به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی عصر پنجشنبه در همایش تجلیل از شاعران، مداحان، دف نوازان و فعالان عرصه موسیقی خانقاهی کردستان اظهار داشت: موسیقی اسلامی انسان را به فکر وا می دارد کما اینکه اصل اسلام نیز بر علم و دانایی است.
وی افزود: اشعاری که در مداحی ها سروده می شود به دلیل محتوای ارزشمند آن، انسان را تحت تاثیر قرار داده و در واقع تلنگری به روح برای شناخت حقیقت است.
نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: موسیقی عرفانی بر خلاف موسیقی صرف و مبتذل، انسان را به حقیقت شناخت رهمنون می کند.
آیت الله حسینی شاهرودی با بیان اینکه دشمن به دنبال خالی کردن محتوای موسیقی عرفانی است، یادآور شد: نباید در راستای اهداف دشمن گام برداریم بلکه نیاز است این موسیقی ارزشمند را پاس بداریم.
وی مدیحه سرایی و دف نوازی را هنری قابل تقدیر دانست و گفت: ترکیب هنر با عرفان موجب جاودانه ماندن حوزه ای مانند مدیحه سرایی می شود و این هنر قابل گسترش در تمامی فرهنگ ها است.
آیت الله حسینی شاهرودی خواستار توجه هر چه بیشتر مردم به عشق به خاندان پیامبر (ص) شد و افزود: بدون شک عشق و ارادات به اهل بیت پیامبر اکرم(ص) و پیروی از آنان مانع گمراهی انسان مسلمان می شود.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان هم در این همایش اظهار داشت: موسیقی ایرانی و اسلامی، موسیقی پاک و نجیبی و وسیله ای برای تعالی انسان در مسیر معنویت و طریقت است.
ابوالقاسم امان الهی با تاکید بر اینکه این موسیقی از آلودگی مبرا است، یادآور شد: این موسیقی می تواند درد اجتماع را بیان کرده و مسیر عرفان و معنویت را کوتاه کند.
وی موسیقی را در برخی موارد فراتر از کلام دانست و تاکید کرد: لحن موسیقی زیباترین آهنگ برای ستایش پروردگار و پیامبر گرامی اسلام (ص) است.
در این همایش که استاندار کردستان و تعداد زیادی از مسئولان و مردم علاقمند به عرفان و تصوف حضور داشتند، گروه های دفن نواز و مداح، نواهایی عرفانی در ستایش پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) اجرا کردند و در پایان از مداحان، دف نوازان، پیشکسوتان و فعالان عرصه موسیقی خانقاهی استان کردستان نیز با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد.
استان کردستان و شهر سنندج به پایتخت دف ایران شهرت دارد و در حوزه تصوف، طریقت های نقشبندیه و قادریه در این استان مشغول به فعالیت های فرهنگی و آیینی هستند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.