دکتر هومن قصری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این افراد بدلیل عدم تشخیص قارچ سمی و خوراکی دچار مسمومیت شده و یک نفر که مردی 66 ساله و اهل سنندج بود نیز به خاطر مصرف این نوع قارچ جان خود را از دست داد.
وی اضافه کرد: تعدادی از این افراد پس از مداوا در بخش اورژانس مراکز درمانی ترخیص شدند ولی برخی دیگر برای مداوای بیشتر در مراکز بیمارستانی بستری شدند.
قصری افزود: بیشترین مسمومیت ها بر اثر مصرف قارچ سمی مربوط به شهرستان کامیاران، سنندج، دیواندره و دهگلان است.
وی یادآور شد: شناسایی و تشخیص قارچ خوراکی از قارچ سمی بسیار مشکل است و فقط افراد متخصص و با تجربه می توانند قارچ ها را از هم تشخیص دهند.
وی تاکید کرد: با ویژگی های ظاهری، بو و رنگ قارچ نمی توان با قاطعیت سمی و غیرسمی بودن آن را تشخیص داد چون مصرف گونه های سمی می تواند منجر به مرگ یا آسیب های جدی به کبد، اعصاب، کلیه ها و دیگر اعضای بدن شود.
در استان کرمانشاه نیز تاکنون هفت نفر بر اثر مصرف قارچ سمی جان خود را از دست داده اند.
قارچ مورد مصرف آمانیتا فالوئیدس (نام علمی: Amanita phalloides) نام دارد که مشهور به کلاهک مرگ و از مرگ‌ آورترین نوع قارچ‌ های چتری است.
این قارچ معمولا در کنار درختان بلوط و مخروطی می‌روید و شبیه قارچ‌های خوراکی است اما مملو از سم 'آلفا-آمانیتین' است که کبد و کلیه را از بین می برد.
درد شکم، تهوع، استفراغ، ضعف و بی حالی از عمده ترین نشانه های مسمومیت با این قارچ است.
مصرف قارچ سمی آمانیتا، درمان یا پادزهر خاصی ندارد اما اگر بیمار به موقع به بیمارستان رسانده شود با شستشوی معده بیمار، تجویز سرم و چند اقدام درمانی دیگر خطر رفع می شود.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.