار می رسد در حالیکه حضور این قشر در مراکز انتقال خون چشمگیر نیست.
وی اضافه کرد: زنان نه تنها می توانند در اهدای خون به بیماران نقش آفرین باشند بلکه با جایگاهی که در خانواده دارند می توانند فرهنگ نوع دوستی و اهدای خون را به فرزندان و آینده سازان کشور منتقل کنند.
مدیرکل انتقال خون کردستان با اعلام اینکه 65 درصد از خون های اهدایی در ماه رمضان توسط اهدا کنندگان مستمر اهدا شد، افزود: یک هزار و 101 واحد خون کامل از اهدا کنندگانی دریافت شد که در سال حداقل 2 بار به مراکز خونگیری مراجعه می کنند و 603 واحد خونی نیز توسط مراجعه کنندگان فاقد سابقه اهدا شده است.
به گزارش ایرنا، هر سال در ماه رمضان آمار اهدای خون کاهش چشمگیری می یابد و مراکز انتقال خون با هدف تامین خون سالم و کافی مورد نیاز مراکز درمانی با افزایش ساعات پذیرش، استقرار تیم های سیار، فراخوان اهداکنندگان مستمر و باسابقه و میزبانی از اهداکنندگان خون پس از افطار سعی در جبران این میزان کاهش دارند.
انتقال خون کردستان با دارا بودن 2 مرکز ثابت در شهرهای سقز و سنندج سالانه میزبان حدود 30 هزار داوطلب اهدای خون است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.